Mobile World Congress arrangeres av GSMA sentralt i Barcelona, og hadde i år 55.000 besøkende.

MOBIL KONVERGENS preget Mobile World Congress

Både terminalprodusenter og innholdsleverandører i mobilbransjen kaster seg over nye muligheter, viste messen i Barcelona.

Det første messebesøkende spør hverandre om når de møtes på et arrangement som MWC, er ”har du sett noe spennende?”. I Barcelona var det ikke mange som dirret av opphisselse når de skulle svare på dette spørsmålet. Visst var det nyheter, men listen over grensesprengende produkter eller tjenester var ikke lang.

Mye oppmerksomhet fikk samarbeidet mellom Microsoft og Sony Ericsson. Sistnevnte lanserte sin første terminal med Windows Mobile operativsystemet; Xperia X1. For Microsoft i Norden – der Sony Ericsson står sterkt – er nyheten viktig. Det blir spennende å se hvilke lignende modeller konkurrentene lanserer frem til X1 er i handelen på slutten av året.

Man har ventet på Microsofts oppdatering av Windows Mobile, som man regner med blir kalt 6.1. Overfor fagbladet Elektronikkbransjen går Peter Wissinger, som er direktør for ”Mobile & Embedded Devices Division” i Norden, så langt som til å karakterisere den kommende oppdateringen av Windows Mobile som ”like viktig som da vi lanserte push-mail for halvannet år siden”. Han antyder at oppdateringen vil komme før midten av april.

Navigasjon

Mobilnavigasjon var et sentralt tema på MWC. Flere løsninger for personlig navigasjon ble vist, og terminaler med rask datakommunikasjon, innebygd GPS og kompass, skal i følge produsentene snu opp ned på måten vi bruker mobiltelefonen. Funksjonen med posisjonsbasert merking av bilder (geotagging) er på også på veg inn i mobiltelefonene.

Hos Near Field Communication Forum, som ble etablert av Nokia, Philips og Sony i 2004, forsikrer man at nå! vil ting ta av, og man viser eksempler fra ulike land der man allerede bruker mobiltelefonen som billett på trikken eller holder den inntil en reklameplakat for å slippe å slå nummeret til annonsøren. Ellers på messen var det lite snakk om teknologien.

Nokia har tatt mål av seg til å bli et internettselskap, og gjennom portalen ovi.com vil de konkurrere med giga nter som Itunes, Facebook og Flickr. Flere har uttrykt sin skepsis til dette. Kanskje er det fordi mobilbransjen er preget av dingseglade jenter og gutter som heller vil se de nye avrundede hjørnene på N95 eller prøve det innebygde kompasset i 6210 Navigator? Dette er mer håndgripelige nyheter å rapportere hjem om.

Samtidig som Nokia vil bli et internettselskap, ønsker Google og Yahoo seg en plass i mobiltelefonen. Blant de mange innholdsleverandørene som viste seg frem i Barcelona, lykkes disse to med å sikre seg en solid del av oppmerksomheten.

Hva med Motorola?

Flere har spådd at Motorolas endelikt er nær. Nå er den amerikanske produsenten forbigått av Samsung som verdens nest største mobiltelefonprodusent etter Nokia. På vårt hjemlige marked har Motorolas posisjon blitt stadig svakere, for hver gang de har lagt ned Norgeskontoret sitt. Nå er det skjedd igjen, men hos Motorola har man tro på at et samarbeid med distributøren Brightpoint skal gjøre vei i vellinga. Full fart er det i hvert fall på prosessorene til Motorola, som i følge dem selv er verdens raskeste.

En trend som de fleste lot seg berøre av på MWC, var nettopp berøringsskjermer. Mange leverandører viste nye modeller, gjerne med et grensesnitt som endrer seg etter hvilken funksjon man bruker på telefonen. Kombinert men liten vibrasjon som forteller at du virkelig har trykket på en knapp, er plutselig ikke Iphone eller Ipod Touch så unike lenger. Apropos Apple; at det amerikanske konsernet glimret med sitt fravær på MWC var nok et resultat av en nøye gjennomtenkt markedsstrategi.

STADIG VIKTIGERE MOBILMESSE

Messen har sitt utspring i GSM-kongressen som for 18 år siden samlet 650 deltakere i Roma. Etter hvert som messen og markedet har ekspandert, ble navnet endre til 3GSM og etter at den i noen år ble arrangert i Cannes er navn og møtested nå endret til Mobile World Congress (MWC) og Barcelona. Dette er i dag verdens største messe for mobilbransjen, og den samler mobiloperatører, forhandlere og leverandører av programvare fra hele verden.

Arrangør er The GSM Association (GSMA), som ble stiftet i 1987. Dette er en global handelsorganisasjon som representerer over 700 mobiloperatører fra 217 land og regioner, i tillegg er 180 fabrikanter assosierte medlemmer i organisasjonen.

Jessica Myers viste Garmins Nüvifone, en kombinasjon av mobiltelefon, navigatør og nettleser med 3,5 tommers berøringsskjerm. Quad-bånd med støtte for HSDPA, WiFi og blåtann. I handelen i tredje kvartal.
Randy Herman i amerikanske Novatel Wireless viste Ovation MC950D, et HSDPA USB-modem utviklet for det europeiske markedet. Hastighet opp til 7,2 Mbps, har også edge og GPRS. Mål: 7 x 2,5 x 1,2cm.
Altec Lansings T612 er utviklet for at man skal sette en Iphone eller Ipod fra Apple i basestasjonen, og styre musikken via fjernkontroll. 60 watt RMS, virker med andre MP3-spillere via minijack-inngang. Jodie Welton demonstrerer.
Leon Chicheportiche i San Fransisco-baserte PV viste denne prototypen på en mobil-TV-mottaker, som vil støtte kringkastingsformatene DVB-H, MediaFLO og TDtv. Kan brukes sammen med WiFi-enheter som Nokia N-serien, Windows Mobile 6-telefoner og Apple Iphone.
Sierra Wireless presenterte AirCard 885E som er beregnet på PCer med ExpressCard-lesere. Støtter HSPA, driver er installert i enheten.
Dolby ønsker å posisjonere seg også på mobile enheter, forteller Anirban Majumdar ved Dolby Germany GmbH.
Til toppen