Vi har kjøpt 29 prosent færre mobiler enn i samme periode i fjor. Likevel holder verdien seg like høy, og gjennomsnittsprisen på telefonene har steget med 44 prosent. Foto: Stian Sønsteng

MOBIL OG NETTBRETT FALLER

Stor nedgang i antall solgte mobiler og nettbrett, men nordmenn kjøper stadig mer smartutstyr.

Antall solgte mobiltelefoner faller fra 2,4 millioner enheter i 2013 til 2,1 millioner enheter i 2014, en nedgang på 12,5 prosent. 2013-tallene var de nest høyeste siden Stiftelsen Elektronikkbransjen startet å registrere mobilsalget.

Til tross for nedgangen faller verdien av mobilsalget mindre, ned 4,8 prosent til 7.770 millioner kroner. Dermed har gjennomsnittsprisen økt med 200 kroner til 3 700 kroner.

Det at nordmenn kjøper toppmodellene gjør også at utskiftingstakten har sunket

– Mobiltelefonen er fortsatt det viktigste tilbehøret nordmenn har, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Det at nordmenn kjøper toppmodellene gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 2,5 år før vi kjøper ny, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Stiftelsens forbrukerundersøkelse viser at de yngste forbrukerne skifter ut sin mobiltelefon raskere enn forbrukere enn forbrukerne i de eldre aldersgrupper. Personer under 30 år har i gjennomsnitt sin mobiltelefon i rundt to år, mens personer over 50 år har den nærmere tre år. Smarttelefonandelen ligger stabilt rundt 90 prosent.

Samlet står mobil og nettbrett for nesten 33 prosent av totalomsetningen innen forbrukerelektronikk i Norge, mot 43 prosent i 2013.

 

Vårt viktigste tilbehør

I 2014 startet Stiftelsen Elektronikkbransjen å måle salget av såkalte «wearables», mobiltilbehør som smartklokker og fitness-armbånd. Her bruker vi både tall fra stiftelsens medlemmer, samt forbrukerundersøkelser for å finne totalmarkedet.

– Da vi la fram våre halvårstall viste det seg at 120 000 nordmenn har et aktivitetsarmbånd, og 40 000 sier de har en smartklokke. Bare på årets siste seks måneder har dette steget til 240 000 smartarmbånd og 80 000 smartklokker. Det tyder på at smartutstyr har vært populært under juletreet i år, sier Ottemo.

 

Nettbrett faller

Nettbrettene tok markedet med storm i 2012, og fortsatte veksten i 2013. Nå ser vi for første gang at antall solgte enheter faller

– Vi ser et markant fall i 2014, hvor nettbrettsalget faller 36 prosent til 700.000 enheter. Vi tror årsaken er tredelt; svært mange husstander har allerede ett eller flere nettbrett, mobiltelefonskjermene er blitt større, og de bærbare PCene har gjort et comeback med trykkfølsomme skjermer og nye formfaktorer, sier Ottemo.

Trendene vi ser for 2014 er en fortsatt utvikling av nye typer sensorer og tilhørende tjenester som bruker smarttelefonen for å tilby folk nye bruksområder.

 – Mobilen blir hjernen som sensorer som fitness-armbånd, smartklokker, pulsbånd og diabetes- og blodtrykksmålere kobler seg til, og som hjelper til med å holde deg frisk og aktiv, sier Ottemo.

Smartutstyr måles for første gang i årets statistikk, og har vokst kraftig på bare et halvt år. Foto: Stian Sønsteng
Nettbrettsalget faller for første gang i 2014. Foto: Stian Sønsteng
Til toppen