Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, til tross for noe lavere salg i 2015. Foto: Stian Sønsteng
Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, til tross for noe lavere salg i 2015. Foto: Stian Sønsteng

MOBIL OG NETTBRETT FALLER

Nedgang i antall solgte mobiler og nettbrett, men nordmenn elsker smartutstyr.

Antall solgte mobiltelefoner faller fra 2,1 millioner enheter i 2014 til 1,85 millioner i 2015, en nedgang på 12 prosent.

Til tross for nedgangen holder verdien av mobilsalget seg på 7770 millioner kroner. Dermed har gjennomsnittsprisen på mobilen økt med 300 kroner til 4000 kroner.

Nordmenn er både glade i friluftsaktiviteter og ny teknologi, og ligger i forkant av den globale utviklingen, som spår at smartklokker og -armbånd skal enda videre opp de neste årene

– Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Det gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 2,5 år før vi kjøper ny, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Stiftelsens forbrukerundersøkelse viser at de yngste forbrukerne skifter ut sin mobiltelefon raskere enn forbrukerne i de eldre aldersgrupper. Personer under 30 år har i gjennomsnitt sin mobiltelefon i rundt to år, mens personer over 50 år har den nærmere tre år. For noen år siden byttet vi telefon hver 18. måned.

Smarttelefonandelen har også økt noe, fra 90 til 93 prosent.

 

Vårt viktigste tilbehør

2014 var første år Stiftelsen Elektronikkbransjen måler salget av smartarmbånd og -klokker, og tallene for 2015 viser en kraftig vekst i segmentet. Smartklokker øker fra 80.000 enheter i 2014 til 240.000 i 2015, mens smartarmbånd dobler seg, opp fra 240.000 til 480.000 solgte enheter.

– Nordmenn er både glade i friluftsaktiviteter og ny teknologi, og ligger i forkant av den globale utviklingen, som spår at smartklokker og -armbånd skal enda videre opp de neste årene, sier Ottemo.

Nettbrett faller

Nettbrettene tok markedet med storm i 2012, og fortsatte veksten i 2013. 2014 ble første året vi så et fall i markedet, og dette fortsetter inn i 2015.

Mens nettbrettmarkedet har hatt noen år med voldsom vekst, faller dette videre i 2015.

– Det ble solgt rundt 613.000 nettbrett i 2015, et fall på 12,5 prosent. Det fortsetter trenden vi så fra 2013 til 2014, hvor nettbrettsalget falt 36 prosent. Vi tror årsaken er tredelt; mange husstander har allerede ett eller flere nettbrett, mobiltelefonskjermene er blitt større, og bærbare PCer med avtakbart tastatur, såkalte hybrid-modeller, har tatt noe av markedet, sier Ottemo.

Trendene vi ser for 2016 er en fortsatt utvikling av nye typer sensorer og tilhørende tjenester som bruker smarttelefonen for å tilby folk nye bruksområder, mens nettbrett og PC-segmentet fortsetter sammensmeltingen.

 – Mobilen blir senteret for fitness-armbånd, smartklokker, pulsbånd og diabetes- og blodtrykksmålere kobler seg til, og som hjelper til med å holde deg frisk og aktiv. Og vi ser sensorer i stadig nye typer produkter, som klær, sko og treningsutstyr, sier Ottemo.

Til toppen