Morgan Johnsen er mannen bak navnet og eier av Morgan Instrument Norge AS. Foto: Stian Sønsteng

MORGAN PÅ FLERE STRENGER

– Vi bruker de samme fabrikkene som de kjente varemerkene, men med en liten organisasjon kan vi ha samme kvalitet til en mer fornuftig pris.

Det sier Morgan Johnsen, mannen bak navnet til Morgan Instrument Norge AS. Da han etablerte selskapet i 1982 startet det med skolegitarer, men han har etter hvert begynt å spille på flere strenger, og er i dag sammen med sine sju medarbeidere grossist og totalleverandør av PA-lyd og musikkinstrumenter. Slagordet for gitarene deres er «25 år med norsk design».

– Jeg begynte i bransjen som gitarreparatør og -bygger, og da det ikke lenger var mulig å bygge gitarene i Norge flyttet vi produksjonen til utlandet. Siden har det utviklet seg til at vi er blitt en av Norges største leverandører, med service og hovedlager på Stathelle i Telemark, sier Johnsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi møter ham på salgsutstillingen under Larvik gitarfestival, og selv om selskapet har mye annet i porteføljen mener Johnsen det fortsatt er gitarene folk kjenner dem for.

Liten organisasjon

– Det var her vi startet, sier Johnsen.

– Hvordan vil du beskrive en Morgan-gitar?

– Som gitarbygger opplevde jeg at jeg fikk for mange dårlige instrumenter inn på verkstedet, som foreldrene ville barna skulle lære å spille på. Det første jeg gjorde var derfor å masseprodusere en rimelig gitar som var veldig god å spille på. Denne het CG 10, og selges fortsatt – 25 år senere, og det er mange gitarskoler og -lærere som bruker denne i undervisningen. Vi var tidlig ute med fokus på å få flest mulig til å begynne å spille gitar, og la vekt på kvalitet. Hvorfor skal en nybegynner lære å spille på en dårlig gitar? Dette gjorde vi suksess med, sier Johnsen.

I dag er vi representert i så godt som alle musikkforretninger i Norge

Han sier de senere har forsøkt å gi best mulig kvalitet til en fornuftig pris, der alle ledd har muligheten til å tjene penger.

– Vi bruker fagkunnskapen vår til å finne de riktige fabrikkene, og bruker mange av de samme fabrikkene som de kjente varemerkene, men vi er en liten organisasjon – og klarer derfor å ha samme kvalitet, til en mer fornuftig pris til forhandlerne, sier Johnsen.

Fra kirke til nattklubb

– Hvor mange gitarmodeller har du i sortimentet?

– Det vet jeg ikke, men det er mange. Vi selger 15.000-16.000 instrumenter hvert år, og passerte på det meste 20.000. I dag er vi representert i så godt som alle musikkforretninger i Norge, sier Johnsen.

– Hva betyr det at dere er et norsk merke?

– Det har vi fokusert veldig på; både ved å skreddersy instrumentene og et nært samarbeid med norske artister. Blant dem som har signaturmodeller fra oss er Unni Wilhelmsen, Steinar Albrigtsen og Vidar Busk. Vi har alltid lyttet til norske musikere, og hørt på hva de kommer med av idéer. Dette er noe av det som har vært artigst, blant annet med Aleksander Walman som har vært i stallen vår siden han startet i The Voice på TV 2, sier Johnsen.

– I hvilke andre land selger dere Morgan?

– Vi selger litt til Europa, men det går direkte fra fabrikkene. Vi er også ganske store i Kina, og det er Morgan som er varemerket.

– Når det gjelder andre produkter, hva har dere da?

– Vi er distributør for merker som Kawai, LTD og Hohner, med et stort spekter av produkter og rekvisita. På skøy sier vi at vi dekker alt fra kirkeorgel til nattklubber, sier Johnsen.

Les alt om Larvik gitarfestival i digitalutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2018.

Les alt om Larvik gitarfestival i digitalutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2018.
Til toppen