Steve Koenig (t. h.) og Lesley Rohrbaug i den amerikanske bransjeorganisasjonen Consumer Technology Association (CTA). Foto: Stian Sønsteng
Steve Koenig (t. h.) og Lesley Rohrbaug i den amerikanske bransjeorganisasjonen Consumer Technology Association (CTA). Foto: Stian Sønsteng

NÅ ER 5G OG KUNSTIG INTELLIGENS HER

– 5G og kunstig intelligens er to viktige elementer for bransjen, sier Steve Koenig i Consumer Technology Association (CTA), som står bak CES-messen.

Han er analysedirektør i den amerikanske bransjeorganisasjonen, som eier og driver CES-messen som denne uken arrangeres i Las Vegas. Søndag kveld Las Vegas-tid dro CTA det hele i gang, med en gjennomgang av hva de tror er årets trender innen forbrukerteknologi.
– CES er blitt det sentrale stedet for å få nyheter innen forbrukerteknologi, sier Steve Koenig.
Foran drøyt 500 journalister holdt han foredraget sammen med sin kollega Lesley Rohrbaug, som er analysesjef.

Det store i år er at 5G nå kommer for fullt

– I fjor snakket vi mye om introduksjonen av 5G. Vi må ha disse raske hastighetene for at trådløs VR, de smarte byene og selvkjørende bilene skal fungere. Det store i år er at 5G nå kommer for fullt, og vi vil i løpet av messen se mye av mulighetene dette medfører, sier Koenig.
Han fremhever at 5G er langt raskere enn 4G, og at en film det tok seks minutter å laste ned via 4G vil ta 3,6 sekunder med 5G.

Kunstig intelligens

– Vi kommer til å se fantastiske muligheter med denne hastigheten, og ikke minst er det viktig at forsinkelsene i nettet er så lave, sier Koenig.
Rohrbaugh tar opp kunstig intelligens (Artificial Intelligence, AI), og at mange kommer med sine løsninger her.
– Smarte høyttalere er så mye, og i første omgang tenker nok mange på dem som smarte assistenter som kan koples opp til en rekke produkter. I 2017 så vi en stor økning i antall smarthøyttalere ble solgt, sier Rohrbaugh.
Koenig skyter inn at det i løpet av de årene han har arbeidet i den amerikanske bransjeorganisasjonen, ikke er ofte de har sett tilsvarende vekst i en ny produktkategori.
Rohrbaugh sier AI vil bety mye for detaljhandelen, som kan tilby kundene nye brukeropplevelser i butikkene.
– Hva er det neste for AI? I dag kan vi be Alexa skru på lyset; senere vil vi kunne føre samtaler med maskinene. Enhetene vil lære oss å kjenne, og vite hva vi ønsker å gjøre, sier Rohrbaugh.
– Når vil samtalene utvikle seg til forhold? Toshibas Aiko er en nesten android-lignende robot. Vi vil se at produktene utvikler seg bort fra de lekelignende robotene vi har sett frem til nå. Et annet eksempel er Kuri, en søt robot som kommuniserer med lyder, kjenner igjen ansikter, og kan brukes til en rekke ting i familien, sier Koenig.

Smarte byer

Han trekker også frem sove-roboten Somnox, som er en slags pute som blant annet måler søvnkvaliteten.
– Honda er tilbake med flere nye roboter i år, med fokus på transport og frakt, og ønsker å bringe det menneskelig inn i disse, sier Koenig.
Han mener det etter CES 2018 vil være et åpent svar på spørsmålet om hva som er virkelighet.
– VR startet med gaming, nå ser man etter nye anvendelsesområder. VR kommer nå i rimeligere produkter, fra flere leverandører. Den virkelig innovasjonen innen VR i 2018 vil skje på innholdssiden, der vi også vil henge med venner i VR. For ARs del vil den store utviklingen skje nærmest eksplosivt i mobiltelefonene. 2018 blir året da AR for alvor slår gjennom. Vii vil se en lang rekke AR-apper, og vi tror forbrukerne virkelig vil ta disse til seg, sier Koenig.
De to analysemedarbeiderne i CTA kommer til slutt innom smarte byer.
– Smarte byer er viet stor plass på årets CES. I USA handler det mye om transport, siden vi har mange biler her, mens det i Europa fokuserer mer på energi. Men, dette handler også om så mye annet, og innbyggerne selv bidrar allerede med data til de smarte byene. Dette er ikke noe som skjer i fremtiden; det er her allerede. Vi tror dette blir riktig stort, sier Koenig.

Til toppen