NÅ KOMMER 3D

Nyheten om at 3D-TV kommer i handelen neste år preget årets IFA. Messen markerte også gjennombruddet for LCD LED-TV og trådløs overføring av HD-innhold.

Hvitevareprodusentene viste nok en gang muskler, og alt tyder på at IFA også i fremtiden blir deres verdensmesse. Men først det tredimensjonal hjemmeunderholdning:

Etter at 3D-TV i en årrekke har vært vist som et fremtidsrettet teknologiprosjekt, nærmer vi oss en tredimensjonal virkelighet – også på TV-skjermen. Digitale kinoer og BD-plater med stor kapasitet har åpnet for muligheter filmbransjen har drømt om i lange tider. Tiden vil vise om teknologien og forbrukerne er klare.

Neste år slipper flere produsenter TVer og Blu-ray-spillere (BD) med 3D-funksjon på det norske markedet. Siden produktene også kan brukes til å se vanlig 2D-innhold, kan 3D sees på som en tilleggsfunksjon. Man kan altså se Dagsrevyen og Norge rundt, før man setter på seg brillene og ser en 3D-film.

Nye teknologier er alltid avhengig av at det finnes tilgjengelig innhold. Filmindustrien har sett hvilke nye muligheter digitale kinoer gir, og flere 3D-filmer er under produksjon. Distribusjonen av innhold er gjort mulig via den store lagringskapasiteten på BD-plater, og på pressemøtet til Blu-rayDisc Associations (BDA) kom det frem at de regner med å ha en 3D BD-standard klar i løpet av året. De ser heller ikke bort fra at man ved å laste ned ny programvare til PS3 kan gjøre underholdningsmaskinen fra Sony 3D-kompatibel.

To brilleløsninger

De to siste leddene i kjeden er skjermen man skal se filmen på, og brillene som gir 3D-opplevelsen.

På brillesiden er det to løsninger som utkrystalliserer seg: passive polariserte briller og aktive LCD-briller (Activeshutter) som åpner og lukker seg synkronisert med TV-bildet. Her bruker for eksempel Panasonic infrarød kommunikasjon mellom TV og brille. Felles for begge er at det stilles større krav til oppløsningen på TV-bildet, siden denne må deles mellom høyre og venstre øye. Briller med farget glass/film som vi kjenner fra tidligere, var så godt som fraværende.

Panasonic markedsføre at deres 3D-løsning gjengir bildet i full HD på begge øyne. Selskapet kommer med et spesielt 3D plasmapanel med doble drivere, som kan håndtere den doble datamengden i 100 Hz med 50 bilder i sekundet på hvert øye.

I arbeidet med den nye 3D BD-standarden, ser BDA på flere kriterier. Blant disse er at det leveres 1080p-oppløsning til hvert øye, og at både plater og spillere er bakoverkompatible. Man kan derfor vente at 3D-plater også inneholder en 2D-versjon, at de skal kunne spilles av på dagens 2D-spillere, samt at 3D-spillerne skal takle dagens 2D-plater.

Mens man på spillersiden nærmer seg en 3D BD-standard, er det uklart om og eventuelt når en standard for 3D-TV kommer. Utviklingen av TV-skjermer som viser tredimensjonalt innhold uten at man trenger briller fortsetter, blant annet hos Samsung og Philips.

På kringkastingssiden er britiske Sky blant dem som er kommet lengst. De lanserer Storbritannias første 3D-kanal neste år. Denne vil kunne tas inn med dagens mottakerbokser, såfremt man har en 3D-klar TV.

Alle snakket LED

Alle TV-produsenter snakket om LED på IFA, teknologien med dioder som lyskilde i LCD-skjermen. Den store diskusjonen står mellom dioder som er montert bak hele skjermflaten, eller en løsning med sidemontering.

OLED-skjermer var det lite fokus på. Dette kan bety flere ting. Mest sannsynlig er det at denne teknologien trenger en pause i utviklingen før det neste store steget kommer. Det knytter seg også spenning til hva utviklingen av LCD med LED og samtidig stadig større skjermer vil bety for plasma. Til plasmas fordel må det nevnes at mange regner denne teknologien for best egnet til gjengivelse av 3D.

Selv om det er stort fokus på multikanalslyd både på TV som kringkasting og video (BD), ser det ut til at mange forbrukere ikke ønsker å ha for mange høyttalere og kabler. Tokanalsutstyr med kunstig omgivelseslyd eller eventuelt en lydplanke med separat bassenhet ser ut til å være løsningen for mange.

På videosiden er det kompakte og elegante kameraer i full HD som gjelder.Årets IFA viste også at elektronikkprodusentene blir en stadig større konkurrent til de tradisjonelle fotofabrikantene. Produktene blir i stadig større grad solgt gjennom elektronikkhandelen.

I de seks kjempestore hallene som var belagt med hvitevareprodusentenes utstillinger, var hovedfokuset kaffe. Selv om nesten all kaffelaging fortsatt er koking og trakting, handlet det nesten bare om kaffemaskiner på IFA. Mat- og kaffetilberedning er en minst like stor publikumsmagnet som store TV-skjermer eller 3D-film. Inntrykkene fra Berlin var at tyskerne elsker det.

FLERE BESØKENDE

IFA 2009 hadde 119.000 besøkende bransjefolk, av disse kom 22.500 fra andre land enn Tyskland. Dette er en økning på 14 prosent fra i fjor. Totalt besøkte 228.600 messen i Berlin, en økning på åtte prosent.

HVITT GÅR VIDERE

På IFA opplyste konserndirektør Marcus Miele i Miele at hvitevarebransjen høyst sannsynlig vil fortsette å bruke IFA som verdensutstilling for produktene sine.

– De ledende produsentene var enige om å satse for fullt på IFA i fjor og i år. Deretter skal konseptet evalueres. Men etter å ha snakket mange av de ledende produsentene kan jeg si med stor sikkerhet at vi vil fortsette på IFA, sier Miele (bildet).Foto: Erik Andersen.

IFA PÅ ELTV.NO

Flere av IFA-reportasjene i bladet er på www.eltv.no supplert med videopresentasjoner.

MER IFA I NR. 8

Neste utgave innholder mer IFA-stoff. Dette blir også publisert fortløpende på www.elektronikkbransjen.no

Powered by Labrador CMS