Oscar Knaust med Yevo 1 og Happy Plugs Ear Piece. Foto: Stian Sønsteng

NÅ SKJER ALT GJENNOM ØRET

– 2017 er året da alt kommer til å skje gjennom øret. Ledningene forsvinner, og du kan styre alt med stemmen, sier regional salgsdirektør Oscar Knaust svenske Happy Plugs og Yevo Labs.

Fagbladet Elektronikkbransjen møter ham på CES-messen i Las Vegas, der han blant annet viser frem Yevo 1. Dette er trådløse øreplugger som benytter et lavfrekvent magnetfelt, Near Field Magnetic Induction (NFMI), som kommunikasjon mellom de to pluggene.

– Vi har samarbeidet med NXP, som også leverer teknologi til Samsung og Apple. NFMI er den samme teknologien man kjenner fra høreapparat og pacemakere, og den gir en hundre prosent stabil forbindelse. Mange av konkurrentene bruker vanlig blåtann mellom spiller og øreplugger, og da kan man oppleve at forbindelsen blir brutt og musikken forsvinner med jevne mellomrom, sier Knaust.

Det finnes en rekke muligheter, som utvidet høring (augmented hearing), lydlæring og direkte oversettelse

Han sier Yevo 1 byr på funksjoner som berøringskontroll, app, en vekt på åtte gram, tre-fire timers batteritid og en liten ladeboks som gir ytterligere fem ganger fire timer.

– Samtidig som spesifikasjonene er de ypperste, legger vi vekt på at dette er et mote- og livsstilsprodukt snarere enn et tradisjonelt tek-produkt, for at vi skal nå nye kundegrupper, sier Knaust.

Augmented hearing

Han håper Yevo for alvor vil sette fart i den nye kategorien med helt trådløse øreplugger.

– I løpet av året kommer det nye versjoner med andre egenskaper. Dette er bare starten. Stemmestyring er i startgropa. Tidligere brukte man treningsarmbånd, mens 2017 er året da alt vil skje gjennom øret. Vi gjennomgår en stor revolusjon når det gjelder batteriene, som blir bedre og mindre. Ledningene forsvinner, og du kan styre alt med stemmen. Vi bygger bittesmå datamaskiner som man kan putte i øret, sier Knaust.

– Kommer dere med en versjon med pulsmåler for øret, slik enkelte konkurrenter har?

– Det finnes en rekke muligheter, som utvidet høring (augmented hearing), lydlæring og direkte oversettelse. Det finnes ingen grenser! Vi er NXPs flaggskipsprodukt; hvis du besøker dem her på CES viser de Yevo 1 – noe som gir oss store muligheter. NXP har 40.000 ansatte og over 2.500 patenter, sier Knaust.

Yevo 1 kommer i hvit (som her) og sort.
Yevo 1 kommer i hvit (som her) og sort.

 

– En ting er det å selge de trådløse ørepluggene til deres kunder, en annen ting er å få dem ut til sluttkundene. Hva gjør dere for dette?

– Vi arbeider aktivt med sosiale medier, og har ambassadører som Justin Bieber, Kendall Jenner og Kim Kardashian. Det gjør at vi bygger et konsept, snarere enn et produkt. Mange som er på markedet med trådløse øreplugger er såkalte kickstarter-prosjekt. De kan utvikle og produsere et produkt, men du skal også ha en distribusjonsstrategi. Vi har apparatet klart, takket være Happy Plugs.

H&M

– Kommer det en egen Happy Plugs-versjon?

– For tiden fokuserer vi på Yevo.

– På IFA sa dere at dere solgte et Happy Plugs-produkt hver 15. sekund. Hva er takten så langt i år?

– Tanken er at vi skal nå et produkt hvert sjuende sekund, noe som betyr en dobling av omsetningen.

– En del av omsetningen er takket være samarbeidet med Hennes & Mauritz?

– Dette har vært en viktig lansering. De kom til oss og ba oss bli deres globale tek-partner. Dette tar vi som et tydelig tegn på at vi gjør noe riktig, og det gir oss mange ringvirkninger.

Toppmodellen fra Happy Plugs heter Ear Piece. Dette er et blåtannprodukt, der en smykkedesigner har vært med på å utvikle en diamantformet øreplugg med gulldetaljer.

– Tanken er at det skal brukes som et kjede, snarere enn et blåtannprodukt, sier Knaus.

– Hvor viktig er Norden for dere?

– Ekstremt. Det er her vi kommer fra, og dette er fortsatt et stort marked for oss.

– Når dere lanserer nye produkter, er Norden et testmarked?

– Vi er blitt såpass store, med 79 distributører og over 10.000 butikker, så nå opplever vi at det er kø for å kjøpe de nye modellene vi lanserer. Vi er blitt en global leder innen moteteknologi.

Til toppen