Fotobøker gleder både store og små. Foto: EliteFoto/Arild Haug Kaarmo

NÅ STARTER FOTO-RACET

Nordmenn bruker mørke høstkvelder til å lage julens mest personlige gave, fotoboken.

For første gang lages det nå flere bilder i fotobøker enn på papir. Fra 2012 til 2013 har andelen nordmenn som har bestilt vanlige bilder falt fra 33 til 25 prosent, mens 18 prosent sier de har laget en innbundet fotobok i år, opp fra 13 prosent i 2012.

– Våre kunder lager i snitt 45 siders fotobøker, og de legger ned mye tid. Jeg tror dette er et tegn på at fotobok for mange er en kjær hobby. Bøkene er ofte rikt utsmykket med gamle så vel som nye bilder, tekst og sitater og enkelte skanner inn billetter og annen dokumentasjon for å beskrive sine opplevelser. Bøkene blir på mange måter familiens historiefortelling, og kanskje det er grunnen til at fotobok ofte er den gaven som får mest oppmerksomhet på julaften, så vel som i tiden etter? sier Cecilie Gaustad, daglig leder FotoKnudsen.

Våre kunder lager i snitt 45 siders fotobøker, og de legger ned mye tid. Jeg tror dette er et tegn på at fotobok for mange er en kjær hobby

 

Vinner på mobil

Nordmenn tok i fjor i gjennomsnitt 1339 bilder i året, mot 1244 bilder i 2012. Og det er mobilen som står for økningen, viser en undersøkelse Stiftelsen Elektronikkbransjen har fått gjort av Respons Analyse.

– I likhet med mange andre bransjer, har fotobransjen blitt utfordret av digitaliseringens tidsalder, og møtt den med kreativitet og omstilling. Bransjen går spennende tider i møte og har igjen grunn til å være optimistisk, sier forfatter og trendekspert Ståle Økland.

Daglig leder i Japan Photo, Stephan Stein, er enig med Økland.

– Vi i fotobransjen jubler for smarttelefonen. For et år siden stod mobilen for bare 5 prosent av fremkalte bilder og fotobøker, nå er 20 prosent av bildene vi leverer tatt med et mobilkamera, sier han.

 

Én milliard lagret

Antall bilder tatt med vanlig kamera har i snitt gått noe ned, fra 908 bilder i 2012 til 905 i 2013, mens antall bilder tatt med mobilkamera har økt fra 336 til 434. Dermed står mobilen for over 32 prosent av alle bilder nordmenn tar.

– Vi tar flere bilder enn noen gang, men ofte blir bildene liggende på datamaskinen eller telefonen. Å lage en fotobok fra fødselsdagen eller ferieturen er ikke bare en hyggelig gave, men det fører ofte til at bildene vises frem i større grad enn på skjerm, sier Helene Lundsør-Johansen, markedsansvarlig i Elite Foto.

Tall fra bransjen viser at det ligger rundt én milliard bilder på norske fotolagringstjenester.

Daglig leder i FotoKnudsen, Cecilie Gaustad, mener fotobøker er julegaven som får mest oppmerksomhet også etter julaften. Foto: Stian Sønsteng
Administrerende direktør i Japan Photo, Stephan Stein, har lagt bak seg et godt 2015. Foto: Japan Photo
På Photokina-messen viste Cewe kalendre i flere utgaver. Foto: Stian Sønsteng
Til toppen