Norden-sjef Peter Lundin i Nikon i forbindelse med lanseringen av akivkameraet KeyMission 360 i Las Vegas i januar. Foto: Stian Sønsten

NIKON SENTRALISERER TIL SVERIGE

Nikon står igjen med tre selgere i Norge, etter at de øvrige funksjonene er flyttet til hovedkontoret i Stockholm.

Administrerende direktør Peter Lundin i Nikon Nordic AB sier dette er et resultat av den generelle nedgangen i fotomarkedet, og mener selskapet nå står sterkere rustet.

– Hvordan vil bransjen i Norge merke omorganiseringen?

Nikon står sterkt i Norden, og vi kommer til å styrke posisjonen vår

– Ikke så mye. Våre selgere, som har kontakt med kundene, er der fortsatt. Det er mer vi internt i Nikon som kommer til å merke dette. Nikon står sterkt i Norden, og vi kommer til å styrke posisjonen vår. Vi tilpasser virksomheten til omstendighetene i markedet, og sentraliserer våre administrative oppgaver. Salgsstaben ute i markedet består i prinsippet uforandret, sier Lundin.

 

Spennende reise

På det meste hadde Nikon Norge ni ansatte, i 2008 som var toppåret i fotomarkedet i Norge. Blant dem som nå har forlatt selskapet, er tidligere Norges-sjef Bjørn Mangset. Han hadde sin siste arbeidsdag hos Nikon den 30. april.

– Det har vært en spennende reise i elleve år, å få lov til å bygge opp Nikon Norge fra starten og være med på den rivende utviklingen i markedet, og Nikons styrkede markedsposisjon. Når fotomarkedet er gått ned nesten 80 prosent ser jeg at det er nødvendig å gjøre endringer, og jeg ønsker kun det beste for Nikon fremover, sier Mangset til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han har også vært leder i Fotorådet og styremedlem i Stiftelsen Elektronikkbransjen, og søker nå nye utfordringer.

 

40 igjen

Blant funksjonene som flyttes til Stockholm er markedsføring, salgsadministrasjon og produktspesialistene. Ettermarked og service tas allerede hånd om fra Stockholm, sammen med partnerne i de ulike landene.

– Hvor mange er berørt av omorganiseringen, og hvor mange ansatte har Nikon i Norden når denne er ferdig?

– Vi blir rundt 15 færre, og den nye staben består av i overkant av 40 ansatte, sier Lundin.

– Er dette en prosess som har pågått i lang tid?

– Egentlig ikke. Vi har hatt et par runder tidligere. For drøyt halvannet år siden var det en tilpassing til det synkende totalmarkedet, da vi også reduserte staben. Den gangen beholdt vi de lokale organisasjonene, mens vi nå har valgt å samle funksjonene i Stockholm samtidig som vi beholder selgerne som arbeider lokalt, sier Lundin.

 

Kompakt ikke død

– Hvordan vil du beskrive situasjonen for Nikon i Norden?

– Den er veldig god, for eksempel var vi i mars markedsledere i Sverige målt i verdi. Utfordringen vår, som for alle andre, er at fotomarkedet er blitt mye mindre. Vi har en god startposisjon, kanskje svakere i Norge enn de andre landene, og kjenner at vi kommer til å stå veldig sterkt fremover, sier Lundin.

– Hvilke tanker har du om de ulike kategoriene?

– Kompakt er ikke død, slik mange trodde. Det finnes deler av dette segmentet som fortsatt er veldig attraktivt for forbrukerne. I dag deler vi systemkamera inn med og uten speil, men jeg vet ikke hvor opptatte forbrukerne er av dette. Fremover tror jeg de vil legge mer vekt på hva de skal bruke kameraet til, sier Lundin.

Under kåringen av årets julegaver i fjor tok tidligere Nikon-sjef i Norge, Bjørn Mangset, som leder i Fotorådet mot prisen for årets bildeprodukt. Foto: Tore Skaar
Til toppen