Norden-sjef Peter Lundin i Nikon med actionkameraet KeyMission 360. Foto: Stian Sønsteng
Norden-sjef Peter Lundin i Nikon med actionkameraet KeyMission 360. Foto: Stian Sønsteng

NIKONS VIKTIGSTE LANSERINGER

Nikon lanserte på CES speilrefleksmodellene D5 og D500, actionkameraet KeyMission 360, samt SnapBridge for oppkopling mot smarttelefonen.

– Uten tvil vår største lanseringer! sier Norden-sjef Peter Lundin i Nikon til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi møter ham på hotell Paris i Las Vegas, i forbindelse med CES-messen. Hit har det japanske selskapet invitert internasjonal presse til produktlanseringer, og de nordiske representantene formelig bobler over av entusiasme.

Dette er en mulighet til å revolusjonere brukermulighetene, og et lite comeback for kameramarkedet

– Hvordan skal Nikon lykkes i actionkamera-markedet, som domineres av én aktør? Kommer dere tidsnok?

– Vi må levere produkter som er av ypperste klasse, der bildene representerer den optiske kvaliteten Nikon står for, og ligger over det vi ellers ser i markedet. Sammen med SnapBridge-tjenesten vil det være veldig lett å dele filmene eller bildene man tar. Ved å kombinere kvalitet og brukervennlighet med Nikons historie, vil vi kunne ta en god del av markedet, mener Lundin.

 

Et comeback for fotobransjen

– Hvem vil kjøpe actionkamera fra Nikon?

– Veldig mange. Dette er et kamera for de fleste, sier Lundin.

Nordisk produktsjef Björn Nordgren skyter inn:

– For meg, som kjører motorsykkel på bane, vil det være jätteheftig å montere 360-kameraet på motorsykkelen, og gjøre det mulig å se hva som skjer rundt meg. Dette åpner nye muligheter.

– Hvordan har dere løst de optiske og andre utfordringer for å kunne filme i 360 grader?

– Vi har to linser på 180 grader, som sammen filmer i alle retninger. I tillegg har vi en svært god programvare som syr bildet sømløst sammen, sier Nordgren.

– Dere fremhever SnapBridge. I mange år har det vært et spørsmål om hvorfor ikke de tradisjonelle fotoleverandørene, som Nikon, har vært flinkere til å la kameraene kommunisere med andre produkter. Hvorfor har det tatt så lang tid før SnapBridge kommer?

– Det er et godt spørsmål. Dette er noe vi virkelig trenger, og noe vi har ventet på. Dette er noe kamerabransjen må ha, og har vært puslebrikken som har manglet når det gjelder kommunikasjon. Jeg tror vi nå skal se fremover, og se på hva vi kan gjøre med denne tjenesten. Dette er en mulighet til å revolusjonere brukermulighetene, og et lite comeback for kameramarkedet, sier Lundin.

 

Bluetooth Low Energy

Vi lar Nordgren beskrive hvordan SnapBridge fungerer:

– I noen år har vi hatt wifi, der man må kople enhetene sammen. Med Bluetooth Low Energy kan kameraet og mobiltelefonen være kontinuerlig tilkoplet, og man kan få tilgang til opptakene på kameraet selv om det er avslått. Man kan også sette opp SmartBridge slik at opptakene automatisk overføres til smarttelefonen eller nettbrettet, og brukermulighetene vil utvides etter hvert som vi videreutvikler tjenesten. Dette er en portal, ikke bare en app, og er begynnelsen på noe nytt.

– Dette er en proprietær løsning man kun kan bruke på Nikon-kamera?

– SnapBridge vil komme i stort sett alle Nikon-kamera, og vi ser virkelig frem til tiden som kommer, sier Lundin.

– SnapBridge finnes både i D5, D500 og KeyMission 360?

– Faktisk ikke i D5. Proffene har et litt annet behov, sier Lundin.

– Er det mulig med en programvareoppdatering å få tilgang til SnapBridge på eldre Nikon-modeller?

– Nei, det går ikke. Man må ha den nyeste versjonen av Bluetooth i kameraet. På de eksisterende modellene våre kan man benytte vår Wireless Mobility-app, som også fungerer bra selv om det trengs noen flere knappetrykk, sier Nordgren.

 

Etterlengtet D500

Når det gjelder systemkameraene, er produktsjefen svært entusiastisk til D500.

– For noen år siden slapp vi med bulder og brak D200 og D300. Siden har det vært stille, og vi har lenge fått spørsmål om når D400 ville komme. I dag skjer det, og vi slipper D500. Det er etterlengtet, og baserer seg på en DX-sensor. Det har unike iso-egenskaper, har ti bilder per sekund, og samme autofokusteknologi som sitter i D5. Det er utrolig raskt å låse fokus. Dessuten har vi lagt til 4K og en flippbar skjerm, sier Nordgren og forsikrer oss om at hårene reiser seg på armen mens han snakker. Prisen på D500 er 23.000 kroner.

Når det gjelder D5, karakteriserer han det som proffenes ultimate verktøy. Prisen er da også 69.000 kroner.

– For dem handler det om å bedre oddsene for at de får de beste bildene, som de kan selge. Med D5 har vi en helt ny autofokus-teknologi, med en separat autofokusprosessor som gjør at vi kan gjøre mange flere beregninger, låse motivet og automatisk følge det. Også den har 4K, samt en nesten doblet batterikapasitet. Sjassiet er utrolig sterkt, og bufferen er over 200 bilder ved opptak på 12 bilder per sekund. Dette innebærer at man kontinuerlig kan følge Usain Bolt fra start til mål på en 100 meter, og får bildet man virkelig vil ha, sier Nordgren.

 

System og ikke system

– Hvilke tanker har Nikon om de ulike kamerasegmentene?

– Kompaktkameramarkedet ser positivt ut, fremfor alt i Norge der vi har en vekst. Det kommer også nye modeller som gir kundene nye muligheter, og vi tror det finnes et ekstra liv i dette markedet til tross for alle dystre spådommer. Ser man på kompakte systemkamera er det mer vi som snakker om forskjellene mellom systemkameraene med og uten speil. I fremtiden tror vi man vil snakke om to segment; system og ikke system. Når det er sagt; de kompakte systemkameraene har hatt en litt trang fødsel. Med SnapBridge og denne type funksjoner tror vi hele kamerabransjen vil få et ekstra dytt. Når det gjelder actionkamera er dette et svært stort marked, kanskje større enn salgstallene vi har tilgang til viser, siden disse selges i mange kanaler. Her ser vi til en viss grad at segmentet har modnet, og det er svært morsomt at også Nikon fra i dag er med her, sier Lundin.

Med systemkamera menes produkter med utskiftbar optikk.

 

På vei frem i Norge

– Hvordan vil du beskrive situasjonen for Nikon i Norden generelt og Norge spesielt?

– Vi har en sterk posisjon. Tross en kraftig markedsnedgang har vi lykkes i å ta en sterkere posisjon i hele Norden, også i Norge. Vi er på ingen måte fornøyde, og vil fortsette utviklingen. Målet for 2016 er, med dagens lanseringer, å styrke posisjonen noen steg.

– Har dere tatt noen grep organisatorisk for å møte det tøffere markedet?

– Vi gjorde en større omorganisering allerede før jul 2014. I Norge har vi en salgs- og markedsenhet, slik vi har i alle land, samt et nordisk hovedkontor, der vi har sentraliserte funksjoner som skal støtte de relativt små stabene som sitter i hvert land. Vi rapporterer til Nikon Europa, som har kontor i Amsterdam, sier Lundin.

– Hvordan ligger dere an i Norge sammenlignet med de andre landene?

– Vi har litt svakere andeler i Norge, og arbeider for å oppnå de samme høye markedsandelene vi har ellers i Norden.

– Hvorfor er situasjonen slik?

– Kundesegmenteringen ser annerledes ut i Norge, med færre aktører som har en stor påvirkning på markedsandelene. Nå har vi et bedre samarbeid enn på lenge med de riktig store, og er på vei fremover, sier Lundin.

Til toppen