Norsk vekst har bidratt til rekordoverskudd for B&O

– Forventningene til neste år er positive både med hensyn til utviklingen i antall nye butikker og omsetning.

Det sier landssjef Hans Olav Hole i Bang & Olufsen Norge AS. Den danske lyd- og bildeprodusenten Bang & Olufsen har i følge en pressemelding hatt rekordstort overskudd siste regnskapsår, godt hjulpet av en omsetningsvekst i Norge på 15 prosent. Hole gleder seg over utviklingen, og ser frem til lanseringen av nye produkter.

 

De nylig offentliggjorte regnskapstallene viser at Norge markerer seg som et av selskapets raskest voksende markeder.

 

– Samarbeidet med Audi når det gjelder utviklingen av lydsystemer til biler gir en positiv oppmerksomhet lokalt. Det er i denne sammenheng avholdt en rekke felles arrangementer i Norge, hvor mange potensielle kunder er blitt oppmerksomme på Bang & Olufsens kompetanse innen lyd og bilde, sier Hole i pressemeldingen.

 

 

 

Tre nye B1

I løpet av regnskapsåret er det i Norge åpnet tre nye såkalte B1-butikker, som utelukkende forhandler produkter fra Bang & Olufsen. Dermed er det i dag 17 slike forretninger i Norge – antallet forventes økt i løpet av inneværende regnskapsår.

 

Bang & Olufsen-konsernet hadde en samlet omsetning på 4.376 millioner danske kroner, mot 4.225 millioner i 2005/06. Dette tilsvarer en økning på 15 prosent. Resultat før skatt ble 524 millioner DKK, mot 431 millioner, en økning på 22 prosent. Bang & Olufsen utbetaler cirka 242 millioner kroner i utbytte til aksjonærene.

 

Administrerende direktør Torben Ballegaard Sørensen er godt tilfreds med årets resultat.

 

 

 

Bil og hotell

– Jeg er meget glad for at vi enda en gang viser at vi har en solid inntjening - faktisk oversteg denne våre egne forventninger. Bortsett fra Storbritannia har vi hatt en fin vekst i alle markeder, sier han i pressemeldingen.

 

Konsernet kan vise til vekst også innen sine nye forretningsområder. Samarbeidet med Audi er utvidet til å omfalle lydsystemer til fire bilmodeller, og salget er tilfredsstillende. Satsingen på salg til byggeprosjekter og hoteller har i følge B & O en god utvikling, og selskapets produkter blir installert i stadig flere femstjerners hoteller verden over.

 

– Samtidig er det en rekke spennende konsepter på vei. Vi lanserer på TV-siden flere nye apparater i løpet av året – i alle prisklasser og størrelser. Vi vil også fortsette å befeste vår sterke posisjon på høyttalerområdet, og vi vil vise mange nye måter man kan nyte musikk på i hjemmet, sier Ballegaard Sørensen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hans Olav Hole i Bang & Olufsen Norge AS smiler bredt over en omsetningsvekst på 15 prosent. Foto: Bang & Olufsen.
Til toppen