Produktanalytiker Phillip Grønvold (t. v.) og teknologisjef Håkon Wium Lie i Opera Software er stolte over den suksessen Opera Mini har på verdensbasis.

NORSKE OPERA I 200 LAND

Internettjenesten Opera Mini brukes nå av 50 millioner mennesker i 200 land. Det norske selskapet kan trygt sies å ha hatt suksess.

På utstillingen til det norske selskapet Opera Software ble det viste et verdenskart over hvor mange som til en hver tid bruker programvaren Opera Mini. Mens vi besøkte utstillingen var det gjennomsnittlig 12.500 treff hvert sekund.

 

– Opera Mini har vært tilgjengelig i fire år og er faktisk nå det eldste nettlesersystemet i bruk. I løpet av det siste året hadde vi en vekst på 150 prosent. Vi har noe sånt som 150 milliarder treff per måned, og som du ser i dette øyeblikk 12,5 tusen per sekund, sier produktanalytiker Phillip Grønvold.

 

Operas samarbeidspartnere er de største mobiloperatørene i hvert land som Telenor og Vodaphone, og den største kundegruppen til firmaet ligger i Asia med landene Japan, Kina, Indonesia og Russland på topp. De fleste mobiltelefoner kan tilpasses programvaren. Grønvold nevner navn som Samsung og HTC og andre telefoner som har Microsofts operativsystemer. Derimot passer ikke Opera Mini til Iphone.

 

15 år

Operas nettleser har vært på markedet i 15 år, og da Opera Mini ble lansert i 2006 ville man basere seg på den lange erfaringen fra Operas første nettlesersystem. Den første nettleseren var i bruk både på datamaskiner og mobiltelefoner, men fra 2006 ønsket man kun å konsentrere seg om mobiltelefonene.

 

– Målet var å presentere et system der en nettleser beregnet på datamaskiner og avanserte mobiltelefoner kunne brukes også på enklere modeller. Dermed kunne vi tilpasse oss brukere i u-land, der de fleste har denne type telefoner, sier Grønvold.

 

Serverklient-løsning

Produktanalytikeren karakteriserer Opera Mini-løsningen som unik. Med Opera Mini er det en server som gjør mesteparten av dataarbeidet. Alle brukerne har kontakt med Operas servertjeneste rundt om kring i verden og her blir tjenestene utført i stedet for at de blir lagt på hver enkelt mobiltelefon. Grønvold kaller dette en serverklient-løsning. Det betyr at hver bruker kan operere systemet med enklere produkter datamessig. Det er da operatørene i de enkelte land som får lisens av Opera Software for å drive denne servertjenesten. I tillegg komprimerer sentralserverne datamengden med 90 prosent slik at man får ti ganger mer innhold. Dette igjen gjør tjenestene lettere tilgjengelig og billigere for alle brukerne. Dette siste har selvsagt stor betydning i u-land.

 

Grønvold nevner også et annet eksempel:

 

– Å lese forsiden av for eksempel VG på mobil kan kreve datamengder på to Mb. Når du bruker Opera Mini blir dette redusert til 200 kb. Dette skaper helt nye muligheter for å motta informasjon om innhold og tunge dokumenter.

 

Det trådløse datanettverket i mange u-land er bare 2G. Også her vil Opera Mini bety at datahastigheten blir tilfredsstillende.

 

En demonstrasjon på Operas utstilling på MWC viste at man kunne få opp en avisside på mobilen på 20 sekunder selv om mobilnettet i utstillingshallen bare hadde 3G Edge-nivå.

 

Opera Mini blir nå tilpasset datamaskiner. Det ser Opera-ledelsen som viktig for å kunne tilby nettlesertjenesten i de samme delene av verden der tjenesten har vært en suksess i mobiltelefoner.

 

På utstillingen sin hadde Opera TV-bildet av verdenskart med oppdatert informasjon om antall treff. Som tallet øverst til høyre på skjermen, hadde nettleseren da bildet ble tatt, 12.500 treff i sekundet.
Til toppen