Ny kameraserie fra Samsung er en ny visjon

Samsung har brukt to år på utviklingen av sin NV-serie. Hos Samsungs norske leverandør, Aronsen AS, er forventningene store.

–For Samsung er denne lanseringen et viktig ledd i anstrengelsene for å sikre sin posisjon som en ledende global aktør innen digitalkameraer, sier daglig leder Knut Aronsen og salgs- og markedssjef Rune Reiersen hos Samsungs norske leverandør, Aronsen AS.

De er svært godt fornøyd med produktene som presenteres på en europeisk pressesamling på Sicilia.

– Hvilke forventninger har dere til det nye kamerasortimentet til Samsung?

–NV-konseptet skal løfte merkenavnet Samsung fra å være en leverandør med lavere og medium spesifiserte produkter, til å bli en leverandør med medium og høyt spesifiserte produkter, sier Reiersen.

– Det ble uttalt på pressekonferansen at hvis ikke Samsung gjennomgår en revolusjonerende bedring i markedsposisjonen, har de ingen fremtid i kameramarkedet. Hvordan vil dere kommentere dette?

– Samsung har sagt at det er uinteressant å være en aktør uten ti prosent markedsandel. Det er blitt særlig fokus på markedsandeler og volum det siste året, og Samsung har en klar strate gi om å være blant de tre største i verden. Jeg har tro på at de vil lykkes. I motsatt fall, vil de ta konsekvensen av dette. Du må opp på minst ti prosent, hvis det skal bli grunnlag for å drive forretning i dette markedet. Flere av dem som ligger rundt fem prosent, kommer til å forsvinne, tror Aronsen.

20 prosent i 2009

– Hvilke markedsandeler har Samsung i Norge?

– Speilrefleks har vi nettopp lansert, det blir spennende å se hvor vi ligger neste år. På kompakt har vi rundt elleve prosent, og målet er rundt 15 prosent. I år skal vi selge over 40.000 kamera i Norge, og vi ligger godt an til dette siden vi første halvår solgte 23.000 enheter.

– Globalt har Samsung ambisjoner om å nå 13 prosent i 2007, 16 prosent i 2008 og 20 prosent i 2009. Hvordan skal de lykkes i å oppnå en slik voldsom økning?

– Med videre produktutvikling, slik de har vist med NV-serien hvor de kommer med banebrytende teknologi og lekre modeller som er i tiden. De må også etablere seg på speilrefleks. Det er uoppnåelig å nå 20 prosent markedsandel med bare kompaktkamera i sortimentet. Historisk har Samsung alltid gitt mye for pengene, men vi har aldri fått betalt for egenskapene vi faktisk har levert. Med NV-serien har Samsung vist at nå skal vi opp og slåss mot de store. Om vi lykkes, blir spennende.

– Innen vi kommer til 2009 er det mest sannsynlig noen flere som har falt fra, slik som Minolta forsvant for et halvt år siden, skyter Reiersen inn.

– Hvilke strategier har dere lagt i det norske markedet?

– Vi er fokusert på de kanaler vi skal ut i, og vil støtte opp om disse markedsføringsmessig. Vi vil bruke mer penger på NV-serien enn vi har gjort på tidligere Samsung-modeller, sier Aronsen.

– Hva bør butikkselgeren legge vekt på når de står med et NV-kamera i hånda, og skal overbevise kunden om at dette er et riktig valg?

– NV-serien består av tre forskjellige kameraer som henvender seg til tre ulike brukergrupper. Fellesnevneren er stilsikker design, brukervennlige produkter og sist men ikke minst; de tar meget gode bilder. NV10 fikk nettopp Eisa-pris for beste kompaktkamera i 2006-2007. Samsung har alltid vært kjent for å gi forbrukeren mye for pengene, og dette er tilfellet også med disse kameraene, sier Reiersen.

God margin til handlerne

– Samsung har hele tiden hatt en bra margin til handlerne. I dag er det mer prisfokusert, men vi har til nå klart å holde et vesentlig høyere bidrag hos handleren enn det man har på konkurrerende modeller, sier Aronsen.

– Hva betyr de ulike kanalene for dere?

– Alle kanaler er interessante, men nye kanaler for oss innen elektronikksiden gjør at vi har fått en mye bredere distribusjon enn tidligere, da vi hovedsakelig var i fotohandelen, sier Aronsen.

– Dere ligger an til å få en kraftig vekst i 2006, med en omsetning på 180 millioner kroner og en vekst på 50 millioner?

– Hadde bruttoen vært like bra som omsetningsveksten hadde det vært glimrende. Vi vil også få et brukbart resultat, men den er på langt nær tilsvarende omsetningsveksten. Det er et resultat av at vi som distributør har redusert marginene for å få opp volumet for å klare å holde inntjeningen.

– Hvordan har veksten påvirket staben?

– Vi har hatt litt vekst på lageret og fikk en ny nøkkelkundeansvarlig i fjor, men vi er ikke mange flere enn tidligere.

– Dere poengterer at dere er en breddeleverandør. Hva ligger i dette?

– Totalt har vi 14 agenturer, og de fleste er relatert til foto og elektronikk. Vi har batterier, vesker, stativer og kamera. Samtidig har vi to kikkertagenturer, og vi selger papir og kjemi fra Kodak til minilabber. Enn så lenge er filmsalget faktisk også bra, sier Reiersen.

– Vi kan være en totalleverandør til en fotoavdeling innen en elektrokjede eller til en fotobutikk. Vi er ikke en breddeleverandør for en hver pris, men vi må ha en bredde for å få volum. Med dagens marginer må man ha mer å putte på i porteføljen, skyter Aronsen inn.

Sju ganger lenger

– Dere har lansert et batteri med sju ganger levetiden til alkaliske batterier, men dette er et produkt bransjen har sett tidligere?

– Det er en relansering av et produkt som første gang kom på markedet i 1994, lithium AA-batterier. I år er det for første gang kommet AAA-batterier. På grunn av en enorm volumvekst i USA er prisene halvert. Dermed kan vi nå bredere ut i markedet. I dag koster et lithiumbatteri to ganger prisen, men de varer sju ganger lenger enn vanlige batteri, sier Aronsen.

– Hva vil skje med omsetningen når prisen halveres?

– Den vil gå i været. Hittil har salget vært lite men jevnt, nå venter vi en skikkelig vekst. Forbrukeren må prøve dette, derfor har vi laget en introduksjonskampanje der kunden får en ekstra batteripakke hvis hun eller han sender deler av emballasjen i posten direkte til oss.

– Dere har ett bein i fotobransjen og ett bein i elektronikkbransjen. Står dere stødig?

– Det tror jeg vi gjør. Den digitale satsingen vår har vist seg å være riktig, og veldig mye av veksten vår er kommet nettopp fra nye kanaler på elektrosiden. Vårt største agentur, som er Sandisk, har bidratt at vi er kommet ut til vesentlig flere enn tidligere. Samtidig har Samsung et godt navn i elektronikkbransjen, sier Aronsen.

Powered by Labrador CMS