Torbjørn Rångemyr, daglig leder for Nedis AB i Norden, er fornøyd med ny embalasje. Foto: Marte Ottemo
Torbjørn Rångemyr, daglig leder for Nedis AB i Norden, er fornøyd med ny embalasje. Foto: Marte Ottemo

NY LOOK FOR NEDIS

Tilbehørsdistributøren har både kjøpt nye selskaper og re-brandet eksisterende produkter i løpet av det siste året.

Dette er andre året Nedis har egen utstilling på IFA, etter at selskapet i 2012 fikk nye eiere. Grunnleggerne Jacob og Jukie Gilad solgte selskapet til sveitsiske Datwyler, en internasjonal aktør innen komponenter, industri, distribusjon av teknologi og elektroniske komponenter.

 

Jeg bruker å si at vi selger de produktene hvor butikkene fortsatt tjener penger

Ny innpakning

Nå vises fruktene av den omstruktureringen selskapet lovte under forrige IFA.

– Det har gått veldig bra, og resultatet ser vi her på messen. Vi har blant annet redesignet innpakningen på mange av produktene og forsøkt å gjøre varemerkene våre litt mer kule, det er jo forpakningen som gjør mye av salget i butikken. Vi synes det nye designet er selgende, informativt og viser hva som befinner seg i pakken, sier Torbjørn Rångemyr, daglig leder for Nedis AB i Norden, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Nedis selger i hovedsak tilbehør til radio, TV, data og hvitevarer.

– Størstedelen av salget gjør vi med våre ni egne varemerker, og med de vi distribuerer har vi et veldig bredt utvalg produkter. Jeg bruker å si at vi selger de produktene hvor butikkene fortsatt tjener penger, sier Rångemyr, som leverer til alle de store retailerne.

 

Nytt selskap

Siste tilskuddet til Nedis-familien er Sweex, et hollandsk selskap som gikk konkurs i mars i år, og som Nedis kjøpte opp i mai.

– Nå holder vi på å freshe opp varemerket og sortimentet. Sweex lager i hovedsak datatilbehør, men også tilbehør til moibler, nettbrett og annet. Vi har allerede fått inn merket hos noen av de større aktørene, sier han.

Rångemyr sier den aller største delen av business skjer innen kabler og kontakter.

– Her er Bandridge merket som går til det store retail-sortimentet, mens Profigold er vårt high-end-merke. Begge er våre egne varemerker, sier han.

Nedis debuterer også et nytt konsept på årets IFA, med systematisering av veggbeslag.

– Det har vært en jungel der ute, med mange ulike modeller og måter å henge opp TVer på. Vi har forsøkt å forenkle dette, slik at kunden først velger hvordan han vil henge TVen på veggen; tiltbar, fast feste eller et rørlig feste. Så kryssjekker man det med hvor stor TVen er, og du finner modellen i matrisen. Dermed blir det både enklere for kunden å finne fram til rett veggfeste, og butikken trenger ikke å fryktelig mange modeller på lager for å dekke de ulike opsjonene, sier Rångemyr.

Til toppen