Pål Vatneberg, nordisk sjef i Netgear, viser fram selskapets nye spill-ruter. Foto: Marte Ottemo

NY SPILLRUTER FRA NETGEAR

Netgear vil sikre spillopplevelsen til ivrige gamere, og samtidig ta en bit av den lukrative gaming-kaken.

I verdens største online gaming-senter, Inferno i Stockholm, samlet Netgear toppspillere og egne produktsjefer for å lansere to nye produkter – gaming-ruteren Nighthawk Pro Gaming XR500 og Nighthawk Pro Gaming SX10 10G/Multi-Gig LAN Switch (GS810EMX).

– Gaming er et stort marked. På nordisk nivå er det 16,5 millioner PC- og konsollspillere i 2017, som bruker 2,7 millioner timer hver uke på online spill. Blant de mest ivrige spillerne er det vanlig å bruke 15 timer i uken, sier Sandeep Harpalani, seniordirektør for produktutvikling.

Sandeep Harpalani, seniordirektør for produktutvikling (til høyre i rød skjorte) hadde med seg noen av de mest kjente gamerne i Norden; Christopher «geT_RiGtH» Alesund, Patrik «f0rest» Lindberg, Emil «HeatoN» Christensen, Johan «JW» Wältare, Perra «akidos» Andersen og Lukas «Kameeleon» Berk. Foto: Marte Ottemo

Krever mer enn strømming

– Over 50 prosent av de mest spilte multiplayer-spillene er førstepersons skytespill som krever at du spiller sammen med noen over nettet. Da er det verste som kan skje at spillet henger. Dette er unike utfordringer for spillere, om du strømmer film eller musikk har man en buffer som gjør at millisekunders forsinkelser ikke merkes.

Han sier de største årsakene til forsinkelser i et spill er avstanden mellom spilleren og serveren, eller mellom to spillere som spiller direkte mot hverandre. En annen grunn er at om du spiller sammen med noen som har en dårlig forbindelse eller utstyr, vil denne personen sinke spillet, uansett hvor bra utstyr du har. Om andre på ditt nettverk ser TV, strømmer musikk og bruker båndbredde, vil også påvirke din forbindelse, og til slutt vil ping-tiden påvirke om det blir forsinkelser i spillet.

De første gamerne er nå blitt eldre, og aldersspennet er mye større. Om noen år er også sekstiåringer gamere, og det øker kjøpekraften

Ifølge Harpalani gir XR500 deg løsningen på disse utfordringene.

– Dette er den første ruteren som lar deg koble deg til nærmeste fysiske server. I tillegg kan du svarteliste motstandere som lagger, og du kan sjekke deres ping-tid før du starter å spille. Ruteren oppdager og prioriterer også online spilling over annen trafikk i nettverket ditt, sier han.

Vokser i Norge

– Hvordan er markedet for gaming-relaterte nettverksprodukter i Norden og Norge?

– Det er stort og det er voksende. Folk kjøper flere og dyrere produkter, og vi ser at gjennomsnittsprisen øker. Gamere har spesifikke krav på hva de vil ha, det er ofte er det det beste, og de mindre prisfølsomme enn andre typer kjøpsgrupper, sier Pål Vatneberg, nordisk sjef for Netgear, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Netgear lanserte sine Nighthawk-produkter på verdens største online gaming-senter, Inferno i Stockholm. Foto: Marte Ottemo

– Hvordan har markedet utviklet seg?

– De første gamerne er nå blitt eldre, og aldersspennet er mye større. Om noen år er også sekstiåringer gamere, og det øker kjøpekraften. Spillere er også litt mer bevisste teknologisk, men spillmarkedet har blitt mer enn bare hardcore-spillerne mange kanskje tenker på, sier Vatneberg.

 – Hvor stor del av Netgears salg er innen gaming-relaterte produkter?

– Vi er i startfasen, og er ganske små i dag. Men lanseringen av Nighthawk Pro Gaming-serien er en veldig viktig del av den fremtidige businessen, sier han.

– Hvordan ser retailerne på denne type produkter?

– De ser på det som et ekstremt viktig produkt, spilleren er en type kunde som liker å bruke penger på utstyr, det er viktig for dem. Å få dagens generasjon, som sitter og spiller, inn i butikken, er utrolig viktig. De er mindre lojale til én merkevare enn andre, sier han.

Til toppen