Asle Bjerkebakke på Elon-messen 2018, med Elvitas utstiling i bakgrunnen. Her vises Elon Groups egne hvitevarer. Foto: Ola Larsson

NYE MULIGHETER FOR EURONICS

Siden Euronics ble en del av Elon Group, har de distribuert gruppens egne varemerker. Nå utvides sortimentet med beslysning.

  • Handel

Etter at Euronics ble en del av Elon-gruppen, har de fått gruppens egne kjøkkeninnredninger inn i sortimentet. I dag er to av Euronics’ 55 butikker sertifisert til å selge disse. Bäcklunda er navnet, og de ble lansert i 2016. Navnet er hentet fra adressen til Elon-gruppens hovedkontor, i Bäcklundavägen i Örebro i Sverige. Innen utgangen av året kommer ti norske Euronics-butikker til å ha denne sertifiseringen.

Euronics selger også Elon-gruppens egne varemerker i kategorien småelektriske produkter. Gruppen har drevet med dette siden 2016, i tillegg til hvitevarer, og bakgrunnen er oppkjøpet i 2014 av Canvac, som har bred erfaring med egenimport. Canvac var først et datterselskap, men ble i 2016 innlemmet i gruppen.

– Å styrke handlernes marginer er viktig, sier Asle Bjerkebakke, ny administrerende direktør i Euronics.

Elon-messen

Vi traff ham sammen med innkjøpssjef Knut Grimstad og kategoriansvarlig Terje Gudmundsen på Elon-messen den 12. april.

Terje Gudmundsen på Elon-messen i Bäcklunda-utstillingen, der både kjøkkeninnredning og vaskerom vises. Foto: Ola Larsson.

– Hva innebærer det at Euronics har blitt en del av Elon-gruppen?

– Euronics ble et datterselskap i Elon-gruppen den 1. januar 2016, men hadde innkjøpsavtale ett år før dette, og vi så gruppen som en god samarbeidspartner, med samme struktur. En fordel er synergieffekten når man blir en del av en større innkjøpsorganisasjon, en annen er tilgangen til et bredere sortiment av produkter, sier Bjerkebakke.

– Kompetanse er også en stor fordel, skyter Gudmundsen inn.

Grimstad sier det på IT-siden er en langsiktig målsetning at et felles kassasystem skal benyttes i alle butikker.

Å styrke handlernes marginer er viktig

– Euronics’ butikker har i dag et sentralt bokføringssystem, og det skal Elon også begynne å bruke. Når det gjelder økonomi- og ordresystemer, er det Elons system som skal benyttes i framtiden, sier Grimstad.

– Er eierforholdene og strukturen den samme i dag som i 2016, da Euronics eide ti prosent av Elon Group?

– Ja, svarer trioen.

Reelt alternativ

– Hva er det mest spennende på Elon-messen i år?

– Det har lenge vært snakk om tingenes internett, at det nå kan lanseres og ikke lengre bare er et trendord, men at det har en reell funksjon for kundene, sier Grimstad.

Knut Grimstad (t. v.) og Terje Gudmundsen flankerer Euronics’ nye administrerende direktør Asle Bjerkebakke på Elon-messen 2018. Her er de i belysningsutstillingen. Foto: Ola Larsson.

– Belysning, som i år har en egen utstilling i andre etasje, har mange spennende produkter, sier Bjerkebakke.

– Bäcklundas konsept, hvor man kan designe sitt eget kjøkken, og det at man kan bruke Bäcklunda til vaskerom, er både bra og pent, sier Gudmundsen.

– Noe annet som er på gang?

– Vi er i gang med å utvikle B2B i Norge. Sverige ligger langt foran på dette området i dag, sier Grimstad.

– Å skape et reelt alternativ som er lokalt forankret på et en annen måte enn konkurrentenes - og som skal foredles og videreutvikles, sier Bjerkebakke.

Til toppen