Den nye kapselmaskinen fra Nespresso, Vertuo, har fått helt ny teknologi innenbords. Foto: Nespresso

NYTT KAFFESYSTEM FRA NESPRESSO

Nespresso vil gi nordmenn store kopper kaffe, og lanserer sitt nye Vertuo-system. De nye maskinene har fått helt ny teknologi innenbords.

Nordmenn er glade i den store koppen med sort kaffe, og nå lanserer Nespresso to maskiner brygger kaffekopper med en størrelse helt opp til fire desiliter.

– Dette er ikke bare en maskinlansering, men et nytt system-lansering. Både Vertuo og VertuoPlus er maskiner som bruker sentrifugalkraft for å rotere kapselen opptil 7.000 ganger i minuttet, for å sikre ideell blanding av malt kaffe og vann, samt maksimal frigjøring av kaffens aromaer og smaksnyanser, sier Martin Trangrud, salgssjef i Nestlé Nespresso Norge, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Martin Trangrud, salgssjef i Nestlé Nespresso Norge og Gro Flisnes, merkevareansvarlig, viser fram de nye maskinene og kapslene i Nespressos kontorer på Lysaker. Foto: Marte Ottemo.

Sentrifugalkraft i stedet for trykk

Der de klassiske Nespresso-maskinene presser vann ved trykk gjennom kapselen og lager topp kvalitet på espresso-baserte drikker, har det vært en utfordring å holde like høy kvalitet når man ønsker seg en større kopp.

– Vi har jobbet med å optimalisere bryggingen av større kopper i 10 år, og har sett på ulike nye metoder for å brygge større kopper med samme kvalitet. Den nye teknologien er ikke basert på trykk, men på sentrifugalkraft. Du legger som vanlig kapselen i maskinen, den spinner rundt, og via en strekkode på kapselen skjønner maskinen selv vannmengde, temperatur og rotasjonsfrekvens, sier Trangrud.

Det er viktig for oss at rett system selges til rett kunde

De nye maskinene bruker større kapsler, og brygger fem ulike størrelser kaffekopper: Alto på 414 ml, Mug på 230 ml, Gran Lungo på 150 ml, Double Espresso på 80 ml og Espresso på 40 ml. Totalt er det 23 ulike kaffe- og smaksvarianter.

Trangrud er opptatt av at de nye maskinene ikke tar over for de opprinnelige espresso-maskinene, de skal leve side om side.

– Er du en person som liker espresso og lungo, så passer de tradisjonelle maskinene fortsatt for deg. De kommer til å bestå og vi videreutvikler også disse. Vertuo retter seg mot et annet segment enn det vi har vært i før. Norge er et filterkaffemarked, og nå kan vi også adressere den målgruppen. Det er viktig for oss at rett system selges til rett kunde, det er preferansene som skal avgjøre valg av system, sier Trangrud.

Rett system til riktig kunde

Vi nordmenn elsker kaffe og drikker 12,8 millioner kopper hver dag, og den mest populære kaffen er den store koppen med svart kaffe, viser en undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI for Norsk Kaffeinformasjon. Hele 73 prosent av norske kaffedrikkere foretrekker denne, og det største kaffekonsumet i Norge foregår hjemme.

Heller du litt melk i koppen før brygging, lager du en reverso. Det gir ekstra god fylde i cremaen. Foto: Marte Ottemo.

Statistikk fra Stiftelsen Elektronikkbransjen underbygger tallene. I 2017 ble det solgt 288.000 kaffemaskiner i Norge. Mest populært er den vanlige kaffetrakteren, som står for 62 prosent av kaffemaskinsalget. De større og dyrere helautomatiske espressomaskinene utgjør 9 prosent av salget, mens kapselmaskinene har en andel på 29 prosent.

– Vertuo blir tilgjengelig i alle våre kanaler, og vi er første land i Skandinavia som lanserer systemet. Vi går litt smalt ut i begynnelsen og starter med 30 godkjente Elkjøp-butikker, fram til resten av Skandinavia lanseres i høst. Vi er litt pilot i Norge, det er sjette landet i verden som lanserer systemet, så vi ønsker å passe på at budskapet kommer riktig ut, og at vi selger rett system til rett kunde, sier Trangrud.

Vertuo kommer har en veiledende pris på 2.899 kroner, mens VertuoPlus vil koste 2.499 kroner.

Til toppen