Omsetningsrekord i bransjen

Nordmenn kjøper flere mobiler, større TVer og mer avanserte dingser. Det ga omsetningsrekord for 2016.

Pressemelding fra Stiftelsen Elektronikkbransjen
Tirsdag 14. februar 2017

 

2016 kort oppsummert:

  • Omsetningen i forbrukerelektronikk vokser 2,8% i 2016, til 33,2 milliarder.
  • DAB-salget stiger 30,4%
  • Salget av smartklokker øker med 33%
  • Mobilsalget øker 8%, og når 2 millioner i 2016
  • Nettbrettsalget faller fortsatt, ned 18,4%
  • 51% av nordmenn abonnerer nå på en TV-strømmetjeneste
  • Vi kjøper færre, men større TVer
  • 5% prosent av norske husholdninger sier de har kjøpt VR-briller i 2016 

Slik ble forbrukerelektronikkåret 2016
Tallene for 2016 viser en oppgang på 2,8 prosent i forhold til året før og ender på 33,2 milliarder kroner, mot 32,9 milliarder i 2015. 

Dette var samlet verdi for omsetningen av lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare PCer til forbrukermarkedet. 

–Årsaken til veksten er at nordmenn kjøper dyrere og mer avanserte produkter. Med i tallene er ikke blant annet ikke spillkonsoller, tilbehør og stasjonære PCer så vi anslår 33,4 milliarder til å være et konservativt tall på markedet, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

 Knalltall for dab
2017 er året hvor Norge slukker FM-nettet, og det merkes på salget av dab-radioer. I 2015 ble det solgt 740.000 enheter på tvers av bilradio, bord- og bærbare radioer, og i 2016 steg dette 30,4 prosent til 965.000 enheter.

Antall solgte mobiltelefoner øker med åtte prosent, fra 1,85 millioner telefoner i 2015 til 2 millioner i 2016. 

– Vi så et ganske stort fall i mobilsalget i 2015, men i 2016 tok salget seg opp igjen. Mobilen er nordmenns viktigste tilbehør, og vi velger modeller fra øverste hylle, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i bransjeorganisasjonen.

 I gjennomsnitt beholder vi nå mobilen i 33 måneder, opp fra 30 måneder ved sist undersøkelse. 

Nettbrettmarkedet har falt siden toppåret i 2013, og trenden fortsetter i 2016. Antall solgte nettbrett falt fra 613.000 stykk i 2015 til 500.000 brett i 2016. 

Mens antallet solgte smartklokker øker fra 240.000 enheter i 2015 til 320.000 i 2016, faller smartarmbåndsalget fra 480.000 til 440.000 enheter.

 – Til sammen har det siden vi startet våre målinger blitt solgt 1,16 millioner smartarmbånd i det norske markedet, og det er naturlig at vi ser en metning i dette segmentet, sier Ottemo. 

Mett av juice og smoothies
Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at antall solgte store hvitevarer faller 2,8 prosent, fra 1,5 millioner enheter i 2015 til 1,46 millioner i 2016, mens småelektriske apparater faller 7,4 prosent. Verdien holder seg stabil.

 Etter et par år med kraftig vekst, ser det ut til at nordmenn har fått fylt opp kjøkkenskapene med juicepresser, blendere og smoothie-maskiner.

 Antall solgte kjøkkenprodukter faller med 17,3 prosent i 2016, og størst fall er det i salget av juicepresser. I 2015 ble det solgt hele 130.000 av disse maskinene, i 2016 ble totalen 44.000 stykk.

 – Vi tror ikke at nordmenn har blitt noe mindre interesserte i å spise sunt og lage maten fra grunnen av, men etter noen år med fantastiske salgstall er det naturlig at markedet dabber noe av, sier Røsholm.

 Færre, men større TVer
Antall solgte TV-apparater faller fra 387.000 i 2015, til 375.000 i 2016, ned tre prosent. Totalomsetningen for TV i 2016 øker likevel med én prosent, etter at gjennomsnittprisen på TVer igjen øker.

 – Vi ser at andelen TVer med 4K-oppløsning endte på 32,5 prosent av salget, mot 15 prosent i 2015, og at vi kjøper mer avanserte og større skjermer bidrar til veksten i omsetning, sier Ottemo.

 I 2014 var 44-54 tommer den største kategorien, mens i 2015 ble 55-65 tommer blitt den nye folke-TVen, med en andel av markedet på 36,2 prosent. I 2016 er over 40 prosent av TV-salget i 55-65 tommers størrelse.

Til toppen