Ønsker eventyrlig suksess med MIO MIN MIO

Navman fases ut. Nå er det Mio som gjelder, og målet er å bli en av de to beste i løpet av tre år.

I 2007 solgte selskapet 4,5 millioner enheter på verdensbasis, noe som gjorde dem til nummer tre. Målet for 2008 er 8 millioner enheter.

– Vi skal være nummer en eller to i de markedene vi er til stede i løpet av de neste tre årene. Dette er en aggressiv målsetning, men vi har et stort konsern i ryggen. Vi fokuserer på hva kundene vil ha, og gjennomfører en rekke undersøkelser for å finne ut dette. Mio-navnet blir strømlinjeformet som merkevare, og vårt nye slagord er ”Explore more”, sier Anderson.

Mio kjøpte Navman

Mio ble etablert i 2002 og har hovedkvarter i Taiwan. Selskapet har kjøpt Navman, og etter en periode med begge merkene i markedet fases nå Navman ut i Norden.

– Vi eier alle ledd frem til det ferdi ge produkt, noe som er unikt i bransjen, mener Anderson.

Selskapets ansatte i Norden er glade for at Mio nå fokuserer på design. I første omgang etter omstruktureringen slippes fem nye modeller på markedet. Disse er priset fra 1.100 til 2.300 kroner, og Anderson forteller at den mest avanserte modellen er aggressivt priset.

– Vi vil promovere Mio i markedet, og har derfor presset prisen på toppmodellen da mange i Norden foretrekker de mest avanserte funksjonene, sier Anderson.

En viktig nyhet for Mio er SiRF-teknologien InstantFixII, som skal gi fem til ti ganger raskere kalkulasjon av satellittposisjonene.

– Det har tatt opp til 100 sekunder for navigatørene å finne ut hvor de er når du slår dem på. I beste fall er vi nå nede i 10 sekunder, sier Wessel Holst.

Gule sider

– Denne tjenesten er gratis, og vi er i ferd med å inngå avtaler med tjenesteleverandører over hele Europa. I løpet av to-tre måneder er tjenesten i gang i Norge, lover Anderson.

Dette er et tillegg til de stedene av interesse som er allerede er installert i navigatørene.

Mio legger vekt på at enhetene nå bare varsler fartsbokser i den retningen man kjører. Denne basen ligger ferdig installert i Moov-serien, og er gratis tilgjengelig i ett år.

Med MioMoore kan man også dele geotaggede bilder, eksportere Navpix til Google Earth, og man kan registrere jobbturer og eksportere disse til et excel-dokument med dato, kilometer og adresser.

– En ny måte å bruke GPS på, er at man kan søke etter geotaggede bilder på Flickr, som per i dag har rundt 22 millioner slike, og laste disse ned til navigatøren. Dette gjør det mulig å navigere etter bilder, for eksempel hvis man finner et fint sted man vil besøke, sier Mio-karene.

Buss- og togtider

Anderson mener ansettelsen av Wessel Holst er en klar indikasjon på selskapets satsing her i landet. Snart vil det komme flere Mio-ansatte i Norge, blant annet på markedssiden.

– Mio vil tredoble salget sitt i Norge i løpet av 2008. I tillegg til at vi vil synes i reklame for kanalene, planlegges det også egne annonsekampanjer, sier Anderson.

– Hvordan står Mio som merkevare i Norge?

– De som vet hva en GPS er, vet nok hva Mio er. Navman er også en kjent merkevare. Vi er ikke ukjente, men vi har et godt stykke å gå for å være den leverandøren folk husker på når de tenker GPS, sier Wessel Holst.

Både Peter Anderson og Carl Erik Wessel Holst er nye i Mio. Anderson har ansvaret for Mios virksomhet i Norge, Sverige, Finland og Danmark, mens Wessel Holst skal videreutvikle salgskanalene i Norge og støtte Anderson med å utvikle den norske organisasjonen.

Anderson kommer fra stillingen som salgs- og markedsdirektør i Belkin i Norden og Baltikum, og har elleve års erfaring innen salg, markedsføring og kanalarbeid i IT-bransjen. Wessel Holst har de siste tre årene vært ansvarlig for salg og distribusjon hos Targus i Norge og Island, og han har 12 års bransjeerfaring.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.4/2008

Powered by Labrador CMS