Mobilen har tatt over som nordmenns viktigste tilbehør. Foto: Sony Mobile.

OPPGANG PÅ MOBIL

Etter noen år med nedgang i mobilsalget, har nordmenn i 2016 fornyet telefonene sine.

Antall solgte mobiler øker fra 1,85 millioner telefoner i 2015 til 2 millioner i 2016, en oppgang på åtte prosent. Det er første veksten i mobilmarkedet siden 2013.

Nordmenn kjøper også de mer avanserte modellene, så verdien av mobilsalget stiger også, fra 7.770 millioner kroner i 2016, til 9.000 millioner kroner i 2016, en oppgang på 15,8 prosent.

– Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Det gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 33 måneder før vi kjøper ny, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Det er noe lengre enn ved forrige undersøkelse, da beholdt vi telefonene i gjennomsnitt 30 måneder.

Stiftelsens forbrukerundersøkelse viser at de yngste forbrukerne skifter ut sin mobiltelefon raskere enn forbrukerne i de eldre aldersgrupper. Personer under 30 år har i gjennomsnitt sin mobiltelefon i rundt to år, mens personer over 50 år har den nærmere 3,5 år.

De fleste mobiltelefoner som selges i dag er en såkalt smartmobil, de står for rundt 95 prosent av salget.

 

Det er kommet stadig nye smartklokker på markedet, og også sportsbransjens treningsklokker kommer nå med smartfunksjoner

Vårt viktigste tilbehør

2014 var første år Stiftelsen Elektronikkbransjen måler salget av smartarmbånd og -klokker, og i 2015 kjøpte nordmenn 240.000 smartklokker og 480.000 aktivitetsarmbånd. I 2016 fortsatte veksten i smartklokker, opp hele 33,3 prosent til 320.000 solgte enheter, mens smartarmbåndene falt 8,3 prosent tilbake til 440.000 enheter.

– Det er kommet stadig nye smartklokker på markedet, og også sportsbransjens treningsklokker kommer nå med smartfunksjoner via for eksempel Android Wear. Nordmenn har nok ikke blitt mindre glade i de litt enklere smartarmbåndene, men siden vi startet målingene våre er det solgt 1,16 millioner aktivitetsarmbånd, så markedet er nok noe mettet, sier Ottemo.

 

Nettbrett faller

Nettbrettene tok markedet med storm i 2012, og fortsatte veksten i 2013. 2014 ble første året vi så et fall i markedet, og dette fortsetter inn i 2015.

Mens nettbrettmarkedet har hatt noen år med voldsom vekst, faller dette videre i 2015.

– Det ble solgt rundt 613.000 nettbrett i 2015, og i 2016 faller dette 18,4 prosent til 500.000 enheter. Det fortsetter trenden vi har sett siden 2013, hvor nettbrettene hadde sitt toppår med 950.000 solgte brett. Vi tror årsaken er tredelt; mange husstander har allerede ett eller flere nettbrett, mobiltelefonskjermene er blitt større, og bærbare PCer med avtakbart tastatur, såkalte hybrid-modeller, har tatt noe av markedet, sier Ottemo.

Trendene vi ser for 2017 er en fortsatt utvikling av nye typer sensorer og tilhørende tjenester som bruker smarttelefonen for å tilby folk nye bruksområder, mens nettbrett og PC-segmentet fortsetter sammensmeltingen.

 – Mobilen blir senteret for fitness-armbånd, smartklokker, pulsbånd og diabetes- og blodtrykksmålere kobler seg til, og som hjelper til med å holde deg frisk og aktiv. Og vi ser sensorer i stadig nye typer produkter, som klær, sko og treningsutstyr, sier Ottemo.

Kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen ser en økning i mobilsalget for første gang siden 2013. Foto: Stian Sønsteng.
Salget av smartklokker øker i 2016, godt hjulpet av at sportsbransjens produkter nå også har fått smartfunksjonalitet. Foto: Polar.
Salget av aktivtetsarmbånd faller noe i 2016, etter to år med fantastisk vekst. Foto: Fitbit.
Mobilen har tatt over som nordmenns viktigste tilbehør. Foto: Sony Mobile.
Til toppen