Oss og de andre sier plasmakjekke Pioneer

– Det er større skille mellom oss og konkurrentene enn det noen gang har vært.

Det sier Norgessjef Hein Barthold i Pioneer. På IFA la den japanske produsenten stor vekt på å vise sortnivået i sin plasmaserie Kuro – som betyr sort på japansk.

– Vi beveger oss mot et helt nytt nivå på plasma-TV, og går ikke den veien at prisene skal langt ned. Våre ingeniører fikk i oppdrag å lage verdens beste TV, mens ingeniørene i andre firmaer tydeligvis har fått andre oppgaver. Pioneer ønsker å være ledende innen flate TVer når du skal ha litt større skjerm, sier Barthold.

– Dere legger vekt på sortnivå, kontrast og fargegjengivelse, og hevder oppløsningen på skjermen ikke er det viktigste parameteret for bildeopplevelsen. Hvordan er det å få dette budskapet ut til butikkselgere som kanskje heller vil selge en skjerm med 1080p?

– Vi har også skjermer med full HD, men vi har veldig lyst til å vise både dem som jobber i butikk og forbrukerne forskjellen på våre skjermer med 1365 x 768 bildepunkter og konkurrentene med 1920 x 1080 bildepunkter. Vi tror de fleste vil oppleve at vårt bilde fremstår helt annerledes, med et sortnivå som gjør fargene mye mer naturtro både på stillbilder og bevegelige bilder. Det er selvfølgelig mange kvaliteter man kan snakke om, men vi mener at oppløsning kommer langt ned på listen over de tingene forbrukeren skal prioritere, sier markedssjef Finn Urianstad.

Krever kraft

Han mener det ikke er automatikk i at en skjerm med høy oppløsning gir bedre bildekvalitet på et bevegelig bilde.

– Det krever ekstrem stor prosessorkraft for å lage et godt bevegelig bilde på en høyoppløst skjerm. Derfor vil en rimeligere skjerm med høy oppløsning i en del tilfeller gi et bilde som er vesentlig dårligere enn hvis oppløsningen hadde vært lavere, mener Urianstad.

– Det optimale ville ha vært å kunne tilby en Kuro-TV med full HD-oppløsning til den prisen dere har på dagens skjermer?

– Mener du det hadde vært enda bedre hvis skjermen hadde kostet 10.000 kroner? Hvis du ser på vår bransje i forhold til andre er det slik at en PC eller en bil ikke koster mindre enn før, men de blir bedre og bedre. I vår bransje har vi av og til litt for stort fokus på å gjøre ting billigere i stedet for bedre. Forbrukerne er ikke tjent med dette. Man må heller strekke seg for å bli bedre, og det er det vi gjør nå, sier Barthold og stiller spørsmålet:

10-15 prosent

– Hvis man flytter alle som i fjor kjøpte en TV et segment ned fordi man har fokus på dette, hvor fort skal du flytte omsetningen fremover?

Barthold forteller at Pioneer ikke forventer å ha mer enn ti-femten prosent av plasmamarkedet i Norge.

– I dag har vi nok noe mer. Vi har budsjettert med å selge like mange TVer som i fjor, men i et marked som vokser vil markedsandelen reduseres noe.

– Dere har en større markedsandel i Norge enn i resten av Europa, hva er årsaken til dette?

– For det første har nordmenn større hjem. Vi har høyere snittinntekt samtidig som produktene koster omtrent d et samme i resten av Europa. Dessuten har vi lykkes i å få frem budskapet om hva vi står for, spesielt overfor handelen, sier Barthold.

– Som rendyrket plasmaprodusent, hvordan ser dere på konkurransen med LCD?

Best på film

– Et spesialblad konkluderte nylig med at plasma er mye bedre hvis man vil se film og TV. De nye skjermene våre har så vidt vi kan bedømme en bildekvalitet som overgår LCD, og vi ser ikke noen grunn til at dette skal endre seg på lang tid. Det skal også sies at en del av aktørene som også har LCD i sortimentet nå utvider sin produksjonskapasitet for plasma, sier Urianstad.

– Så plasma er ingen utdøende teknologi?

– Da vi viste prototypen av Kuro på CES i januar omtalte enkelte journalister panelet som en SED-killer. De nye TVene våre har med andre ord gjort det enda vanskeligere for nye teknologier å etablere seg, så vi har stor tillitt til at plasma kommer til å leve i lang tid fremover, sier Barthold.

– Dere har valgt bort en del salgskanaler?

– Vi har i hele Europa lagt en distribusjonsstrategi som stiller krav til butikkene. Man skal blant annet ha utstyret koplet opp for demonstrasjon. Derfor er det enkelte butikker i Norge som ikke lenger selger Pioneer, svarer Urianstad.

Riktig belysning

– Hvordan ønsker dere at Pioneers plasma-TVer blir vist i butikkene?

– De bør demonstreres i en reell situasjon for forbrukeren. I butikkene er det en utfordring at miljøet er veldig langt fra det forbrukeren har hjemme i sin egen stue. Vi ønsker riktig belysning og selvfølgelig et godt kildemateriale som viser forskjellen på gode og ikke fullt så gode paneler.

– Hvordan vil dere karakterisere produktlinjen som Pioneer viser frem på årets IFA sammenlignet med tidligere år?

– Vi har foruten TVer som fokuserer enda mer på kvalitet også hjemmeunderholdningssystemer, forsterkere, høyttalere og mottakere som beveger seg oppover i klasse, pris og definitivt i kvalitet og opplevelse, sier Urianstad.

– Hvem konkurrerer dere med på leverandørsiden?

– På TV er det to alternativer: Pioneer og de andre. Vi er nok i en litt annen gate enn for ett år siden, prisen er den samme og kvaliteten har økt betraktelig, sier Barthold.

Loewe og B & O

– Vil det si at dere beveger dere i retning Loewe og B & O når det gjelder profil?

– Når det gjelder profil er svaret ja. Hvis noen ønsker å sammenlikne oss med noen av de merkene du nevner, stiller vi gjerne opp! Det ser vi frem til, sier Barthold.

– Hvordan vil dere karakterisere TV-markedet i Norge i dag?

– Det er et par ting som preger markedet. For det første er forbrukeren blitt klar over at det er store kvalitetsforskjeller, og det ser ut som de er villige til betale for denne. En 42 tommer plasma-TV er i ferd med å bli folke-TVen størrelsesmessig, og det selges stadig flere 50 og 60 tommere. Tidligere hadde man retningslinjer for hvor langt man skulle sitte unna TVen. Japanerne forsker mye på dette, og det er stort sett to ting som avgjør hvor nær man skal sitte: man bør helst slippe å vri på hodet for å få med det som skjer på skjermen, og TV-bildet må se bra ut. På en 42 tommer snakker man om et par meter, på en 50 tommer en halvmeter ekstra. TVene er stort sett ti centimeter dype uansett størrelse, og derfor mye mer plasseringsvennlige enn tidligere, sier Barthold.

Powered by Labrador CMS