PÅ FLYTTEFOT I MATLAND

OBH Nordica har flyttet til nye lokaler. Samtidig endrer selskapet både det visuelle uttrykket og posisjoneringen av sine produkter.

Publisert Sist oppdatert

I sommer inntok OBH Nordica sine nye lokaler i Maridalsveien 15E. Dette er ikke hvilken som helst plassering i det gastronomiske landskapet. Med et nabolag som blant annet inneholder både Mathallen og Kulinarisk Akademi, burde forholdene være lagt for at inspirasjonen skal være på topp.

For å markere anledningen inviterte OBH Nordica til en egen innvielsesfest for samarbeidspartnere, kunder samt oss fra pressen. Det ble en veldig hyggelig presentasjon av en lokalitet som både er moderne, tidsriktige og et fantastisk nabolag.

Lyst og tidsriktig

I tillegg til det rent utseendemessige har også selskapet vært gjennom en fullstendig reorganisering

Det er ikke bare naboene som gjør de nye lokalene til en inspirasjon å jobbe i.

– Vi har fått muligheten til å skape et bedriftsmiljø fra bunnen av. Vi har designet utformingen av lokalene slik at de passer til vårt bruk, sier markedssjef Hilde Cecilie Henriksen.

Funksjonelt er det også blitt. Store åpne rom og lyse pene møtelokaler er det første du møter i de nye lokalene. Sentralt står også et eget showrom som viser de viktigste produktene i porteføljen.

Moderne og riktig posisjonert

– Vi har ikke bare flyttet inn i nye lokaler, understreker Henriksen.

– Vi har også fortett en formidabel ansiktsløfting med tanke på det visuelle uttrykket. Vi har også gjort en kjempejobb med tanke på posisjoneringen og fornying av vår produktportefølje.

I den forbindelse har selskapet også frisket opp og modernisert kommunikasjonen som kommer fra selskapet. I dette står utvikling av ny logo som er mer tidsriktig og bruk av farger sammen med et grafisk design som også er kraftig oppdatert, utgjør dette et helt nytt utseende både hva gjelder selskaps- og produktpresentasjon.

– I tillegg til det rent utseendemessige har også selskapet vært gjennom en fullstendig reorganisering. Dette har blant annet medført samling av lager-, markedsføring- og produksjonsfunksjoner. Vi har kort sagt organisert oss slik at vi er godt rustet for fremtiden, sier Roger Wollan, direktør i OBH Nordica Norge.

Han understreker også at dette er et arbeid som er utført på nordisk basis og ikke bare i Norge.

Friskt utseende for nye markeder

I forbindelse med reorganiseringen gis produktene ikke bare et nyer, mer tidsriktig og friskere utseende. OBH Nordica endrer også posisjoneringen av porteføljen.

–Vi deler nå opp produktene i helt nye kategorier som gjenspeiler kjernen i vår merkevare ”Designing good life”, sier Henriksen.

De vanlige husholdningsapparatene kommer nå i en kategori kalt ”Living good”. ”Making good” er som navnet tilsier blitt de nye hjemmet for kjøkkenapparatene mens ”Looking good” og ”Feeling good” skal romme henholdsvis hårpleieprodukter og personlig pleie.

Premium for det litt spesielle

OBH Nordica har også i tillegg skapt en egen kategori for premiumprodukter. Disse vil skille seg fra den øvrige porteføljen med et eget utseende blant annet på emballasjen. Den nye kategorien skal inneholde produkter som gir det viktig ekstra. Dette er produkter som kan litt mer, benytter materialer som er litt bedre og som rent designmessig skal ta produktet til nye høyder.

– Vår nye kaffemaskinserie Gravity er et godt eksempel på den nye Premiumserien. Den bare et eksempel på en rekke andre produkter i denne serien som skal vise OBH Nordica på sitt beste, sier Henriksen.

En overgang

Selv om selskapet satser på at alle produkter skal være ikledt ny emballasje og posisjonering så fort som mulig blir det en gradvis overgang. Mange vil nok se produkter i gammel bekledning en stund fremover, men som sagt skal overgangen skje forløpende og så raskt det lar seg gjøre.

– Vi tror at den nye organiseringen kombinert med en generell fornying av selskapet både utseendemessig og med en klarere kategorisering av produktene vil gjøre selskapet godt posisjonert i årene fremover og med et sterkt fokus på utvikling av nye produkter vil vi stå godt rustet, fremhever Henriksen.

– Vi kommer også til å fremheve produkter som er rettet mot de moderne hjemmekokkene, sier Henriksen med en klar henvisning til rapporten som selskapet har fått utarbeidet.

– Satsing på produkter som Sous Vide, vakuumeringsmaskiner og andre vekstprodukter vil være viktig for oss.

Henriksen understreker også at produktutvikling og nye kategorier på en måte er en del av OBH Nordicas DNA. Vi er fokusert mot å utvikle og tilby nye, tidsriktige produkter til riktig pris. Det er dette som er vår hovedfokus, slår Henriksen fast.

Powered by Labrador CMS