Fra venstre Erik Nord (viseadministrerende direktør Telenor Broadcast), Eivind Landsverk (programdirektør TVNorge) og Erik Loe (Dinamo reklamebyrå) under paneldebatten.

Penger fra pakking oppgraderer kabelnettet

– Uten pakking av innhold hadde det vært umulig å oppgradere kabelnettene, som i dag brukes til å se VGTV på internett.

Det sa viseadministrerende direktør Erik Nord i Telenor Broadcast under paneldebatten som skulle ta for seg kringkastingsmarkedet og dets fremtid, under Digital-TV-forum på Lillestrøm 14. mars.

Nord ble provosert av følgende uttalelse fra Torry Pedersen i VG Multimedia:

– Hvis du vil kjøpe én liter melk kan du gjøre det, men hos Canal Digital må du kjøpe hele kjøledisken. Det er horribelt at du ikke kan kjøpe én enkelt kanal. Telenor er så monopolistiske at det ikke er mulig!

Thorsbys uttalelse ble møtt med følgende replikk fra salen:

– Du kan heller ikke kjøpe VG uten å få med sportsbilaget!

Administrerende direktør Espen Thorsby i RiksTV ønsket også å forsvare Telenor og Canal Digital:

– Det er mange kostnader ved å ha en kunde. Om hun eller han har én eller 20 kanaler, er kostnadene de samme. Prisen på de enkelte kanalen ville blitt for høy.

Dyr infrastruktur

– Er det riktig at inntektene stort sett har havnet hos distributørene i forhold til TV-kanalene? spurte debattleder Anders Bjartnes, som er redaksjonssjef i Dagens Næringsliv.

– Du må huske at det er bygd opp en stor infrastruktur. Hvis du betaler 300 kroner for en bok, går ikke alle pengene til forfatterne, sier Nord.

Espen Thorsby sa dette om inntektsgrunnlaget til RiksTV:

– I Norge er 70 prosent allerede koplet på kabel eller satellitt. Vi er en annerledes plattform; vi er mer tilgjengelig og enklere. Du trenger bare en antenne og en boks, etter hvert kommer boksene i TVen. Det er fortsatt i underkant av 500.000 mennesker som bare får TV via antenne – eller to millioner TV-apparater der ute som gir et inntektsgrunnlag for oss, sa Thorsby.

Han tror folk flest først orienterer seg blant de store kanalene når de ser på TV, før de eventuelt beveger seg nedover på lista.

Direktør Eirik Loe i Dinamo reklamebyrå mente Thorsby overdriver kanalbetydningen.

– Det vil være irrelevant hvilken kanal programmet går på. Det å tro at man ser en serie bare fordi det er på NRK, er et generasjonsfenomen.

Programdirektør Eivind Landsverk var enig:

Tydeligere kanaler

– Vi må derfor fremstå som mye tydeligere, kanskje være mer spesifikke. Utfordringen blir også hvordan vi skal få betalt for det samme innholdet flere ganger. Vi får i dag betalt fra annonsørene og distributørene, i tillegg kan vi tilby annonsørbetalt innhold på nett – og selge innholdet på DVD.

Microsofts sjef for forbrukermarkedet, Odd Sverre Østlie, mente Microsoft TV vil være en plattform for fremtidens kringkastere.

– Vi leverer høykvalitets-TV via nettet. Bill Gates har sagt at TV som vi kjenner det i dag, er dødt om fem år. I forhold til den opplevelsen vi ønsker i stua er internett i dag på langt nær godt nok. Vi tror på dedikert kvalitet i fremtiden, der 18-30 Mb av internettforbindelsen brukes til TV. Salget av TV-reklame vil gå tilbake for fullt. På nettet er det større muligheter til å hente ut mer informasjon hvis en annonse er interessant, sa Østlie.

Erik Nord tror nettreklamen vil gå forbi TV-reklamen i løpet av kort tid.

– Dette betyr ikke nødvendigvis døden for kommersielt TV, men spørsmålet er hva som skjer hvis du får et fall i reklamemarkedet. Flere vil laste ned programmer før de blir vist på TV, og betale for dette. Dette kan bli en økende inntektskilde etter hvert.

Til toppen