Markedssjef Mattias Forsell viser hjemmesteriomodellen NAV, som er en av de fire lydkonseptene som Pioneer har i markedet kommende sesong. Foto: Erik Andersen.

PIONEER SATSER PÅ LYD

Etter at de sluttet med produksjon av TV, blir lydprodukter satsingsområdet for Pioneer i forbrukermarkedet.

Basestasjon for Ipod er en viktig egenskap for lydproduktene til Pioneer kommende sesong.

 

– Vi kommer med fire konsepter i dette segmentet. Den første var NAS 5. Dette er et produkt vi mener har ekstremt god lyd. Så kommer NAC Doc. Her kommer det to modeller, en med internettradio, og disse modellene er litt bredere enn NAS. Konsept nummer tre heter NAV. Dette er en minispiller med radio, kraftig forsterker og høyttalere. I tillegg har den USB-terminal og DVD/CD-spiller. Det fjerde konseptet heter NAW. Dette er et anlegg for veggmontering og med pianolakk overflate, sier markedssjef Mattias Forsell hos Pioneer Scandinavia AS.

 

Prisnivåene på disse produktene i Europa går fra 250 til 400 Euro.

 

Bil og DJ

Ellers var utstillingen hos Pioneer preget av bilunderholdningsprodukter og ikke minst utstyr til Disc Jockey. Den siste produktgruppen trakk til seg mange unge som ville prøve sine evner som DJer med tradisjonelle platespillere og avansert lydmikserutstyr. Når det gjelder bilprodukter forteller Forsell at Pioneer har økt markedsandelene sine i Skandinavia. Han sier at konkurransen innen lyd og bilstereo fortsatt er en god faktor for økt interesse innen denne produktgruppen. Utviklingen viser at bilproduktene i mindre grad får avspiller for CD men i stedet inngang for Ipod basestasjon og USB. Pioneer kommer fortsatt ikke med DAB-radioer, verken i hjemmestereo eller for bil, men Forsell sier at de følger nøye med i utviklingen av dette mediet i de skandinaviske landene.

 

Pioneers DJ-utstyr med platespiller og lydmiksere var populært hos unge DJ-entusiaster.
Pioneers nye multimedieprodukter for bil har berøringsskjerm for styring av navigasjon, telefon og lyd/bildekilde.
Til toppen