Mobilspillet Pokemon Go gir kroner i kassen til butikkene som selger lommeladere. Foto: Todor Tsvetkov/iStockPhoto

POKÈMON-JAKT TØMMER LOMMELADERLAGRE

Lanseringen av mobilspillet Pokémon Go har ført til tomme hyller i flere av landets elektronikkbutikker.

Det nye mobilspillet krever mye strøm, og spillfrelste nordmenn i alle aldre tømmer nå butikkhyllene for lommeladere.

Pokémon Go er en av de desidert mest nedlastede appene hos Google Play og App Store i disse dager. Bare hos førstnevnte har telleverket nå passert 50 millioner nedlastinger.

Det har vært en betydelig økning i interessen for lommeladere, og mange steder er nå hyllene nesten tomme.

Men monsterjakten krever mye av mobilbatteriet, hvor konstant bruk av GPS, 4G-data, kamera og skjerm gjør at batteriet tømmes kjapt.

– Salget har vært fantastisk! Vi har firedoblet salget av nødladere i forhold til samme tid i fjor, sier nordisk kategorisjef i Expert, Rune Martinsen.

Enkelte butikker har opplevd en så massiv etterspørsel at de er blitt utsolgte for lommeladere. Martinsen kan berolige Pokémon-jegere og andre som trenger mer strøm.

– Flere nødladere er på vei inn på vårt nordiske sentrallager, og blir fraktet ut til butikkene denne uka, sier han.

 

Selger større batteri

Også Lefdal har merket økning i salget.

– Pokémon Go-spillet krever mye av mobilen din og tapper dermed batteriet relativt raskt. Dette er blant annet fordi skjermen, GPS-enheten og kameraet er i bruk på samme tid. Er man en ivrig Pokémon-jeger vil man dermed oppleve at man trenger påfylling av strøm regelmessig, sier salgsdirektør for telekom hos Lefdal Elektromarked, Torfinn Halvorsrud.

Lefdal har merket en drøy dobling av salget av slike produkter de to siste ukene, sammenlignet med de samme 14 dagene i fjor.

– Det har vært en betydelig økning i interessen for lommeladere, og mange steder er nå hyllene nesten tomme. Totalt sett er salget opp 110 prosent i forhold til i fjor og enkelte steder har pågangen vært helt vanvittig. Jeg fikk for eksempel en telefon fra en av våre Lefdal-butikker i Trondheim og de kunne melde at salget hos dem var firedoblet, sier Halvorsrud.

Han har også lagt merke til at Pokémon-spillerne går for de større batterimodellene.

– Powerbanks kan man få i alle fasonger og størrelser, og dersom man regner med at man trenger mye strøm mens man er på farten kan det være lurt å gå for produktene som har mest mulig kraft i seg. Mange av de Pokémon-spillerne som har vært innom oss har gjort nettopp dette, og får dermed tid til å jakte enda mer, sier Halvorsrud.

Storebror Elkjøp merker også pågangen, og slår man salget av lommeladere i både Lefdal og Elkjøps butikker sammen, er økningen enda mer markant.

– I ukene 23 til 30 har salget av lommeladere økt med 230 prosent, sammenliknet med samme periode i fjor, sier kommunikasjonssjef i Elkjøp Nordic, Øystein Schmidt, til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Nye produkter på vei

Hos Komplett har salget av lommeladere også skutt i været.

– Salget av powerbanks har nådd nye høyder og vi har hatt 365 prosent økning i salget etter lansering av Pokemon Go. Vi har hatt etterspørsel etter powerbanks i alle størrelser, men bestselgeren er 12000mAh som kan lade telefonen opptil seks ganger, sier Anton Hagberg, direktør for Komplett Nordic.

Det er ikke bare lommeladere som Pokemon Go påvirker salget av, nye produkter er på tur ut i markedet.

– Pokémon GO Plus er et lite armbånd som gir deg beskjed om det skjer viktige hendelser i spillet selv om du ikke ser på telefonen. Vi håper på levering i september. Vi ser også at interessen for Nintendo har økt generelt og at retrokonsollen Classic Mini kommer til å bli populær, sier Komplett-sjefen.

Komplett har allerede over tusen i forhåndsordre på disse produktene, ifølge Hagberg.

Kategorisjef i Expert, Rune Martinsen, må bestille inn nye lommeladere for å dekke etterspørselen. Foto: Stian Sønsteng
Denne lille dingsen kan bli neste Pokemon-storselger, ifølge Komplett. Foto: Nintendo
Torfinn Halvorsrud (t.v), kategorisjef i Lefdal, har doblet salget av lommeladere. Foto: Stian Sønsteng
Kommunikasjonssjef i Elkjøp Nordic, Øystein Schmidt, ser en 320 prosents økning i lommeladersalget for Elkjøp og Lefdal sammenlagt. Foto: Elkjøp
Til toppen