Power-sjef i Norge, Anders Nilsen (med knyttneven), under åpningen av kjedens nye butikk i Lille Grensen i Oslo sentrum forrige uke. Foto: Johannes Ittelin-Brynildsen/Power

POWER DOBLET RESULTATET I NORGE

Power Norge nesten doblet driftsresultatet i 2018, til 258,8 millioner kroner. I Norden gikk det fra minus 99 til pluss 102 millioner kroner.

Driftsresultatet i Norge var i 2017 123,4 millioner kroner. I Norden omsatte selskapet i 2018 for 10,4 milliarder kroner.

– Stemning i Power er svært god for tiden, ikke minst siden vi fikk et så godt resultat som i fjor. Engasjementet hos de ansatte er ekstremt høyt. Vi er en utfordrer og et ungt selskap, som startet litt på null igjen da vi gikk over fra å hete Expert til å bli Power, sier Power Norge-sjef, Anders Nilsen, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi er en utfordrer og et ungt selskap, som startet litt på null igjen da vi gikk over fra å hete Expert til å bli Power

Han karakteriserer resultatet som svært hyggelige tall.

I går presenterte Nilsen og konsernsjef Ronny Blomseth resultatet i en artikkel på e24.no. Her forteller de to at de siden 2009 har stengt 704 butikker i Norden, og at omsetningen i fjor var nesten like stor i 216 butikker som den i 920 butikker i 2009. Målet for inneværende og neste år er å øke omsetningen med nesten to milliarder kroner.

Sju til ti nye butikker i år

I et intervju med fagbladet Elektronikkbransjen i forbindelse med åpningen av butikken i Lille Grensen i Oslo forrige uke, forteller Anders Nilsen at dette er den første av mellom sju og ti butikkåpninger i Norge i år.

– De fleste er butikker der vi får nye lokaler, samt et par nye. Akkurat nå har vi 107 butikker i Norge, og vi fortsetter med en optimalisering av butikkmassen, der det åpner seg nye muligheter med riktigere kostnader, sier Nilsen.

Til e24.no sier en fornøyd Ronny Blomseth at de klarer å utvikle resultatet i det mange omtaler som den tøffeste tiden på mange år for detaljhandelen. Nå håper kjeden å snu trenden, etter seks år med omstrukturering, navneskifte fra Expert til Power, stenging av butikker og kostnadskutt.

Tre spillere i Norge

Powers 216 butikker ligger i Norge, Danmark og Finland, i tillegg har de en ren nettbutikk i Sverige. Målet er å stjele markedsandeler fra Elkjøp.

– Power er fremdeles i en utfordrerposisjon i Norden, og vi tror at transparens og press på pris vil føre til vekst i årene som kommer, men vi vil også satse mye mer på tjenester fremover, sier Blomseth til e24.no.

Konsernsjef Ronny Blomseth i Power fotografert i juni 2017. Foto: Marte Ottemo.

Han uttaler at det i realiteten er Power, Elkjøp og Komplett som er spillerne i Norge, og de to Power-karene forteller til e24.no at nettbutikkene deres i Norden står for 17 prosent av omsetningen. I Norge representerte denne i fjor 762 millioner kroner. Tre av fire kunder på nett velger å hente varene i en av butikkene til kjeden.

De største eierne i Power er Øivind Tidemandsen gjennom Dolphin Invest og Wilhelmsen-familien gjennom investeringsselskapet Awilhelmsen Capital, med 45 prosent hver av selskapet. De resterende ti prosentene er fordelt på en rekke mindre aksjonærer.

Til toppen