Power har hentet inn proffe aktører til å sette opp og kjøre live-sendingene til sine ansatte. Foto: Power/ Snorre Berg-Domaas

POWER LØSTE KRISEN MED KURS-TV

Vårens PowerUp skulle samlet tusenvis av butikkansatte til kurs, men koronakrisen gjorde at kjeden måtte tenke nytt. Løsningen ble kurs-TV!

Kjeden kastet seg rundt og bygde et eget TV-studio ved selskapets hovedkontor på Lørenskog, og fra 4. mai til 19. juni har Power-ansatte i hele landet fått kjørt opplæring fra 26 leverandører innen hvitevarer, småelektrisk, data, tele og lyd og bilde – direkte i butikkene via PowerUp TV.

– Hvordan kom dere opp med ideen om å lage deres eget TV-studio?

– Det var en tanke jeg fikk etter å ha snakket med noen i familien som lager produkt- og reklamefilmer. Vi så at vi ikke kunne kjøre PowerUp som vanlig på Moxy på Hellrudsletta, og funderte på hvordan vi skulle gjennomføre vårens produktopplæring. Vi snakket med selskapet AV Design om hvordan dette kunne løses, og kom kjapt opp med en skisse med beskrivelser og pristilbud. I løpet av bare ti dager stod TV-studioet ferdig, sier opplæringsansvarlig i Power, Morten Hovland, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Opplæringssjef i Power, Morten Hovland, sier de snudde seg superraskt da det ble klart at PowerUp-messen ikke lot seg gjennomføre, og bygde TV-studio på ti dager. Foto: Power/ Snorre Berg-Domaas.

Halvannen måned

Han sier selve oppbyggingen av studioet kostet 700.000 kroner i rent utstyr, i tillegg kommer produksjonskostnader på toppen hver dag. Teknologien som benyttes er den samme som brukes av kjente mediehus, som for eksempel VG.

– Vi har en tre-kamera-produksjon med to faste kamera som fjernstyres og ett manuelt kamera. I tillegg har vi en ekstern produsent og en avvikler, og som programleder har vi fått inn Rasmus Wold, stand-up-komiker som er kjent fra blant annet «Ramm, ferdig, gå!» sammen med Nicolay Ramm, sier Hovland.

Normalt varer PowerUp i tre dager, mens de ansatte denne gangen har sittet i butikkene og fulgt opplæringen. En sending tar 90 minutter, i tillegg kommer spørsmål og svar

Vanligvis møter de butikkansatte under PowerUp-messen representanter fra leverandørene, med både utstillinger og klasseromsundervisning av produktene. Nå har kjeden måtte tenke annerledes.

– Vi fant ut at vi trengte en programleder som kunne stille spørsmål og gjøre live-sendingene med leverandørene litt gøyale, og lurte på hvem som har en god posisjon i målgruppen. Det er mange unge som arbeider i butikk, vi hadde sett Rasmus i «Ramm, ferdig, gå!», og likte attityden hans, sier opplæringssjefen.

Med direktesendingen på ene delen av skjermen, og teams-chatten på den andre, følger de ansatte med på opplæringen og kan kommentere og stille spørsmål samtidig. I bildet Morten H. Kristensen i BSH. Foto: Power/ Snorre Berg-Domaas.

Wold skulle i denne perioden egentlig kjørt sitt eget stand-up-show «Sportsidiot» på Latter i Oslo, men rakk bare ett show før korona-situasjonen gjorde at Latter måtte stenge for publikum.

Alle Powers 120 butikker og alle ansatte har deltatt på kursene, som har gått fra 4. mai til 19. juni.

– Normalt varer PowerUp i tre dager, mens de ansatte denne gangen har sittet i butikkene og fulgt opplæringen. En sending tar 90 minutter, i tillegg kommer spørsmål og svar. Vi lærer også opp salgssjefene for de ulike produktkategoriene her ved hovedkontoret, går gjennom kjøreplanen med dem, og de er vertskap for sendingene, leverandørene og seerne, sier Hovland.

Det er mange folk i sving rett før sendingene går på lufta. Foto: Power/ Snorre Berg-Domaas.

God stemning på Teams

– Hvordan løser dere spørsmål og svar fra de ansatte til produsentene?

– Vi bruker Microsoft Teams i tillegg til live-sendingene, for å ta imot spørsmål og svar. Det er ikke bare å pøse ut en sending helt passivt. De ansatte må melde seg på hvert enkelt kurs, så vi ser hvem som er på, og de er med i chatten, kommer fortløpende med kommentarer og de hjelper dessuten hverandre. Læringseffekten har vært veldig høy, sier Hovland.

Det er produktsjefene for de respektive kategoriene som er moderator på chatten.

– Samspillet mellom TV og chat er avgjørende for at dette blir bra. Folk sender emojis og giffer, og er mer aktive enn i en tradisjonell klasseromsundervisning. Du forstyrrer heller ikke andre når du sender spørsmål og kommentarer underveis, i motsetning til i et klasserom, sier Hovland.

Med greenscreen legger produsenten enkelt på mer informasjon bak Samsungs Snorre Johnsrud. Foto: Power/ Snorre Berg-Domaas.

Leverandørene blir stjerner

Leverandørene som kommer inn i TV-studioet får sette opp produktene de skal vise fram kvelden før de skal ha sending, og med «greenscreen»-teknologi blir det også rom for konkurranser og mer interaktivt innhold.

TV-sendingene kom i stand fordi vi måtte gjøre noe under korona-situasjonen, men i etterkant når samfunnet åpner opp ser vi at live-TV er et veldig godt supplement

Hver leverandør kjører to sendinger samme dag, slik at både morgen- og kveldsskiftet i butikk får være med på opplæringen.

– Hvor mange Power-ansatte har fått kursing gjennom dette systemet?

– Sammen med franchisetakerne er det vel 2.300 ansatte som går gjennom opplæringen. TV-sendingene kom i stand fordi vi måtte gjøre noe under korona-situasjonen, men i etterkant når samfunnet åpner opp ser vi at live-TV er et veldig godt supplement, sier Hovland.

Opplæringssjefen sier de når ut til enda flere ansatte via TV-showene enn når de flyr dem inn til opplæringsmessene.

– Fordelen for mange er også at når det er din dag og din sektor, så kan du konsentrere deg om én leverandør i 90 minutter, og ikke gå mellom klasserom og utstillinger. Når det er sagt; PowerUp er mer enn bare opplæring, det er også å møte kollegene dine og bygge kultur – det kan ikke TV erstatte, sier Hovland.

Butikkansatte på Power Lørenskog, Zakirjan Ulatenov, Jenny Ekse Hovland og Silje Merete Fremstad, sitter klar for å høre siste nyheter fra BHS. Foto: Power/ Snorre Berg-Domaas.

– Hvordan har tilbakemeldingene vært fra de ansatte?

– De har vært veldig positive, det ser vi også i chatten under sendingene. På læringsfronten er dette et veldig godt alternativt, og så gleder vi oss til at det er rom for å møtes igjen om ikke så alt for lenge, sier Hovland.

– Vil det være mulig å se opplæringen i opptak i etterkant, for dem som ønsker det?

– Alt blir liggende på våre internsider, hvor alle ansatte har tilgang. Jeg fikk for eksempel en snapchat-melding fra butikken vår i Mosjøen, der de hadde samlet alle ansatte til opplæring i butikken og kjørte sendingen på TV-veggen i butikken, med pizza til alle, sier Hovland.

Programleder for PowerUp TV, Rasmus Wold, foran kamera sammen med Powers Thomas Marthinsen. Foto: Power/ Snorre Berg-Domaas.

Mer TV fremover

– Hvordan har tilbakemeldingene fra produsentene vært?

– Det som er gøy er at også leverandørene synes dette er veldig spennende, og vi har fått gode tilbakemeldinger. Mange har vært nervøse og det tror jeg gjør forberedelsene ekstremt gode, og da blir innholdet også veldig bra, sier Hovland.

Alle leverandørene får tilbud om å komme og se en sending i forkant av at de skal i ilden, og det kjøres en gjennomgang før sendingen starter så de får sett hvordan teknikken fungerer.

– At det er proffe folk som styrer dem gjennom sendingen gjør nok at mange også føler seg tryggere, sier Hovland.

– Hva skal dere bruke studioet til etter at denne opplæringsrunden er over?

– Vi har allerede mange kreative forslag. Vi kommer definitivt til å bruke dette ukentlig, for eksempel å ha mandagsmøter live med oppdateringer fra hovedkontoret. Det gir oss mulighet til å snu oss mye raskere og få ut informasjon til alle med for eksempel produktlanseringer, endringer på kampanjer, kvartalsinformasjon og mer, sier Hovland.

Salgssjef i BSH, Espen Vik, får hjelp av programleder Rasmus Wold til å demonstrere selskapets nye hvitevarer. Foto: Power/ Snorre Berg-Domaas.

– Har det kommet forslag fra leverandørene på hvordan de kunne tenke seg å være med fremover?

– Vi har allerede hatt én ekstrasending, med Telia og Gets bredbåndslanseringer den 29. mai, og det vil nok komme flere slike. Og så ser vi at TV-sendingene kan være med på å bygge kultur på en veldig positiv måte, vi kan engasjere butikkene direkte og få inn tips og bilder fra dem, sier Hovland.

Det gir oss mulighet til å snu oss mye raskere og få ut informasjon til alle med for eksempel produktlanseringer

– Korona-krisen har tvunget fram nye måter å jobbe på, men hvordan har det rammet Power som helhet?

– Butikkene har håndtert korona-krisene utrolig bra, det har vært masse aktivitet og tiltak. Vi som jobber på kontoret har hatt hjemmekontor, men de ansatte ute i butikken har stått på, fulgt opp smittetiltak, levert tall og kjempegode resultater. Det har vært imponerende, sier Hovland.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2020, som ble distribuert 22. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen