Projectiondesign VIL ØKE INNEN HJEMMEKINO

– Hjemmekino utgjorde i fjor bare fire prosent av omsetningen vår, men vi satser på å øke andelen – blant annet med lanseringen av undermerket Avielo.

Thomas Andersen er produktsjef for hjemmekinoporteføljen til Fredrikstad-selskapet Projectiondesign AS. Vi møtte ham under CES-messen i Las Vegas i januar, der de stilte ut på et hotell der leverandører i øvre sjikt var samlet.

– Selve messen med produkter for massemarkedet er ikke så viktig for oss, men her på Venetian treffer vi absolutt potensielle kunder, sier Andersen.

Han sier folk blir imponert over projektorbildet deres.

– Det er to andre som viser prosjektører her; Wolf Cinema og Meredian. Produktene deres koster 250.000 og 180.000 dollar, og viser flotte bilder med wow!-effekt - men de er alt for lyse og har alt for mye farger. Det skjønner kundene når de kommer til oss og får se et bilde som er justert og kalibrert nøyaktig slik filmskaperne ønsker det. Ikke minst blir folk imponert når de får høre prisen vår på 30.000 dollar, sier Andersen.

Han forteller at Narnia-filmen han viser fikk sin endelige godkjenning på en proffversjon av Avielo Optix.

Brukt i filmbransjen

– Moving Picture Company (MPC) i England har fargejustert Prince Caspian, og viste filmen på en Optix da regissøren ga sin endelige godkjenning. Derfor kan vi si at bildet vi viser er 100 prosent perfekt, sier Andersen.

Proffmarkedet står for den desidert største delen av omsetningen til Projectiondesign, men selskapet har økt fokuset på hjemmekinoløsninger.

– Vi legger ned den gamle serien Action! og har bygd opp en ny serie kalt Avielo by Projectiondesign. Avielo bygger på proffproduktene våre, og vi tror vi kan doble omsetningen i denne kategorien som avgjort befinner seg i den dyrere delen av markedet, sier Andersen.

Projectiondesign bruker DLP-bildebrikker i sine produkter.

– Dette er mekaniske og robuste bildebrikker som gir et mye mer stabilt bilde enn LCD, som etter en tids bruk gir rare effekter i bildet. Med DLP kan man la projektoren stå på døgnet rundt i 10-15 år uten at bildet forringes. Det eneste man må gjøre er å bytte lampe etter serviceintervallene for produktet, det samme gjelder vifte og fargehjul. Proffproduktene våre har to lamper slik at den ene overtar når den andre slutter å virke, og prosjektørene kan derfor brukes kontinuerlig bortsett fra når de er inne til vedlikehold, sier Andersen.

Mimbai og Bilbao

Projectiondesign AS har doblet omsetningen sin de siste fire årene, og omsatte i 2007 for 443 millioner kroner. Selskapet har 140 ansatte, med hovedsete i Fredrikstad. Andersen forteller at de stadig utvider staben, hovedsakelig innen salg og marked samt ved utviklingsavdelingen.

– I Fredrikstad har vi 10 ansatte i salgsavdelingen, i tillegg kommer seks ved avdelingskontorene i Mumbai, Singapore, Bilbao, Stuttgart, Milano, Cape Town samt et stort kontor her i USA. USA er det absolutt viktigste markedet for oss, med mange velstående kunder som bygger store og kostbare hjemmekinoer.

– Hvem kjøper systemene deres i Norge?

– Rike og/eller svært interesserte kunder som vil ha det beste - enten i en stue eller i et kinoteater. Stort sett selger vi systemene direkte. Proffløsningene selger vi til filmbransjen, simulatormarkedet, kjøpesenter, flyplasser, og kinomarkedet for reklame.

Powered by Labrador CMS