Daglig leder Ole Apold i Interconnect med noe av utvalget selskapet tilbyr innen ørepropper og hodetelefoner. Foto: Stian Sønsteng

PROPPER OG HODESETT ÅPNER FOR NYE BRANSJER

På fire år er ørepropper og hodetelefoner vokst til halvparten av Interconnects brunevareomsetning. Dette åpner for andre bransjer, som sport og mote.

– For fire år siden solgte vi nesten ikke ørepropper og hodetelefoner. Da fikk vi inn Studio-modellen fra Beats by Dr. Dre, og dette var et spennende og nytt produktsegment for oss. Hodetelefonene så bra ut og låt fett, de var tilpasset mobiltelefoner og MP3-spillere, og vi håpet å kunne selge kanskje tusen i året. I dag runder vi glatt dette tallet hver måned, og segmentet utgjør halvparten av brunevareomsetningen vår, sier daglig leder Ole Apold i Interconnect til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hvor hadde dere vært uten?

Dette var en mer behagelig måte å arbeide på for oss som leverandør

– Samme sted vi alltid har vært, med kabler, høyttalere, tilbehør og overspenningsvern fra Monster og høyttalere fra PSB, Jamo og Vienna. Ser vi på tallene har også dette salget vokst. Men det er ingen tvil om at salget av hodetelefoner og øreplugger er veldig viktig for oss, og vi venter det stadig blir større, sier Apold.

Nye bransjer

– Hvilke grep har dere som selskap gjort for å tilpasse dere det nye markedet?

– Vi har fått et par folk internt til å fokusere på kategorien, og vi må nok øke bemanningen med én ansatt i løpet av året, sier Apold.

En annen konsekvens er at Interconnect nå forholder seg til andre bransjer i tillegg til de tradisjonelle brunevarekanalene.

– De første vi har gått tungt inn hos er sportsbransjen, drevet frem av sportsproppene. Vi har fått en flott avtale med Gressvig, som via G-sport selger I-sport-propper fra Monster og Powerbeats fra Beats. Det neste naturlige er motebransjen, segmentert med spesialistforretninger og mulige kjeder. Dette er avhengig av hvilke produkter som kommer, og hvilket marked de retter seg mot. Vi vil også henvende oss til mer spesialiserte forretninger som driver med rullebrett, ski og sykler. Kanskje vi også kommer inn i bilbransjen; noen av designene det arbeides med har likheter med enkelte bildesign. Kontor og data er også aktuelt, gjennom hodetelefoner med mikrofon og blåtann. Spillbransjen er også høyaktuell; Monster har et samarbeid med Electronic Arts (EA) med hodetelefoner med og uten mikrofon. Året vi er inne i vil være et slags introduksjonsår, sier Apold.

Aha i sportsbransjen

Produktene Apold snakker om leveres hovedsakelig av Monster. I tillegg kommer høyttalerprodusenten PSB også med en hodetelefon for hifi-entusiaster, og Beats utgjør nærmet en egen kategori.

– Beats er ute i de fleste kjente kanaler i vår bransje. Dette vil fortsette. Her vil vi muligens se en segmentering, men ikke i samme grad som hos Monster, sier Apold.

– Hvordan vil du beskrive forskjellen på samarbeidet med sportsbransjen og den tradisjonelle elektronikkbransjen?

– Da vi var med på Gressvigs internmesse fikk vi en liten aha-opplevelse, den var ganske annerledes enn dem vi kjenner fra vår elektronikkbransjen. Intersport og G-sport hadde kjempeområder der ordrene ble satt for de ulike butikkene det kommende halvåret. Vi var der med hodetelefonene og sportsproppene våre, med en helt enkel utstilling der folk kunne se, høre, ta og føle produktene – før de bestilte det de ønsket, sier Apold.

Dedikerte produkter

Han mener dette skiller seg fra messene til kjedene i elektrofaghandelen, der det forventes at man skal bygge store utstillinger – i tillegg til at man skal kjøre kursing i smått eller stort format.

– Hovedforskjellen var enkelheten. Dette var en mer behagelig måte å arbeide på for oss som leverandør, sier Apold.

– Hvilke utfordringer vil de tradisjonelle brunevarebutikkene møte når produktene er å få kjøpt i andre kanaler?

– De som kjøper sportsutstyr handler gjerne tilbehør samme sted. Produktene vi leverer i sportsbransjen er tilpasset aktive mennesker. For eksempel har I-sport fra Monster en flipp som fester seg i brusken, slik at proppene ikke kommer i konflikt med hjelmer og annet. Dessuten tåler de svette og kan vaskes. Dette er dedikerte produkter rettet mot en spesiell kundegruppe. Brunevarebransjen har sitt store nedslagsfelt i musikk, og jeg tror ikke dette vil være en konflikt. Kundene du møter i en sportsforretning går ikke nødvendigvis til en radio- og TV-forretning for å finne sin sportspropp. Når det gjelder motebransjen, vil vi se noe av det samme her. Du oppsøker ikke en brunevareforretning for å finne en hodetelefon som passer din klesstil, mener Apold.

Bredere hos elektro

– Nå slår du fast at kundene ikke handler sportspropper eller designhodetelefoner i brunevarebransjen, men ligger det et potensial her for disse?

– Absolutt. Hvis våre brunevarekunder på enkelte steder synes dette er en god idé, er det ikke noe i veien for at også de får tilgang til disse produktene. Men vi tror det er riktig å nå disse kundegruppene i butikkene de likevel handler i, sier Apold.

– Er det slik at sports- og motebransjen selger en eske og et design, mens brunevarebransjen fokuserer på og må ha kunnskap om det tekniske?

– Det er nok delvis riktig. Brunevarebransjen kan selge mer på det tekniske og tilby produkter i et større spenn prismessig. I andre bransjer vil man finne færre produkter, siden de er tilpasset spesifikke kundegrupper. Monster ønsker å maksimere ytelse og gjenkjennelsesfaktoren for den bransjen man skal inn i, og har gått opp på et høyre nivå når det gjelder kvaliteten, sier Apold.

Beats slår alle rekorder

– Når det gjelder Beats, hvordan vil du beskrive posisjonen til dette merket globalt og i Norge?

– De er verdensledende, og man ser det enkelt på TV, Youtube og lignende media at Beats-klokker henger rundt halsen på både idrettsutøvere og artister. De er også inne i motebransjen, og har fått en vanvittig posisjon i hjemmemarkedet USA. I Norge har vi ikke gode tall, siden produktene registreres som høyttalere eller tilbehør hos Tollvesenet – men vi har selvsagt en viss følelse, og vi står sterkt også her, sier Apold.

Han forteller at merket ble etablert av toppsjefen Jimmy Iovine i Interscope Records og artisten Dr. Dre, sammen med Monster.

– Dr. Dre var klar over at musikkbransjen ville bli drevet av hva folk hadde med seg i lomma. MP3 er ingen musikkfil med god kvalitet, faktisk ødelegger den musikken, og Dr. Dre ønsket å utvikle hodetelefoner og ørepropper som skulle ta tilbake musikken ved at produktene er tilpasset MP3-filene. Det tok to-tre år å utvikle Studio, som den første modellen het. Siden tok det av som en rakett, sier Apold.

Mobilbransjen

– HTC kjøpte i fjor 51 prosent av Beats. Hvilke potensial ser du i mobilbransjen?

– Svært store. Vi selger allerede godt i enkelte teleforretninger, elektrokjedene selger naturlig nok øreplugger og hodetelefoner sammen med mobiltelefonene sine, og det vil nok komme dedikerte avtaler mot mobilbransjen. HTC kjøpte seg inn i Beats for å posisjonere seg. Beats electronics lager også elektronikk til mobiltelefoner, tilpasset Beats’ hodetelefoner og øreplugger. De leverer også teknologien til HPs bærbare datamaskiner, som lydforbedrende elektronikk. HTC vil nok tjene bra på å ha et eierskap i noe som gir mer kvalitet til lyden du får fra mobiltelefonen, sier Apold.

– Vil vi se hodetelefoner med lydforbedrende teknologi, i form av en D/A-konverter?

– Det hadde vært en snedig løsning. Men jeg vil tro det lureste er at elektronikken plasseres i mobiltelefonen eller MP3-spilleren. Etter hvert vil si se at andre og bedre filformater velges fremfor MP3. Folk vil ta musikken tilbake, med tapsfrie filer som gir mer dybde og detaljer, sier Apold.

Monster I-sport kommer i sort, gul og blå. Pris: 1.400,-
Monster I-sport kommer i sort, gul og blå. Pris: 1.400,-
Monster I-sport kommer i sort, gul og blå. Pris: 1.400,-
Beats Mixr har DJ-design. Pris: 2.500,-
Monster Inspiration er en ny hodetelefon, med og uten aktiv støydemping. Utskiftbare hodebånd. Pris: 3.000,-
Beats Studio kommer i rødt, hvitt og sort, og koster 3.000,-
Beats Solo HD kommer i hvitt, sort og rødt, og koster 2.000,-
– Som leverandør er det betydelig enklere å forholde seg til sportsbransjen, sier Ole Apold i Interconnect.
Til toppen