Kommunikasjonsdirektør Tor Odland viser det nyeste Opera-systemet for mobiltelefoner.

Rask nettleser på mobilen er målet til norske Opera

– Vi erfarer at det er viktig for brukerne å kunne arbeide raskt med data også på mobiltelefonen.

Kommunikasjonsdirektør Tor Odland sier firmaet nå er opptatt av overgangen mellom analoge og digitale systemer og mobile nettjenester.

 

– Større båndbredde betyr stadig raskere dataoverføring på mobiltelefonene. Her på 3GSM World konsentrerer vi oss om å vise utviklingen innen mobilnettene. Vi erfarer at det er viktig for brukerne å kunne arbeide raskt med data også på mobiltelefonen. Brukerne vil ikke vente i fem sekunder på at noe skal lastes opp. Alt skal skje raskt. Dette er den største utfordringen for oss nå, sier han.

 

Opera er synonymt med nettlesere. Utfordringen for det norske firmaet er å tilpasse systemene sine til moderne nettverk, ikke minst for mobiltelefoner.

 

Opera Softwares virksomhet begynte som et forskningsprosjekt hos Telenor på Kjeller i 1991. Her arbeidet de to Opera-gründerne Jon von Techner og Geir Ivarsøy med å lage en nettleser som var bedre enn de andre på markedet. Etter hvert viste det seg at Telenor ikke lenger ville støtte prosjektet. De to fikk lov å kjøpe det og startet firmaet i 1995. Helt fra starten har forskningen gått på å tilpasse nettleseren til multimedieutviklingen. Firmaet har cirka 400 ansatte fra 40 land.

 

– Vi er veldig opptatt av at det vi utvikler skal være tilgjengelig for alle. Opera er utviklet slik at det kan brukes av alle som arbeider med internett. Selv folk med alvorlige handikap skal kunne bruke nettleseren. Vi har blant annet laget mange snarveier ved hjelp av tastaturet, slik at man ved et tastetrykk kan oppnå mange funksjoner, sier Odland.

 

 

 

Internasjonale partnere

Operas produkter er beregnet både for datamaskiner og mobiltelefoner. Firmaet samarbeider i dag med Motorola som lager nettleser for mobiltelefon. En annen viktig kunde er Nintendo, som arbeider med internettilpasning fra spillkonsoll. De bruker i dag Opera. Andre kunder er Nokia, Sony Ericsson, IBM og Adobe.

 

Operas strategi for mobiltelefon er å utnytte telefonenes skjermkvalitet, økt minnekapasitet og større båndbredde i overføringen til å øke nytteopplevelsen hos brukerne.

 

– Nettleseren blir viktigere fordi folk vil ha tilgang til all informasjon uansett hvor de er. Da må man ha en nettleser som kan tilby dette. Vi mener Opera er i en ganske unik posisjon innen dette feltet, sier Odland.

 

På sikt ser man også at nettleseren vil kunne være et nyttig redskap for brukere som ønsker direkte tilgang til en nettapplikasjon.

 

– Vi ser for oss at Microsoft Office i fremtiden er en nettapplikasjon. Den ligger ikke fast inne på maskinen din, men er på internett. Du laster den ned når du trenger den.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til toppen