Nøkkelkundeansvarlig i Doro Norge, Anders Austad, sier selskapets telefoner nå får trygghetsknapp koblet direkte mot en alarmsentral. Foto: Stian Sønsteng

RASK RESPONS FRA DORO

Selskapet som har spesialisert seg på mobiltelefoner og teknologi til eldre, kommer med en ny tjeneste, Doro Response.

– I år kommer vi ikke med noen nye telefoner på IFA. Doro som selskap har gjennomgått en digital endring, og skal satse enda mer på tjenestesiden, sier nøkkelkundeansvarlig i Doro Norge, Anders Austad, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Det gjør at nye telefoner først kommer til neste år. For norske kunder jobber selskapet i stedet med Doro Respons, en tjeneste som kobler Doros trygghetsknapp på telefonene til en alarmsentral.

– Det pågår nå testing i Sverige, hvor vi kjøpte trygghetssentralen CareTek for to år siden. I Norge har vi Trygghetssentralen, og vi kjøpte akkurat et selskap i Storbritannia. Tjenestesiden blir stadig viktigere, og så kobler vi våre telefoner opp mot dette, sier Austad.

På Mobile World Congress så vi sensorløsningen SmartCare, hvor ulike sensorer kunne følge med på fall, bevegelser og mer.

Doro som selskap har gjennomgått en digital endring, og skal satse enda mer på tjenestesiden

– Vi så at om løsningen skulle fungere optimalt, måtte vi ha Respons-løsningen klar først. De fleste vet at vi har en trygghetsknapp på våre telefoner, der fem pårørende kontaktes med SMS eller oppringing om noe skjer. Ved å legge til Doro Respons, kobles i stedet en alarmsentral til, sier han.

Dermed er det ikke de pårørende som må ta ansvar, men Trygghetssentralen.

– Vi har vår alarmsentral i Oslo, men vi kan koble på flere byer gjennom partnerskap. Løsningen vil være klar i Norge tidlig neste år, og er abonnementsbasert gjennom en månedlig sum. Løsningen kommer til å selges via våre forhandlere, sier Austad.

– Hvordan utvikler markedet for senior-mobiler seg?

– Såkalte feature-telefoner med fysiske knapper står fortsatt sterkt, og det blir stadig færre aktører som tilbyr dette. Men en 65-åring i 2018 er noe helt annet enn en 65-åring i 2015, de eldre nå har fått med seg smartmobil-tilveksten. Vi jobber nå med å lansere nye smarttelefoner til neste år, vi må frem i skoa og bygge mobile som har gode nok spesifikasjoner, selv om de er forenklet i bruk. Jeg tror at neste år vil våre smarttelefoner se ganske annerledes ut, sier han.

Til toppen