RECEIVERE MED SPOTIFY FRA ONKYO

De viktigste nyhetene hos Onkyo var hjemmekinoreceivere. De nye modellene kommer med Spotify-muligheter via nettverk.

– Jeg tror Onkyo er først i verden med denne muligheten på receivere, sier daglige leder Terje Romen hos Mono AS.

Alle de nye hjemmekinoreceiverne, unntatt den billigste modellen, har nettverkstilkobling. Det gir blant annet tilgang til digitale radiokanaler. Når det gjelder DAB-mottaking, leverer Onkyo foreløpig en separat mottakermodul som må koples til en receiver eller forsterker.

– Grunnen til dette er at markedet for dabi Europa foreløpig ikke er stort nok til at vi får denne funksjonen innebygd i receiverne, forklarer Romen.

Spotify

De nye Onkyo-receiverne har Spotify-funksjon og videoskalering opp til 4k.

– Det betyr at du kan utnytte ditt Spotify-abonnement med strømmede musikkfiler. De dyrere receivermodellene har også alle typer lyddekoding som DTS Neo:X og DTH-X. Det siste er system som gjør at du kan utnytte all lydinformasjon i et 5.1-anlegg til et 9.1-system, sier Romen.

Den første receiveren med DTS Neo:X kom på markedet i vår. Modellen heter TX-NR1009 og koster 15.000 kroner.

Onkyo kommer også med en høykvalitets integrert forsterker til en pris på cirka 15.000 kroner med betegnelsen A9000R. Det kommer også en separat radiomottaker til 7.000 kroner fra Onkyo. Den har nettverkstilkobling, FM og dab+. Denne modellen vil tilhøre en High End-stereoserie. I tillegg har mottakeren basestasjon for Ipod og det er lagt inn alle digitale strømmingsfunksjoner, forteller Romen.

Tung hifi

– I fjor var vårt beste år noen sinne. Utviklingen i år har vært interessant. Noe av omsetningen vår går videre oppover, mens andre deler går tilbake. Vi har en positiv utvikling på hifi-delen, blant annet på Rega, Focal og Onkyo. Omsetningen av hjemmekinoprodukter går imidlertid en del tilbake, sier Romen.

Han legger vekt på at Mono nå har en sterk produktlinje på receivere, spesielt fra Onkyo. Flere nyheter kommer i markedet om ikke lenge.

Det franske merket Focal har hatt god vekst hos Mono i år. Focal har vært i markedet i mer enn 30 år og utvikler alle høyttalerelementer og systemer selv.

– Vi har fått god respons på dette merket i det vi kan kalle livsstil-segmentet. I tillegg passer det designmessig godt til Apple-produkter. Vi leverer Focal-høyttalere fra cirka 3.000 kroner paret og opp til systemerpå mer enn en million kroner. De har en enorm bredde og vi har nesten alt på lager, sier Romen.

Også britiske Rega lager nesten alle produktene sine selv. Her legger Romen vekt på at Mono har hatt suksess med platespillere. Prisen for den mest solgte platespilleren er cirka 3.000 kroner og i følge Romen selger Mono alt de kan skaffe av dette produktet.

– Ny modell i høst blir RP3. Det er en forbedret utgave av den mest solgte modellen til Rega.Rega har også stor suksess med en USB digital/analog separat konverter. Mange vil jo ha en konverter for å gjøre om musikken fra LP-plater til datafiler, sier Romen.

Av det mer spesielle nevner Romen produkter fra den britiske produsenten Rel. Denne produsenten lager kun dypbasshøyttalere (subwoofere). Romen mener disse produktene er meget avanserte, både design- og lydmessig.

Mono distribuerer også Sonus Faber, som er en italiensk produsent av High End høyttalere. Prisen starter på i overkant av 100.000 kroner per par.

Powered by Labrador CMS