Sonys operasjonssjef (COO) Phil Molyneux lanserte de to nye ultra HD-TVene på 55 og 65 tommer i X-serien. Foto: Stian Sønsteng

REVITALISERT SONY PÅ CES

Sonys toppsjef Kazuo Hirai mener han har holdt lovnaden om å revitalisere selskapet innen områdene digitalt bilde, spill og mobil.

– Jeg tok over som administrerende direktør i Sony for ni måneder siden, og lovte da å revitalisere vår business på disse områdene. Her på CES kan vi nå introdusere vår nye flaggskipmodell innen mobil, Sony Xperia Z, samt vise fram våre nye Vaio-modeller Duo og Tap med Windows 8, og selvfølgelig våre 4K-satsninger, sier Hirai under Sonys pressemøte på CES.

Operasjonssjef (COO) Phil Molyneux legger i sin presentasjon vekt på smarttelefonen Sony Xperia Z, og at den støtter løsningen det japanske selskapet kaller Sony One Touch.

Sony har flere produkter som støtter NFC enn noen andre produsenter i verden

Størst på NFC

– Dette er vår NFC-funksjonalitet. Sony har flere produkter som støtter NFC enn noen andre produsenter i verden, sier Molyneux.

Han viser blant annet fram Sonys SRS-BTV5 Audio Ball, en trådløs høyttaler for både musikk og telefonkonferanser.

– Jeg har mine rosa baller med meg i bagen, uansett hvor jeg reiser, smiler Molyneux.

Han legger sin Xperia Z inntil en rekke høyttalerløsninger, for å demonstrere hvor enkelt det skal være å kople NFC-støttede enheter til deres nye portefølje. En av disse er Sonys nye lydplanke, HT-CT6600, en annen er den nye Bravia-fjernkontrollen, som lar deg dele bilder og video fra smartmobilen til TVen.

Sony viser også fram sin nye «Personal Content Station», med én TB lagring av innhold, tilgjengelig over alt via en skyløsning.

TV Sideview

En annen nyhet er TV Sideview, som er Sonys svar på trenden om at folk bruker stadig flere skjermer til å se innhold på, fra mobil og nettbrett til TV. Med TV Sideview kan du se hva som er tilgjengelig på live TV akkurat nå, navigere og styre innholdet på TVen, dele med dine sosiale nettverk hva du ser, og få anbefalinger basert på hva du ser på. Teknologien skal støtte ulike plattformer, og lar deg søke etter ditt favorittinnhold på blant annet live TV, Netflix og Youtube.

– Sony er en innovatør innen audio. Vi er også et musikkselskap, så vi vet hvordan vi skal reprodusere denne lyden hjemme. Vi har allerede lansert våre Simon Cowell-hodetelefoner, og nå kommer neste generasjon som er både slankere og kommer i flere farger enn X10-modellen, sier Molyneux.

4K-kamera for konsument

Han sier Sony har hatt stor suksess med sine kompakte systemkamera, og mener mye av årsaken til dette er at de utvikler alle nøkkelteknologier selv.

– Sony satser hardt på 4K, og vi lanserer nå vårt profesjonelle 4K videokamera F65, sammen med selskapets første 4K konsumentvideokamera, sier Molyneux og avduker de to nye ultra HD-TVene i X-serien, på 55 og 65 tommer. Disse etterfølger 84-tommeren Bravia KD-84X9005, som ble lansert på IFA i september.

– De to nye modellene tar 4K ned til et mer tilgjengelig prisnivå. I tillegg har Sony satset på god lydkvalitet i de nye modellene, med «magnetic fluid» høyttalere, sier Molyneux.

Les også:

Mer 4K og stor OLED fra Sony

Nordisk markedssjef Jonathan White i Sony foran den nye 65-tommeren i ultra HD oppløsning (4K).
Slik viser Sony hvor mye bedre oppløsningen er på ekte ultra HD-innhold sammenlignet med full HD.
Sonys nye toppsjef Kazuo Hirai ledet det japanske selskapets pressemøte på CES.
Soundbar-systemet HT-CT660. Tilgjengelig i mai. Pris: 3.500,-
Hjemmekinoanlegget BVDE6100. Pris: 4.100,-
Sony bruker fortsatt betegnelsen 4K på den nye bransjestandarden ultra HD, som har fire ganger så stor oppløsning som full HD.
Sonys operasjonssjef (COO) Phil Molyneux presenterte TV Sideview, som kombinerer innholdet fra TVen med håndholdte enheter.
Sony la på CES vekt på sin historie.
Hjemmekinoanlegget BDV-N9100W har 4K-oppskalering, 5.1 trådløst høyttalersystem, blåtann og NFC. Pris: 7.200,-
BDV-N9100W finnes også i hvitt. Pris: 7.600,-
Til toppen