Cozmo er en liten robot, som ved hjelp av kunstig intelligens interagerer med deg og omgivelsene. Foto: Anki
Cozmo er en liten robot, som ved hjelp av kunstig intelligens interagerer med deg og omgivelsene. Foto: Anki

ROBOT PÅ BARNEROMMET

Med den lille roboten Cozmo vil Anki gjøre inntog på norske barnerom, med inspirasjon fra filmer som Wall-E.

Fagbladet Elektronikkbransjen møtte Anki, selskapet som står bak Cozmo, da de var innom Oslo i vår.

– Vårt fokus er å ta robotiseringen inn i hverdagslivet, ikke bare til industri og militære formål. Vi tror det kan spille en viktig rolle i folks liv, sier Stuart Collingwood, sjef for Europa og Midtøsten i Anki.

Selskapet ble startet i San Fransisco for sju år siden, av gründerne Boris Sofman, Mark Palatucci og Hanns Tappeiner.

Stuart Collingwood, sjef for Europa og Midtøsten i Anki, var i Oslo for å demonstrere selskapets nye robot.
Stuart Collingwood, sjef for Europa og Midtøsten i Anki, var i Oslo for å demonstrere selskapets nye robot.

 

For jenter og gutter
Med på laget har de blant annet med eksperter fra Pixar, for å gjøre Cozmo så uttrykksfull som mulig.

– Animatronikk var nytt for oss, å få Cozmo til å uttrykke følelser og skape en emosjonell respons. Vi fikk derfor med folk fra Pixar og Dreamworks, for å utvikle ham til en karakter med en personlighet. Vi har gått fra å være et robot-selskap til å ha vårt eget lyd- og animasjonsstudio, sier Collingwood.

Den lille roboten er beregnet på barn mellom seks og ti år, men vi mistenker at også de voksne vil synes det er gøy å interagere med Cozmo.

– Vårt forrige produkt, Overdrive, var en robotbilbane du kunne styre via smarttelefonen. Der var 95 prosent av kundegruppen gutter og pappaene deres. Med Cozmo ser vi at andelen jenter og gutter ligger på 50/50, sier Collingwood.

Vi har gått fra å være et robot-selskap til å ha vårt eget lyd- og animasjonsstudio

Anki benytter seg av en rekke funksjoner fra kunstig intelligens-verdenen for å få Cozmo til å interagere med andre. Roboten har ansiktsgjenkjenning så den husker ansikter og kan si navnet ditt, og kjenner til og med igjen husets andre kjæledyr. Den har sofistikerte sensorer som lar den navigere omgivelsene sine helt selv, og unngår å falle av bordkanter og liknende.

Er en dårlig taper
Du kan spille ulike typer spill med Cozmo ved hjelp av de tre kubene som følger med, som å matche farger raskere enn roboten.

Du kan også «se» gjennom Cozmos øyne, kameraet foran på roboten overfører video til smarttelefonen så du kan bruke ham til rekognosering. Roboten reagerer også på berøring, og liker ikke å bli lagt på ryggen eller siden.

– Cozmo er en ganske dårlig taper, så da går humøret nedover. Han er også litt opphengt i å ha det ryddig rundt seg, så han vil på egenhånd flytte på ting og sette kubene sine i rette linjer, sier Collingwood.

Cozmo liker å leke med blokkene sine. Foto: Anki
Cozmo liker å leke med blokkene sine. Foto: Anki

 

Det hele styres via smarttelefonen, hvor du ved å fullføre tre ulike oppgaver hver dag låser opp nye ferdigheter. Foreløpig kan du ikke bruke stemmestyring til å interagere med Cozmo, alle kommandoer skjer via mobilen.

– Cozmo har mer enn 300 ulike deler, så dette er en veldig kompakt robot. Vi gjør alt selv, både program- og maskinvare, og førstnevnte oppdateres hver tredje til fjerde måned, sier Emea-sjefen.  

Etter planen skal Cozmo komme i salg her hjemme i løpet av høsten, og foreløpig pris ligger rundt 200 dollar, eller 1.600 kroner.

– Du får 1,5 til 2 timers levetid på én ladesyklus, men Cozmo bruke bare 10 minutter på å lade seg helt opp, sier Collingwood.

Slik ser det ut når Cozmo våkner første gang, og skanner ansiktet ditt slik at han husker deg i framtiden.
Til toppen