Robotstøvsugerne står nå for 18 prosent av markedet, og håndholdte støvsugere gjør det også meget bra. Foto: Stian Sønsteng

ROBOTENE TAR OVER HJEMMET

Nordmenn kjøpte flere store hvitevarer i 2018, men den store trenden på hvitt er at robotstøvsugere gjør mer i norske hjem enn tidligere.

Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salget av hvitevarer og småelektriske produkter stiger med 1,6 prosent målt i verdi, og ender i 2019 på nesten 11,4 milliarder kroner.

 – I 2019 kjøpte nordmenn igjen litt flere store hvitevarer enn foregående år, og vi bruker noe mer penger på apparatene vi kjøper. Målt i volum stiger hvitevaresalget med to prosent, mens verdien øker med tre prosent, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Robotene kommer
Statistikken fra bransjeorganisasjonen viser at nordmenn fortsatt velger blant toppmodellene når de pusser opp kjøkken og bad, og kjøper kjøleskap, tørketromler, vaskemaskiner og fryseskap for nesten 7,9 milliarder kroner i 2019, mot 7,6 milliarder kroner i 2018.

 Vi kjøper flere frysebokser, oppvaskmaskiner, ventilatorer og vaskemaskiner i 2018, mens salget kjøleskap faller noe.

For småelektriske apparater som kjøkkenutstyr, personlig pleie og støvsugere faller salget målt i antall dingser med 0,4 prosent, mens fallet i verdi er på to prosent og ender på 3,5 milliarder kroner i 2019. Nordmenn kjøper mindre kjøkken- og personlig pleie-utstyr, mens salget av støvsugere, ovner og vifter øker.

 – Det ble solgt en halv million støvsugere i 2019, og 91.000 av disse var robotstøvsugere. Det tilsvarer en markedsandel på 18,3 prosent, i 2018 hadde robotene ti prosent av markedet, sier Røsholm.

 Trenden for støvsugere går klart mot trådløse apparat, også markedet for håndholdte støvsugere vokser. I 2019 ble det solgt 164.000 såkalte sticks-støvsugere, mot 127.000 i 2018. Dermed har denne kategorien også økt sin andel av det norske støvsugermarkedet, fra 32 til 33 prosent.

 Nordmenn tar skjegget
Salget av kjøkkenprodukter faller i 2019, ned seks prosent målt i antall enheter på tvers av de ulike produktkategoriene.

Etter en vekst i salget av ulike typer kaffemaskiner i 2018, faller nå salget også i denne kategorien med 12 prosent, til 264.000 kaffetraktere, espresso- og kapselmaskiner.

– I 2018 steg salget av den tradisjonelle kaffetrakteren kraftig, men i fjor har nordmenn kjøpt færre traktere og salget faller med 16 prosent til 170.000 enheter, sier Røsholm.

Kapselmaskinsalget er mer stabilt, med et lite fall på seks prosent til 65.000 enheter. De helautomatiske espressomaskinene trosser trenden, og vokser fra 28.000 til 29.000 maskiner.

 Mens salget av personlig pleie-produkter faller med fire prosent til totalt 760.000 dingser, er det én kategori som vokser kraftig. Barbermaskiner for menn øker salget med nesten 40 prosent, til 179.000 maskiner i 2019.

 – Det kan tyde på at skjeggtrenden er på vei til å forsvinne, sier Røsholm.

Til toppen