RØDT, GRØNT, BLÅTT OG GULTi Sharps nye LCD-paneler

Sharp la på CES vekt på at de har lagt til en fjerde primærfarge i LCD-panelene sine. 3D-TV kommer de med mot slutten av året.

I tillegg til rødt, grønt og blått (RGB: red, green, blue), har Sharp lagt til et gult piksel i sitt nye Quattron-panel. Dette skal øke antall farger fra en milliard til en billion. Sharp sier selv de er den første TV-produsenten som gjør dette. Fagbladet Elektronikkbransjen har tidligere skrevet om Epsons bildefremviser med firetommers skjerm, PhotoViewer P5000, som ble lansert i 2006, med et LCD-panel i fargene rødt, smaragdgrønt, gulgrønt og blått.

– I de gamle panelene har selve lysrørene i bakbelysningen gitt drahjelp til å få fram den gule fargen, med hjelp av et gult fargefilter. Med den nye LED-teknologien der lampene er helt hvite, er det blitt vanskeligere å gjengi gult på en god måte. Derfor har Sharp tilført et gult piksel i panelet. Et viktig moment også at detaljrikdommen i bildene blir bedre ved at man nå har 1920x1080x4 punkter i stedet for 1920x1080x3 slik konvensjonelle paneler har, sier Joakim Larsson, sjef for Sharp i Norden.

Den første modellen med Quattron-panel kommer til Norge i slutten av mars, og i løpet av april kommer det tre komplette modellserier: 920 i øvre sjikt, 820 blir mellommodellen, mens 810 blir den billigste.

40 til 68 tommer

TVene kommer i størrelser fra 40 til 68 tommer, og prisnivået blir omtrent som de foregående modellene. Aquos 920 etterfølger 700, og både denne og 820 kommer med aluminiumsramme, toppmodellen i helstøpt versjon.

– Aquos 700 har hatt en blandet mottakelse. De som forstår fordelene med bakmontert LED har kanskje valgt denne. Det er ikke bare bildet som blir bedre, strømforbruket er også mindre, sier Larson.

700-modellen var det første apparatet fra Sharp med deres UV2A-panel.

– Den store fordelen med dette panelet er at det lettere slipper gjennom mer lys, samtidig som det har god kontroll på pikslene i stengt modus – og dermed gir et bedre sortnivå. De er i tillegg ekstremt raske og derved svært godt egnet til 3D-bruk når dette kommer senere i 2010. Panelet sitter i alle TV-modellene vi slipper i 2010, sier Larsson.

600- og 700-seriene har bakmontert LED. 820 og 810 får kantmontert LED på to sider, 920 på alle fire sider. Disse har en dybde på 39 millimeter.

– Dere har konkurrenter som viser modeller som er mindre enn én centimeter dype?

Dypbass-høyttaler i TVen

– Ja, det er vi klar over. De er veldig tynne, hehe. Våre nye kant-LED-serier kunne også vært tynnere enn de cirka 3 centimeterne de er, men da hadde det ikke blitt plass til dypbass-høyttalere i dem. Vi har prioritert å bruke halvannen centimeter ekstra for å gi apparatene god lyd, noe de slankeste TVene rett og slett ikke kan by på, sier Larsson.

Sharp vil fortsette å markedsføre produktene sine som LCD-TVer, med LED-teknologi.

– Vi synes det er misledende informasjon når andre bare kaller dem LED-TVer, sier Larson.

Når det gjelder 3D-TV, viste Sharp på CES kun en prototyp, men de kommer med 3D-TV i handelen mot slutten av året.

– 3D-TV er en utrolig interessant teknologi, men enkelte ganger må vi finne oss i andre andre kommer først. Personlig er jeg usikker på om 3D-TV blir et stort gjennombrudd, siden du fortsatt må ha spesielle briller for å få den tredimensjonale opplevelsen. Jeg har vanskelig for å se for meg at vi i vår familie sitter foran TVen med briller på. Men som en stor opplevelse foran en stor skjerm i et spesielt kinorom har jeg tro på det, sier Larsson.

– Sharp leverer LCD og LED LCD-teknologi til en rekke andre leverandører. Har dere levert 3D-paneler til andre?

– Det kjenner jeg ikke til. Vi er en svært stor leverandør av paneler til andre. Vi vil levere mye OEM, og over halvparten av produksjonen går til andre, sier Larsson.

Solcellepanel

Sharp har produsert LED-lamper i 30 år, og den største panelfabrikken deres i Japan kan også brukes til å produsere solcellepaneler, - hvis det skulle bli en nedgang i etterspørselen av LCD-paneler.

Når det gjelder Norden, sier Larsson at Sharp har tatt en posisjon i det dyrere markedet.

– Vi har en veldig smal distribusjon, men har en markedsandel på fire-fem prosent i Norden totalt. I øvre sjikt er andelen større. Vi har beveget oss sakte, og går ikke inn med 10-15 personer og håper det skal bli salg av det. Vi ansetter én person om gangen og forsøker å øke salget på denne måten. Vi arbeider med begrenset distribusjon, og velger dem vi samarbeider med. Vi har en strømlinjeformet nordisk organisasjon, og trenger ikke ha en uendelig stor omsetning. Vi setter heller pris på et langsiktig partnerskap. Pr i dag samarbeider vi med Elkjøp og Euronics i Norge, samt et fåtall frittstående handlere. Vi har utvidet staben i Norge, slik at vi i tillegg til Joel Olsen har fått inn Claus Malthe som har fått inn flere frittstående forhandlere. I tillegg øker vi med ytterligere to medarbeidere i Norge denne våren. Totalt er vi rundt 20 personer i Norden, inkludert kundestøtte og service, sier Larsson.

– Hvilke kriterier har Sharp i Europa bestemt seg for når det gjelder den begrensede distribusjonen?

– Vi har hatt en strategi i et par år, at 80 prosent av distribusjonen skal være gjennom kjeder med europeisk tilslutning. De siste 20 prosentene skal være sterkt lokalt forankrede, sier Larsson.

STORE TALL

Det kan være lett å snuble i store tall gjentitt i engelsk tekst. Oversikten viser betegnelsen på norsk, engelsk, og antall nuller.

NorskEngelskNuller

MilliardBillion9

BillionTrillion12

BilliardQuadrillion 15

TrillionQuintillion18

Powered by Labrador CMS