Jeff Slingluff i Boss U. S., en divisjon i Roland Corporation U. S., med hodetelefonene Boss Wasa-Air for gitarister. Foto: Stian Sønsteng.

ROLAND MED GITARFORSTERKEREN PÅ ØRET

– Den tredimensjonale opplevelsen er så virkelig at du beveger deg mot den virtuelle forsterkeren for å oppnå feedback, sier Jeff Slingluff.

Han er strategisk produktsjef i Boss U. S., en divisjon i Roland Corporation U. S., og viser på CES-messen i januar hodetelefonene Boss Wasa-Air.

Disse har 50 mm drivere, i esken følger det med en trådløs overføring til gitaren, og med knapper på den ene klokken kan man velge mellom ulike lydsignaturer. En 3D-funksjon simulerer plasseringen av forsterkeren, slik at man virtuelt skal oppleve hvor denne er plassert. Med blåtann kan man spille sammen med lydfiler på mobilen, og man kan velge om lyden oppleves som man sitter i et studio eller står på scenen. Hodetelefonene kan også brukes til ren avspilling av musikk, og de koster 4.200 kroner.

I scenemodus plasseres bandet og din egen forsterker bak deg

– På grunn av prisen tenkte vi at dette var noe et fåtall ville ta seg råd til, men salgstallene er allerede gått gjennom taket. Kundene bruker hodetelefonene hjemme, på turné eller på reise, sier Slingluff til fagbladet Elektronikkbransjen.

Christian Delfino i Roland med Go:Livecast, som kombinert med programvare er et produksjonsstudio for webcasting sammen med mobil eller nettbrett. Pris: 2.700,- Foto: Stian Sønsteng.

Boss Wasa-Air kom i handelen i USA før jul, og er nå til salgs på det norske markedet.

Fem forsterkere og 50 effekter

– Den har fem forsterkerlyder og over 50 effekter, der tre effekter kan brukes samtidig. Den virtuelle 3D-effekten simulerer hvor forsterkeren står. Dette føles godt, og følelser er viktig for gitarister. Med Boss Wasa-Air oppleves det som du spiller høyt på en virkelig forsterker, sier Slingluff.

Paul McCabe i Roland med musikkproduksjonsappen Zenbeats, som blant annet inneholder signaturlydene fra Rolands egne TR-808, TR-909 og TR-707. Foto: Stian Sønsteng.

Han sier dette er den første gitarhodetelefonen uten kabler. Via blåtann kan man spille musikk, og man kan spille sammen med musikken.

– I scenemodus plasseres bandet og din egen forsterker bak deg, og det fungerer så bra at du automatisk går mot den virtuelle forsterkeren hvis du skal spille en solo, sier Slingluff.

– Hvorfor har ingen laget et tilsvarende produkt tidligere?

Fra Rolands utstillingsområde på CES-messen i Las Vegas i januar. Foto: Stian Sønsteng.

– Teknologien er kommet videre, og det er den tredimensjonale følelsen, der du opplever at du og forsterkeren er plassert i et rom, på scenen eller i et studio, som gitaristene setter pris på. Selv brukte jeg dem på en flyplass, og på et tidspunkt beveget jeg mot forsterkeren for å oppnå feedback, ler Slingluff.

Artikkelen ble først publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2020, som ble distribuert 12. februar. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen