Christian Dugal synes det er sabla gøy å selge vinskap på IFA. Vinsabelen er også i sortimentet til Temptech. Foto: Stian Sønsteng

SABLA GØY MED VINSKAP

– Fullintegrerte vinskap står for en stadig større del av omsetningen vår, og vi dekker i dag en rekke ulike størrelser både når det gjelder høyde og bredde.

Det sier Christoffer Hamer, daglig leder i Temptech AS. Han sier at stadig flere integrerer vinskapene sine i kjøkkenet, sammen med de andre hvitevarene.

– Derfor er det viktig at vi har de riktige fargene som står i stil med resten av interiøret. Vi har derfor økt sortimentet med ti nye skap for fullintegrering. Disse kommer med og uten håndtak, med opp til tre temperatursoner, sier Hamer.

Vi møter ham på IFA-messen i Berlin, der selskapet er en av svært få norske utstillere.

– Er det økte sortimentet en utfordring for dere?

– Snarere en fordel, siden vi har det rette skapet til flere – og vi kan selge enkelte modeller eksklusivt i kanalene. I dag har vi i overkant av 50 skap, med modeller til alt fra vinsamlere til dem som enkelt og greit ønsker et pent vinskap, sier Hamer.

– Hva er det viktigste salgsargumentet deres?

– Alle våre skap er utviklet og laget for oppbevaring av vin, mens mange andre på markedet leverer modifiserte kjøleskap. Vi bruker trehyller, som absorberer vibrasjon og ikke lukter noe. Vi har spesialkompressorer med dempere som minimerer vibrasjonen man ikke ønsker å utsette vinen for. Skapene våre har et eget system som både gir riktig temperatur og luftfuktighet, og vi har oppvarming hvis skapet skal stå i en kald kjeller, og selvfølgelig beskyttelse mot UV-stråler.

Daglig leder Christoffer Hamer med et av Temptechs nye integrerings-vinskap. Foto: Stian Sønsteng.
Daglig leder Christoffer Hamer med et av Temptechs nye integrerings-vinskap. Foto: Stian Sønsteng.

Internasjonalt selskap

– Hvor langt unna er dere å kunne tilby det perfekte skapet for lagring av vin?

– Alle skapene våre kan brukes til lagring, men det er alltid muligheter for forbedring. Dette gjelder spesielt energiklassifiseringen, siden 95 prosent av dem som kjøper et vinskap velger en modell med glassdør – og denne ikke er like godt isolert, sier Hamer.

– Hvor selger dere vinskapene deres?

– Vi er inne hos alle elektro- og kjøkkenbutikker, og selger skapene også hos vinimportører samt spesialbutikker for vin og storkjøkken.

– Den største kanalen er?

– Elektrofaghandelen. De var først ute, og nå er dessuten kjedene godt i gang med å selge kjøkkeninnredning. Dette ser vi i salget av integreringsmodeller, og vi tror dette blir stadig viktigere.

Alle våre skap er utviklet og laget for oppbevaring av vin, mens mange andre på markedet leverer modifiserte kjøleskap

– Vet de norske kundene at Temptech er et norsk selskap?

– Det tror jeg ikke. De tenker nok at vi er internasjonale.

– Er det at dere er norske noe dere ikke ønsker å fokusere på?

– Vi liker å fremstå som et internasjonalt selskap, og selger tross alt produktene våre i nærmere 25 land, sier Hamer.

Norden, Nederland, Frankrike og Thailand er de største markedene for Temptech, etterfulgt av Polen, Spania og Belgia.

15 ansatte

– Hvordan har dere bygd opp organisasjonen?

– Hjemmemarkedene dekker vi selv, mens vi har en egen avdeling for eksport. Denne styres fra hovedkontoret vårt på Borgeskogen i Stokke i Vestfold, og vi har to ansatte i Kina som følger opp Asia.

Temptech har 15 ansatte, og omsetter i Norden for 35 millioner kroner. Den totale omsetningen ønsker ikke Hamer å si noe om.

– Hvor viktig er det internasjonale markedet for dere?

– Det blir stadig viktigere, og vi kommer inn i stadig flere land. I Frankrike selges det sikkert 50 ganger så mange vinskap i året som i Norge, så en liten prosentdel av dette markedet har mye å si for oss, sier Hamer.

Temptech ble etablert i 2004, uten noen stor plan for ekspansjon.

– Vi har kastet oss i det, og prøver oss fram. Dette gjelder også utstillingen vi har her på IFA; det er vel bare tre andre norske selskap som stiller ut her. Vi føler vi er unge og har mye og gi, smiler Hamer.

Temptech stilte med fem ansatte på IFA. Fra venstre Carsten Andreas Foyn Bruun, Armand Gustavson, Christian Dugal, Lars Feen og Christoffer Hamer. Foto: Stian Sønsteng.
Temptech stilte med fem ansatte på IFA. Fra venstre Carsten Andreas Foyn Bruun, Armand Gustavson, Christian Dugal, Lars Feen og Christoffer Hamer. Foto: Stian Sønsteng.

Han er en av seks eiere i selskapet, og er på IFA sammen med tre av de andre eierne; Christian Dugal, Carsten Andreas Foyn Bruun og Lars Feen – alle fire har vært med i selskapet siden starten.

Retro-skap

– Hvor foregår produktutvikling og produksjon?

– Utviklingen skjer hovedsakelig ved teknisk avdeling i Stokke, der vi også gjennomfører produkttestene. Når vi er fornøyde, får vi det produsert slik vi vil ha det i Kina. Der har vi et kontor som følger opp. Vi bruker hovedsakelig én fabrikk på vinskap, sier Hamer.

Vinskapene står for rundt 80 prosent av omsetningen til Temptech. Det øvrige er for eksempel storkjøkkenprodukter, profesjonelle isbitmaskiner og kjøleskap, samt selskapets nye retro-kjøleskap.

Vi er langsiktige, samtidig som vi har dårlig tid

– Disse har solgt veldig bra. Vi har begynt med en liten modell, som er 84 centimeter høy, og traff blant annet hyttemarkedet veldig bra. Når har vi forbedret den slik at den er blitt mer stillegående og energieffektiv, og vi har truffet godt når det gjelder fargene. Den første kontaineren ble utsolgt på få dager, til frittstående elektrobutikker, sier Hamer.

– Hvordan vil du beskrive Temptech som selskap?

– Vi er langsiktige, samtidig som vi har dårlig tid. Ting skal skje på lang sikt, men fort! Det gjør at vi må ha bra produkter som varer lenge, men vi skal snu oss kjapt og være med der det skjer, og gjør det vi kan for å ikke sove i timen.

– Har dere opplevd noen endring når det gjelder det å produsere i Kina?

– Vi må være der hele tiden. En av to ansatte i Kina følger hele tiden med på alle produksjoner, slik at våre spesifikasjoner følges.

Til toppen