Morten Grøn og Eva Henriette Næss ser frem mot spennende utfordringer i Expert.

Satser på bedrift og egenimport 2

Det sier Morten G. Grøn (37), som har ansvaret for å bygge opp ett av de to nye forretningsområdene i Expert: Xtrade.

 

– Vi skal ytterligere forsterke byggingen av våre egne merkevarer. Det vil være ulike varemerker i de ulike kategorier, og vi har nå opprettet et eget selskap for å systematisere dette ytterligere; Xtrade, sier Grøn.

 

Han innrømmer at selskapet løper en større risiko.

 

– Hittil har leverandørene tatt garantiansvaret. Nå må vi gjøre det selv, sier Grøn.

 

– Xtrade opererer som leverandør til Expert på linje med de andre. Siden vi skal dekke alle kategorier, blir det mye å ta tak i for en liten organisasjon. Vi skal jobbe på Nordisk nivå, og vil integreres i sortimentet som blir satt opp for hvert år, sier Grøn.

 

Han kommer nettopp tilbake fra Hong Kong og Kina, der han blant annet har vært på messen Hong Kong Electronic Fair.

 

Det fjerne Østen

– Vi vil stort sett hente produkter fra det fjerne Østen. Der er det mange aktører fra vårt eget marked som allerede er på banen, også innen bransjer som dagligvare-, jernvare- og byggebransjen. På Hong Kong Electronic Fair er det stor fokus på småelektriske produkter. Få tak i varer er ikke noe problem, utfordringen er å finne samarbeidspartere man kan ha et langvarig forretningsforhold til. Vi må ha et apparat i forhold til kvalitetssikring og godkjenninger, og vil selvsagt forsikre oss om at etiske normer blir fulgt i forhold til barnearbeid og hvordan de som jobber på fabrikken blir behandlet, sier Grøn.

 

Han forteller at tilbakemeldingene fra butikkene er positive.

 

– Vårt mål er å skaffe varer som butikkene kan tjene gode penger på, smiler Grøn.

 

Han sier mange produkter ikke er merkevareavhengig, slik som høyttalerledninger, scartkabler og batterier.

 

– Det er lettere å komme inn i markedet hvis du har bedre priser enn merkevarer som henger der. Målet er økt fortjeneste i alle ledd ved at vi går direkte. Vi har noe på gang i forhold til en lokal samarbeidspartner som vil følge opp produksjonen, og sende ut medarbeidere til produksjonslinjene. Det er langt til Asia, men flere aktører er på banen, sier Grøn.

 

Fra klesbransjen

Han kommer til Expert fra Inter-Sun AS, en klesgrossist hvor han har vært innkjøpsansvarlig for dame-kolleksjoner.

 

– Selskapet er Norges største enkeltstående grossist, og handelen har stort sett foregått i Østen, sier Grøn.

 

Han forteller at Xtrade også vil utvikle produkter i samarbeid med noen av Experts eksisterende leverandører, der de produserer for kjedens egne merkevarer.

 

– De kategoriansvarlige i Expert skal kunne si hvilke produkter de mener er viktig, at de for eksempel trenger en LCD-TV i et bestemt prispunkt. Så er det min oppgave å skaffe en slik. Merkenavn og emballasje vil bli egenutviklet. Her vil benytte oss av Experts egen kompetanse i markedsavdelingen, samt eksterne leverandører. Det blir fort 2006 før de første produktene kommer i hyllene, og i første omgang kommer disse i tillegg til grunnsortimentet. Siden må vi lese av tallene, for produktene skal jo være billigere og holde samme kvalitet som merkevaren, sier Grøn.

 

Til toppen