Pål Vatneberg i Netgear med hjemmeovervåknings-kamerasystemet Arlo, som er 100 prosent trådløst. Foto: Stian Sønsteng
Pål Vatneberg i Netgear med hjemmeovervåknings-kamerasystemet Arlo, som er 100 prosent trådløst. Foto: Stian Sønsteng

SATSER PÅ DE STØRSTE KUNDENE

– For å beholde posisjonen vår som markedsleder i Norden har vi gått gjennom en større omstrukturering der vi satser på de største kundene.

Det sier Pål Vatneberg, som fra 1. juli er nordisk salgssjef i Netgear. Tidligere har han vært nordisk nøkkelkundesjef.

– Vi er i dag markedsleder på nettverk i Norden. På detaljhandelssiden er vi to ansatte i Norden, med fokus på de store kundene som Elkjøp, Expert og Clas Ohlsson. Tidligere hadde vi en bredere distribusjon der vi stort sett var til stede hos alle, med alt det innebærer av negative effekter. Nå satser vi på de største kundene som har gitt oss veldig mye tilbake, sier Vatneberg til fagbladet Elektronikkbransjen.

Tidligere hadde vi en bredere distribusjon der vi stort sett var til stede hos alle

Vi møter ham på Elkjøps Elbit-messe på Gardermoen. Kjeden er Netgears største kunde.

 

Silicon Valley

– Dette garanterer synlighet i alle de nordiske markedene, inkludert Island. Man har ett innkjøpspunkt som gir dekning i hele Norden, og det er viktig å være tilstede her.

– Hvordan vil kundene merke den nye organiseringen av selskapet?

– Globalt er vi enda mer i forkant når det gjelder forskning og utvikling, og rundt 60 prosent av de ansatte i selskapet arbeider med dette. I dag er det slik at konkurrentene forsøker å holde følge med oss, og vi står for mye nyskapning og unike konsept. Vi er for eksempel først ute med en trippelbånd-ruter, 100 prosent trådløse nettverkskamera og nettverksforlengere (range extendere) i øvre sjikt. Vi står sterkt hos samarbeidspartnerne våre, og er derfor veldig synlige i butikkene. Vi har ikke vært så synlige i media de siste årene, men dette kommer til å endre seg fremover med nye partnerskap på PR-siden, sier Vatneberg.

Netgear er et amerikansk selskap etablert i 1996, med hovedkontor i San Jose i California og cirka 1.000 ansatte. Produksjonen foregår hovedsakelig i Kina.

– Hvilke produkter er dere sterkest på?

 

Melk og brød

– Rutere er melk og brød for oss i detaljhandelen. Vi var de første med nettverksforlengere, som er en sterkt voksende kategori for oss. Nå beveger vi oss også inn på smarthjem-produkter, her satser vi tungt på produktutvikling, sier Vatneberg.

Ved siden av konsumentproduktene er Netgear tilstede i forretningsmarkedet med en egen avdeling, samt hos nettverksoperatører som Telenor og Netcom.

På Elbit legger Vatneberg vekt på Arlo, som skal være verdens første og eneste hjemmeovervåknings-kamerasystem som er 100 prosent trådløst.

– Dette gjelder ikke bare dataoverføringen, men også strømtilførselen siden kameraene er batteridrevet. Batteriene holder i seks måneder, og installasjonen er helt uten kabler. I tillegg er det IP65-klassifisert, slik at det tåler vann og kan stå utendørs. Kameraene er med 130 graders vidvinkel, bildeoverføringen er i HD, de gir nattbilder og er bevegelsesstyrt. Vi selger det i pakker med ett, to eller tre kamera. Pakken med to kamera koster 3.400 kroner.

Til toppen