Grunnlegger Carl Eriksson viser Easy Foto-utstyret som er den enkleste fototasjonen fra Mitsubishi. Pris uten skriver og terminal vil være cirka 15.000 kroner. Bildene kan lages i størrelsene 10x15 cm, 11,5x15 cm og 15x23 cm.

SATSER PÅ FOTOSTASJONER

Kjemibaserte fotolaboratorier er snart erstattet av elektroniske fotostasjoner der forbrukerne selv lage egne bilder. Nå kaster Tura Scandinavia seg på trenden.

– For fem år siden innså vi at tiden var over for kjemilaboratoriene. Ingen var villig til å betale det laboratoriene kostet, og vi måtte ha mange teknikere til å yte tilstrekkelig service.

Det sier Carl Eriksson, grunnleggeren av Tura Scandinavia og far til nåværende daglig leder Stefan Eriksson. Han forteller at firmaet var tidlig ute med overgangen fra kjemi til elektronikk og at mange av kundene synes det var en uklok beslutning da. Et par år senere innså Eriksson at beslutningen var riktig.

Mitsubishi

Nå har Tura fått agenturet for Mitsubishi elektroniske fotolaboratorier for Norden. Eriksson forklarer at årsaken til valget i første rekke er at Mitsubishi er størst i verden på sublimeringsskrivere. I tillegg kommer at prisen på materiellet som brukes i fotostasjonene er lavt fra denne fabrikkanten. Den viktigste grunnen til å bruke sublimeringsteknikk er at bildene som kommer ut av maskinen er helt tørre og har et UV-sjikt utenpå bildeflaten. Dermed har de stor motstandsdyktighet mot påvirkning fra sollys og oson.

Easy Foto

Eriksson er klar når det gjelder anbefaling for de som starter med fotostasjoner, og han tenker også særlig på elektronikkbransjens aktører.

– Hvis du anskaffer deg vårt enkleste system Easy Foto, vil du begynne å tjene penger allerede hvis det blir kopiert mer enn ti bilder per dag. Easy Foto kan bygges ut med flere skrivere etter hvert. Viktig er det også at systemet hele tiden kontrolleres fra kassaapparatet, i og med at de som skriver ut bilder i butikken får en kassalapp fra skriveren, som kunden betaler før kopieringen finner sted. Det gir god og sikker kontroll for butikkeieren. Også de store systemene våre kan være aktuelle for elektronikkbransjen, for eksempel i stormarkedene. Da kan mange fotostasjoner knyttes til samme server, sier Eriksson.

Nå kommer Easy Foto også til Norge. Nasjonssjef for Tura i Norge, Jo Petter Kjeldset sier de vil presentere Turas ulike løsninger for handlerne og fortelle hva de kan tjene penger på.

– Både foto- og elektrobransjen vil være hovedkundene i Norge, men også andre distribusjonskanaler, for eksempel hoteller, kjøpesentra og telebutikker er aktuelle. Det siste er viktig fordi en stor del av bildene blir tatt med mobiltelefon, sier Kjeldset.

Alt er klart for salgsstart i Norge for de nye Mitsubishistasjonene. Han har tatt mål av seg til å omsette 50 stasjoner første salgsår.

Internettservice

Tura utvikler sitt eget servicesystem for de nye fotostasjonene. I stedet for teknikere skal det meste av servicearbeidet og feilsøking skje ved hjelp av internett. Dette skjer ved at maskinen er koplet opp på nett. De fleste systemfeil kan repareres på denne måten.

Mitsubishi-maskinene kan også tilby flere tilleggstjenester som trykk på kaffekopper, t-skjorter og luer. Kundene kan også lage kalendere, julekort og justere bildene sine.

– Inn til nå har de viktigste kundene våre på fremkalling vært fotohandlere. Nå ser vi at denne produkttypen blir overtatt av elektromarkeder som kombinerer foto, lyd og bilde. De vil ikke ha kjemilaboratorier men digitale fotostasjoner. Nå tar vi grep også for det norske markedet, sier Eriksson.

Altec nytt segment

Tura kommer nå med tilbehørsprodukter til data med det amerikanske merket Altec.

– Altec Lancing er et merke med lange tradisjoner, særlig et sterkt merke for høyttalere og godt kjent i Norge blant Hi-Fi-entusiaster. Jeg tror dette vil ha stor betydning også for dataproduktene, sier Kjeldset.

De viktigste konkurrentene mener Kjeldset er Creative, Logiteq og Bose. Tura ser det som viktig å tilby produkter i alle segmenter i dette tilbehørsmarkedet og derfor er det planer om å ha et bredt sortiment både i Norge og Sverige.

Jo Petter kjeldset viser et komplett system for styring av flere fotostasjoner i en felles sentral med server med navn Click 5000. Hver server kan betjene seks digitalstasjoner plassert ute i butikkene. Pris for et slikt system vil være fra 50.000,- og oppover. Kapasiteten er opp til 2.400 bilder i timen fra fire servere.
Fotokioskspesialist Dennis Kartler demonstrerer Mitsubishi fotokiosk 5000 for salgskonsulent Leif Rune Sjøbrend fra det norske Tura-selskapet. Dette er en frittstående stasjon. Formatene er 11,5x15 cm eller 15x23 cm. Stasjonen kan ha to skrivere. Kunden får en kvitering på bildebestillingen, betaler kjøpet i kassen og får en kode som gjør at de kan hente ferdige bilder ut fra stasjonen. Prisnivået starter fra cirka 40.000,-
Jo Petter Kjeldset og innkjøper Magnus Nilsson fra det svenske morselskapet viser et utvalg av Altec-produktene som er nye hos Tura. De består blant annet av dokkingstasjon for mp3 med radio og ulike høyttalere for PC i prisklasse fra cirka 700,- til 3.500,- kroner.
Produktsjef Pär Holmén viser Turas nye fotofiltre fra Hoya. Glasset i filtrene har stor renhet og overflaten er spesielt behandlet for riper og fett fra fingre. Slike filtre av typen UV brukes av de fleste fotografer som beskyttelse ytterst på objektivet.
Tura har et stort utvalg av sekker og vesker fra Kata og fotostativer fra italienske Manfrotto. Pär Holmén sier at fotostativene er blant de beste på markedet.
Tura markedsfører fra nå av Hamas eget merke for støvsugerposer Xavax. Logistikksjef Tobias Öhman viser et utvalg av de 90 nye posene. Ti til 15 typer av dem skal kunne dekke cirka 80 prosent av støvsugermerkene i markedet. Til merket hører også rengjøringsutstyr til komfyrtopper og andre overflater som glass og lakkert flater.
Til toppen