Tjeneste ser lik ut og oppfører seg likt, uansett om du ser på via TVen, mobilen eller noen av de andre dingsene dine.

SATSER PÅ FRAMTIDENS TV

Canal Digital har inngått samarbeid om en ny tjeneste som skal gi kundene TV på både PC, mobil og nettbrett.

Canal Digital har droppet samarbeidet med amerikanske Tivo, og har i stedet inngått en avtale med Cisco-eide NDS om å levere det selskapet kaller framtidens brukergrensesnitt til sine parabolkunder. Canal Digital inngikk i 2010 en enerettsavtale med Tivo, men har altså nå valgt å gå for en annen løsning.

– Avtalen med NDS vil sikre Canal Digitals parabolkunder i hele Norden en sømløs og innovativ TV-framtid. TV-løsningen vil være tilgjengelig via både parabol-TV, PC, mobil og nettbrett. Løsningen vil gi våre kunder tilgang på innhold når som helst, hvor som helst, sier administrerende direktør Patrik Hofbauer i Canal Digital på en pressekonferanse.

Det hjelper ikke å ha mange muligheter om man ikke klarer å bruke funksjonene

 

Bedre brukergrensesnitt

Canal Digital-sjefen forteller at målet er å lage en tjeneste som ser lik ut og oppfører seg likt, uansett om du ser på via TVen, mobilen eller noen av de andre dingsene dine. Grensesnittet skal være enhetlig og intuitivt, og programvaren er også smart - i den forstand at basert på din profil og tidligere valg, vil du få anbefalt andre relevante TV-programmer.

– Vi satser stort på å forbedre brukergrensesnittet for kundene. Det hjelper ikke å ha mange muligheter om man ikke klarer å bruke funksjonene. Dette skal NDS løse for oss – brukergrensesnittet må være enkelt å bruke, og likt på alle plattformene slik at kundene kjenner seg igjen med én gang, sier Hofbauer.

Programvaren som NDS har utviklet heter Snowflake, og lar seeren selv velge om han vil se TV live, opptak som er gjort på PVR-boksen eller velge blant Canal Digitals tilbud om klikkefilm.

 

Om ett år

Ifølge produkt- og markedssjef Tone Krohn Clausen håper de å rulle ut tjenesten mot slutten av 2013. Det er med andre ord en stund til framtidens TV er på plass.

Hun peker på at lineær TV fortsatt er det viktigste for Canal Digital, men at kundene forventer å ha sin TV-hverdag på flere plattformer.

– Kundenes brukervaner endres raskere enn vi trodde, men mange muligheter hos ulike aktører øker sjansen for at kunden blir forvirret. Som totalleverandør kan vi gjøre det enklere, blant annet ved at brukeren får én innlogging og ett passord å forholde seg til, sier Clausen.

For kundene som akkurat har kjøpt den nye dekoderen fra Canal Digital lover Clausen at de fortsatt skal utvikle og oppdatere denne. Men ønsker du de nye tjenestene fra NDS må du kjøpe en ny PVR når den tid kommer.

 

 

NDS

NDS Group utvikler teknologi og applikasjoner som gjør at betal-TV-operatører på en sikker måte kan levere digitalt innhold til dekodere, digitale opptakere, PC-er, mobiler og andre multimediaenheter. Over 90 av verdens ledende betal-TV-plattformer benytter seg av selskapets løsninger. NDS har hovedkontor i Storbritannia, og har over 5000 ansatte. 75 prosent av disse er dedikerte til å utvikle teknologi ved egne utviklingssentre i Frankrike, India, Israel, Korea, Storbritannia og USA. NDS ble kjøpt opp av Cisco i mars 2012. 

Administrerende direktør Patrik Hofbauer i Canal Digital.
Produkt- og markedssjef Tone Krohn Clausen i Canal Digital.
Til toppen