Satser på hvitt i konkurranse med de store

Samsung vil ta opp kampen med de ledende leverandører av elektriske husholdningsapparater og kommer med en rekke nye modeller.

På årets Elektrofil-messe var en 102 tommers plasmaskjerm fra Samsung et av de store trekkplastrene. Den koreanske produsenten markerte seg med et stort utvalg TV-apparater og demonstrerte blant annet film med blå laserteknologi. Samtidig starter markedsføringen av Blu-ray-spillere fra denne produsenten.

Parallelt viste Samsung et stort utvalg elektriske husholdningsapparater for å markere starten på en utvikling der de ønsker å bli en av de ledende på samme måte som innen gruppen TV-apparater.

– Vi er i en begynnerfase med å bygge opp en ny organisasjon på denne sektoren. Her skal vi utvikle våre salgskanaler og lansere flere produktområder innen hvitevarer. I dag er vi liten i det norske markedet, men vi har store ambisjoner og kjemper hardt for å komme ut i butikken og øke fokuseringen på produktene våre, sier Stefan Sundin, nordisk produktmarkedssjef for hvitevarer hos Samsung.

Han legger videre vekt på at suksessen Samsung har hatt på TV-markedet og innen andre lyd- og bildeprodukter vil hjelpe godt når det gjelder veksten av salget av elektriske husholdningsapparater.

– Dette har vi merket godt i Sverige, der vi måler økt kjennskap om Samsung-merket hos alle, særlig den yngere målgruppen. Det har ført til en fordobling av hvitevareomsetningen vår det siste året, sier han.

Ovner med dobbel funksjon

– Hvilke felt tror du dere kan øke mest?

– Først og fremst på tvillingskap. Det tror jeg vil gjelde hele det nordiske markedet. Vi utvider kraftig produktsortimentet for kjøl/frys-kombinasjoner og lanserer nå en ny støvsugerserie med fokus på poseløse modeller, sier Sundin.

På Elektrofil viste Samsung en ny stekeovn med luft kombinert med tradisjonell oppvarming. Den store nyheten var imidlertid at man kunne dele stekeovnen i to avdelinger med ulik temperatur basert på luft. Ovnen heter BT62CDBST og rommer 65 liter. Delt opp blir det to rom på henholdsvis 30 og 32 liter. Ovnen har elleve funksjoner og kombinert damp- og katalytisk rengjøring. Samsung presenterte også en dampstekeovn med betegnelsen FW87KUST. Ovnen er kombinert mikro og damp med 23 liters romkapasitet.

– Hvilken strategi har dere for distribusjon av elektriske husholdningsapparater?

– For to år siden byttet vi strategi og valgte å satse på faghandlere, i første rekke Expert og Euronics. I fjor bygde vi opp et veldig godt samarbeid med Euronics-kjeden, og nå arbeider vi for å utvikle et like godt samarbeid med Expert, sier Sundin.

Han ser faghandlerne som en viktig partner for å selge produkter i den midtre og den høyere prisklassen.

– Vi utvikler ikke bare rimelige produkter, og det er viktig å ha faghandlere med seg på de høyere spesifiserte modellene, sier han og drar paralleller til andre produktgrupper som for eksempel Silverwash vaskemaskinen, som ble kåret til en av Årets julegaver av Elektronikkbransjen i fjor.

Powered by Labrador CMS