– Det er ikke lenger nok å tjene penger på mobiltelefonen alene. Derfor må vi satse på å selge betalingstjenester og nedlasting av musikk, kart og spill, sier Arild Elverum som leder Nokia Norge AS.

SATSER PÅ NYE FORTJENESTEMULIGHETER

Nokia overrasket stort ved ikke å vise noen nye mobiltelefonmodeller på sitt pressemøte. I stedet annonserte de et stort samarbeidsprosjekt med Intel og den nye plattformen MeeGo.

Verdens ledende mobiltelefonprodusent signaliserer tydelig at det ikke er nok å leve av terminaler alene. Stikkordet er innhold og en åpen plattform som inviterer alle til å ta del i Nokias forretningsverden. Og den er stor. Nokia holder fast på Linux-miljøet. MeeGo bringer ikke bare Intel på banen. Her er også et norsk innslag. Operativsystemet ble opprinnelig utviklet av det norske firmaet Trolltech, som ble kjøpt opp av Nokia og nå heter Qt Software, men Qt-folkene arbeider fortsatt i sitt miljø, lokalisert i Nydalen i Oslo, med å utvikle det nye systemet.

 

– MeeGo er en åpne kommunikasjonsplattform. Applikasjonene er ikke låst til noe bestemt produkt eller fabrikasjonsnavn. Vi ønsker at plattformen skal være den beste for alle utviklere, sa Nokias produktdirektør, Kai Öistämö, på scenen da MeeGo ble presentert.

 

Den Linux-baserte systemet betyr ikke at Nokia forlater Symbianplattformen. MeeGo er ment å være en plattform for forretningstelefoner, mens Symbian skal dekke det øvrige sortimentet. Det ble også lagt vekt på at Linux og MeeGo ikke bare skal begrenses til forretningstelefoner, men i fremtiden også tas i bruk i andre typer produkter. Intel-samarbeidet bringer også sammen to aktører som har et meget stort potensial og nettverk av samarbeidspartnere og kunder.

 

Ovi

På fjorårets MWC lanserte Nokia Ovi-tjenestene. Dette er et konsept som skal bringe det finske konsernet inn i en rekke forretningsområder, og det ser så langt ut til å være en stor suksess. Det er i videste forstand snakk om å utnytte Nokias enorme styrke som ledende mobiltelefonleverandør på verdensbasis til å skape inntekter på forretningsområder bundet til telefonene.

 

– Oppskriften for suksess er å legge til rette enkle ting som gir glede og tilfredsstiller brukerne. Hvert døgn blir det lastet ned mer ennén million applikasjoner på kjøp av tjenester, musikk og kart. Målet vårt er å nå flere hundre millioner brukere over hele verden, og vi er på god vei, sa Niklas Savander, leder for Nokias forretningsområder.

 

Kartkamp

Kampen om karttjenester på mobiltelefonplattformene har tiltatt. Fra før konkurrerer mobilbransjen med navigatørprodusentene. Nylig kom Google på banen med egne terminaler og styrket markedsføring av deres kartplattform. Med oppkjøpet av Navteq har Nokia styrket sin posisjon vesentlig. Nokia har som mål at Ovi Maps skal bli like kjent som Google Maps. I januar presenterte finnene den nye versjonen av kartsystemet med kartnett og utvidede brukeregenskaper i 74 land og på 46 språk. Trafikkinformasjon brukes av systemet i mange av landene. Hittil er mer enn tre millioner kart blitt lastet ned og antall nedlastinger per døgn overstiger 100.000.

 

Ovi-konseptet stopper ikke der: Ovi Music er nå inne i 33 markeder. Brukerne med Nokiatelefoner kan laste ned så mye musikk de vil og kan lagre sangene i telefonene uten ekstra kostnad med Comes With Music. Innholdet i Ovi Music er også fritt for kopisperrer. Katalogen for Ovi Music inneholder nå mer enn ni millioner spor.

 

Ovi Store har sammenlagt mer enn én million nedlastinger hvert døgn og antall brukere blir doblet hver måned. 90 prosent av brukerne kan bruke systemet på sitt eget språk. 60 operatører i 18 land tilbyr også betalingstjenestene sine gjennom systemet.

 

Nokia Money er navnet på en verdensomspennende betalingstjeneste med utgangspunkt i indiske Yes Bank. Dette er et pilotprosjekt på det mange mener vil bli en av de viktigste nye tjenestene for mobiltelefoner de nærmeste årene.

 

Applikasjoner

– Nå har vi satt en standard og funnet et enkelt system for tjenester som folk har behov for. Det hadde vi ikke for ett år siden. Nå oppdager folk at det er mulig å laste ned stadig nye tjenester. Dermed kan de utvide bruken av mobiltelefonen sin. Dette er det viktigste også i det norske markedet, sier Arild Elverum, sjef for Nokia Norge AS.

 

Han innrømmer at mange av konkurrentene har gått foran og presentert applikasjoner som har blitt populære. Det viktigste, mener han, er at folk selv oppdager hvor nyttig nye tjenester er.

 

– Nå dreier alt seg om applikasjoner styrt av enkle symboler du styrer med fingeren på berøringsskjermen. Tradisjonelle tastaturer har kommet i bakgrunnen, sier Elverum.

 

– Hva tror du samarbeidet med Intel betyr for Nokia?

 

– Det dreier seg først og fremst om mulighetene for å tjene penger, noe vi ikke lenger i særlig grad gjør på terminalene. Nokia og Intel er to kjempestore aktører. De som er størst må kunne gå sammen for å lage det beste. For oss handler det om å få raske terminaler som er lette å bruke, sier han.

 

Implementeringen av de nye tjenestene kommer samtidig i Norge og i andre land.

 

Om oppkjøpet av norske Trolltech mener Elverum at det har betydd mye for Nokia og vist at finnene vil være med på det plattformracet som eksisterer mellom konkurrentene. Enkel bruk uten mange omveier er nødvendig for å henge med i mobilens moderne tjenester, mener han.

 

Lanseringer senere

Som nevnt lanserte ikke Nokia noen nye telefoner på årets MWC. Elverum forteller at dette kommer suksessivt utover i sesongen både i det norske og andre markeder. Omfattende produktlansering i Barcelona ville tatt bort fokuset av presentasjonen av MeeGo og Ovi Store, mener Elverum.

 

Intels programvaresjef Renè Jones og Nokias produktdirektør Kai Öistämö presenterte samarbeidsprosjektet MeeGo.
Leder for Nokias forretningsområder Niklas Savander presenterte det verdensomspennende kartsystemet som ligger i Ovi Maps. Grunnlaget ar Nokias oppkjøp av Navteq. I dag nedlastes et kart per sekund.
Et eksempel fra Ovi Maps City Guide med informasjon om Berlin.
Til toppen