Så glade var de ansatte ved kjedekontoret til Elkjøp Norge da de fikk ta på seg fotballtrøyene sine til fotografering. Fredag 3. desember er det #FotballtrøyeFredag. Foto: Aleksander Bernhard Warhuus/Elkjøp Norge

SLÅR ET SLAG FOR FOTBALLTRØYE-FREDAG

Fredag 3. desember byttes Elkjøp-skjorter ut med fotballtrøyer til støtte for Barnekreftforeningen. Resten av bransjen oppfordres til å delta.

Publisert Sist oppdatert

Dette er første gang «FotballtrøyeFredag» markeres i Norge, og ideen er hentet fra Football Shirt Friday i England, der fotballnasjonen samles til støtte for tarmkreft.

Trygve Hillesland, administrerende direktør i Elkjøp Norge. Foto: Elkjøp

– Etter tips fra en venn av Barnekreftforeningen og ivrig Arsenal-supporter, Marius Klemo, tar vi nå konseptet til Norge! Fredag 3. desember inviterer vi derfor hele fotball-Norge til å bli med på laget, når vi samles til FotballtrøyeFredag til støtte for barnekreftsaken. Barn har mye de skal oppleve. Bli med i kampen mot barnekreft, skriver Barnekreftforeningen på sine nettsider.

I en pressemelding oppfordrer Elkjøp egne ansatte, andre bedrifter og kunder, om å ta på seg fotballtrøya til favorittlaget og dele bilder i sosiale medier under emneknaggen #FotballtrøyeFredag.

Vil skape oppmerksomhet

– På denne måten får vi mest mulig oppmerksomhet til denne merkedagen, som har som mål å samle inn midler til det viktige arbeidet Barnekreftforeningen gjør. Vi er glade for at vi kan bidra der vi kan, og i år blir mange Elkjøp-skjorter byttet ut med fotballtrøyer i butikkene våre, sier administrerende direktør Trygve Hillesland i Elkjøp Norge i en pressemelding.

Daglig leder Trine Beate Nicolaysen i Barnekreftforeningen. Foto: Barnekreftforeningen

Han oppfordre andre i handelsstanden til å gjøre det samme.

Daglig leder Trine Beate Nicolaysen i Barnekreftforeningen mener dagen er en fin anledning for fotballsupportere til å vise frem yndlingsdrakten.

– Dette er både en mulighet til å spre et viktig budskap, men også en mulighet for norske supportere til å vise frem drakten til laget de heier på, enten det er Frigg, Liverpool eller Barcelona. Godt støttet av fotball-Norge, og gode samarbeidspartnere som Elkjøp, så har jeg troen på å samle Norges mest fargerike fotball-lag til kampen mot barnekreft, sier Nicolaysen i pressemeldingen.

Trenger forbilder

Elkjøp-sjef Hillesland er ifølge pressemeldingen takknemlig for at de får muligheten til å bidra både ved å donere en sum til saken, men også ved å involvere sine ansatte. Elkjøp oppfordrer ansatte som ønsker det til å møte opp på arbeid fredag 3. desember i egen fotballtrøye.

– Dette er selvsagt valgfritt for våre kolleger i butikk, men jeg syns det er utrolig kult at vi kan bidra ved hjelp av over 4000 kolleger over hele landet. Jo flere som får dette med seg, dess større sjanse er det for at Barnekreftforeningen får samlet inn midler som monner og er tiltrengt, sier Hillesland.

Nicolaysen i Barnekreftforeningen sier fotball spiller en viktig rolle i livet til mange barn med kreft.

Barn har mye de skal oppleve

– Barn har mye de skal oppleve, de har mange drømmer, om å bli friske – men også å score mål for laget sitt en dag. De trenger forbilder og rollemodeller på veien. Fotballen er en arena der barn kan utfolde seg og oppleve mestring og se opp til sine helter.

Powered by Labrador CMS