SELGER PÅ ET GODT RYKTE

– Vi unngår de rimeligste varene, som det ofte er problemer å skaffe deler til og utføre service på.

Det sier Kjell Tungevåg ved Radio-TV service i Måløy. Selskapet er et enkeltmannsforetak etablert i 1986 av Åge Oppedal. Når fagbladet Elektronikkbransjen kommer på besøk er Oppedal på en ferietur med Hurtigruta.

Tungevåg viser oss en annonse fra Fjordenes tidende, som henger på veggen bak kassa.

– Den eneste markedsføringen vi har gjort er to småannonser i lokalavisa. De fleste kommer innom fordi de kjenner Oppedal gjennom mange år, og skal ha noe reparert. Da ser de at vi har åpnet butikk, og siden har ryktet spredd seg, sier Tungevåg.

Oppedal har drevet service siden 1986, og åpnet for to år siden butikk i tillegg. Tungevåg har arbeidet i 30 år i bransjen, i Expert, Serviceringen og Elkjøp, inntil han ble ansatt hos Oppedal. Selskapet tilbyr også service på hvitevarer, og de har avtale med Anovo for montering av parabolantenner for Elkjøp og Expert.

– Vi selger produkter vi har tro på, som vi vet kunden blir fornøyd med. Så lenge ikke kunden får problemer, får ikke vi problemer, sier Tungevåg.

Også båtutstyr

Han beskriver tilværelsen utenfor kjedene som problemløs.

– I starten brukte vi et par uker på å finne frem til et sortiment. Når modellene går ut finner vi nye.

– I disse kjedetider; har leverandørene et godt nok apparat til å ta seg av frittstående forhandlere som dere?

– På hvitt er det ikke noe problem. Vi har valgt noen få leverandører, for kjøper vi hos alle får vi ikke god nok pris. På brunt bruker vi i stor grad sideimportører, og vi selger produkter fra Panasonic, Samsung, Philips, JVC og Sony, i tillegg til rimelige merker som United og Denver – som for øvrig har vist seg å være veldig bra. De rimelige produktene velges ofte til hytte og fritid, sier Tungevåg.

Butikken er på rundt 250 kvadratmeter. Tre firedeler av dette arealet går til lyd- og bildeprodukter samt hvitevarer.

– Dette drar lasset. I tillegg kommer verkstedet og båtutstyr, sier Tungevåg.

– Er dette en naturlig varekombinasjon?

– Det er mange som reagerer på at vi har båtutstyr i tillegg til de tradisjonelle elektroproduktene, men det er mange som ender opp med å kjøpe noe annet enn det de først kom hit for, smiler Tungevåg.

Sunn konkurranse

Han styrer hvitevareavdelingen, og tar hovedsakelig produkter fra de norske importørene i BSH, Miele, Electrolux og Wilfa. Planen er å utvide butikkarealet for å ta inn mer småelektrisk.

Det går en del 12 volts-produkter til båtfolket, som små TVer og bilstereo som tåler fukt. På innholdssiden selger de RiksTV-pakker, og det er planer om å ta inn Canal Digital og Viasat.

Butikken er lokalisert rett under Måløy-brua, og Tungevåg mener forbipasserende ikke kan unngå å se dem når de skal til sentrum.

– Dessuten har vi gratis parkering, og det er en fordel, sier Tungevåg.

Han beskriver konkurransen i Måløy som sunn.

– Det ser ut til at alle klarer seg greit. Vi samarbeider godt, og er kolleger og hjelper hverandre.

Han trives godt i en mindre butikk, og mener det er bedre tid til å følge opp kundene enn i et stort kjedemarked.

– Plassen er så liten at vi er nødt til å bruke opp igjen kundene. Derfor må de være så fornøyde at de kommer tilbake.

STIAN SØNSTENG

Les også: NETTHANDEL I BUTIKK

Powered by Labrador CMS