Edwin Weteling, ny salgs- og markedssjef Nord- og Sør-Europa iSennheiser, med UrbaniteXL Wireless. Foto: Stian Sønsteng

SENNHEISER SATSER TRÅDLØST

Sennheiser hadde et godt år i Norden i fjor. Nå satser de for alvor på trådløse hodetelefoner, med en batteritid på inntil 24 timer.

Edwin Weteling er ny salgs- og markedssjef Nord- og Sør-Europa iSennheiserfra 1. januar. Han sier til fagbladet Elektronikkbransjen at Norge og Norden er et viktig marked for Sennheiser.

– Selv om landene i Norden skiller seg fra hverandre, står de tradisjonelt sterkt når det gjelder audio. Kundene her ønsker sterke og gode varemerker og produkter, og er derfor interessante for et premiummerke som Sennheiser, sier Weteling.

Det tredje området er det som vokser raskest; telekom, med produkter til kontor og kundesentre

– Hva er situasjonen for Sennheiser globalt?

– Vi hadde et utfordrende år i fjor, siden mange markeder sliter økonomisk. Vi satte oss et tøft mål, og kom svært nært dette, så totalt sett hadde vi et godt år.

– Er situasjonen tilsvarende i Norden?

– Den er mye bedre. Norden hadde et svært godt år, for eksempel økte vi med mer enn 30 prosent i desember for våre produkter i forbrukermarkedet. Nå ser vi på hvordan vi kan ekspandere i Baltikum, som er tett knyttet til Norden.

– I hvilke kategorier lykkes dere best?

 

Telekom vokser mest

– Vi deler virksomheten i tre deler; mikrofoner går svært godt. Vi vokser fortsatt når det gjelder hodetelefoner, og beveger vi oss i retning livsstilsprodukter, hvor vi lykkes godt. Det tredje området er det som vokser raskest; telekom, med produkter til kontor og kundesentre. Her la vi en strategi for fem år siden, og vi ser nå for alvor resultatene av dette, sier Weteling.

På CES-messen i Las Vegas legger Sennheiser mest vekt på sine trådløse versjoner av hodetelefonene Urbanite og Momentum.

– Trådløse hodetelefoner er en ny trend. De koster litt mer og du må sørge for at det er strøm på dem, men du slipper ledningen og det er mer komfortabelt i bruk. De gir merverdi, ikke minst med de innebygde mikrofonene med støykansellering. Momentum Wireless har aktiv støyreduksjon og batteritiden er 24 timer, sier produktdirektør Christian Ern.

– Hvordan posisjonerer dere de to modellene i markedet?

– Designmessig retter de seg mot ulike målgrupper. Urbanite mot en yngre, og som navnet tilsier, mer urban kundegruppe. Momentum har et mer sobert materialvalg, mens Urbanite er tøffere, sier Ern til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Klubb-bass med klarhet

Med Urbanite ønsker Sennheiser å formidle bass for de de kaller en intens club-opplevelse når man er på farten, men den skal også gi klarhet over hele frekvensområdet. Modellen kommer i varianter som er plassert både over og på ørene; over-ear og on-ear. Den nye XL Wireless ligger over ørene, og har en batteritid på 15 timer.

–Med Urbanite har vi skapt en serie hodetelefoner som er utrolig robuste, med slitesterke og varige materialer av høy kvalitet og med metalldeler som – sammen med lyden – skiller dem ut fra andre moteriktige hodetelefoner. De har en unik mekanisme for å slå dem sammen; dette gjør det enkelt å ta dem med seg og på den måten er de helt klar for livet ute på gata, sier Ern.

Urbanite er delvis utviklet hos Sennheiser i Danmark. Det er også de to nyegaming-høretelefonene G4ME Zero og G4ME One. Sennheiser har inngått en allianse med Io-Interactive, som skal være en av verdens ledende spillutviklere. Dette selskapet har hovedkvarter i Danmark, og benytter ifølge en pressemelding Sennheisers utstyr til å skape sine lydunivers.

 

Spill-samarbeid

– Disse eksklusive høretelefonene er laget for å kunne gi en presis gjengivelse av det lydunivers som spillutviklerne har skapt, heter det.

– Ved at Sennheisers utstyr blir benyttet, får man en fantastisk og meget konsistent lydopplevelse, og dette helt fra spilluniverset utvikles hos oss, til man bruker det hjemme foran PCen, sier sjefslyddesigner Frans Galschiøt Quaade i Io-Interactive i en pressemelding.

Selskapet står bak spill som Hitman- og Kane & Lynch-seriene.

– Komplekse og realistiske lydscenarier er en viktig del av spilluniverset, og derfor er gjengivelsen særdeles viktig. Jo mindre som skiller spilleren fra spillet, dess bedre. Vi setter derfor vår ære i å sørge for å skape den høyest mulige akustiske kvalitet og detaljrikdom, så man får den opplevelsen som spillutviklerne har ønsket. Samtidig har vi sikret at høretelefonene er så behagelige å ha på at de ikke sjenerer, selv etter mange timers bruk, sier Ern i Sennheiser.

Sennheiser skal være den eneste produsenten av gaming-høretelefoner som selv står for utviklingen av transduserne, som skal skape en ekstremt nøyaktig lydgjengivelse.

Produktdirektør Christian Ern med Sennheiser Momentum Wireless.
Sennheiser Urbanite XL Wireless skal gi massiv bass, har metallhengsler og glidere, og kommer i fem farger med stoffkledd hodebøyle. Pris: 2.500,-
Momentum Wireless i den minste versjonen for plassering på ørene koster 3.100 kroner.
Momentum Wireless i den største versjonen koster 4.000 kroner.
Sennheiser G4ME One koster 1.900 kroner.
Sennheiser G4ME Zero koster 2.100 kroner.
Til toppen