Sharp hevder deres 90-tommers Aquos TV er verdens største LCD-TV. Foto: Stian Sønsteng

SHARP SATSER PÅ STORT

Blant nyhetene fra Sharp finner vi det selskapet hevder er IFA-messens, og verdens, aller største LCD-TV.

Den nye 90-tommers Aquos-skjermen til Sharp er ikke bare et trekkplaster til bruk på IFA-messen, selskapets TV er allerede i salg i USA og ventes inn i Norge over nyttår. Og salgssjef i Sharp Norge, Petter Strande, er ikke i tvil om at nordmenn vil gå for store TVer.

– Vi har fått mange positive tilbakemeldinger, folk vil jo gjerne ha stort! Vi selger veldig mye 80-tommere i dag, og vi tror ikke 90-tommeren vil bli noe unntak, sier Strande til fagbladet Elektronikkbransjen.

De som produserer TV i dag ligger langt foran resten av markedet, så vi venter på produksjon av kildemateriell

Går for aktiv 3D

Han sier den nye TVen neppe vil selge i kjempevolum, men mener målgruppen er alle som har plass nok.

Og litt plass bør man ha. TVen er 1,2 meter høy, og over to meter bred. Den viser bilder i Full HD, 1080p, og smart-TV-plattformen har flere ulike applikasjoner og innhold tilgjengelig. Sharps 90-tommer har også en trippel innebygd HD-tuner, og en mediespiller som lar deg dele foto, video og musikk enten via hjemmenettverket eller en USB-dongel.

– Vi vet ennå ikke den konkrete prisen på TVen. Det snakkes om et prispunkt rundt 120.000 kroner, men det kan fort endre seg før lansering, sier Strande.

I motsetning til Sharps 80-tommere har den nye Aquos-TVen også 3D-støtte.

– Vi har valgt en aktiv brilleløsning, og mener det gir best kvalitet, sier

salgssjefen.

Dropper Oled

Sharp har også modeller som ligger noe lengre fram i tid. Selskapet har valgt å ikke satse på Oled, men kommer med egne teknologier.

– Vi går i stedet for 4K med vår ICC-teknologi, utviklet med vår japanske samarbeidspartner iCube. Det er en helt annen måte å oppleve TV på, og folk har stått i kø opptil en time her på messen for å komme inn på rommet hvor vi viser fram teknologien. Så bra er det, sier Strande.

– Når tror du teknologien kommer til å kommersialiseres og komme på markedet?

– De som produserer TV i dag ligger langt foran resten av markedet, så vi venter på produksjon av kildemateriell. Likevel, i BD-formatet ligger det mer informasjon som man kan hente opp i 4K, men da vil det være TV-en som skalerer opp. Det krever også mye av prosesseringen som sitter i TV-en, og der har vi en veldig god løsning, sier han.

Framtidens berøringsskjermer

Sharp viser også fram sine nye skjermer med IGZO-teknologi, en skjermteknologi som skal gjøre framtidens trykkfølsomme paneler både skarpere og mer følsomme for berøringer.

IGZO står for "indium gallium zinc oxide", og gjør at skjermene kan gjøres gjennomsiktige. Det betyr at de krever mindre og færre led-lamper, noe som kan gjøre framtidens mobil- og nettbrettskjermer lysere, med mer responsiv berøringsteknologi og lengre batterilevetid. Sharp skal etter planen begynne å masseprodusere skjermer med IGZO-teknologi mot slutten av året.

Ghettoblaster til julesalget

Det er ikke bare TV-er som Sharp viser fram i lyd- og bildesegmentet.

– Vi har lansert en sinnsykt kul boombox, og alle har klikket på den. Det er en ghettoblaster med veldig mye ekstra tilkoblinger – du kan til og med koble til din egen mikrofon og gitar, sier Strande.

GX-M10H Boombox har ikke trådløs strømming som mange av de andre bærbare lydkonseptene vi har sett her på messen, men kommer med iPod og iPhone 4-docking, og USB for tilkobling av for eksempel  Android-mobiler.

Den nye boombox-en har en bass på 100 watt, FM-radio og CD-spiller.

The Sharp GX-M10 Boombox combines the cult concept of the 1980’s with an innovative design coupled with today’s modern audio technologies, including an iPod/iPhone4 docking station, USB port, microphone and guitar input and a powerful bass of 100 Watts. In addition, the new Boombox is portable and robust which makes the GX-M10 a must-have for all music and dance lovers.

– Den er klar til julesalget, og vi regner med at det blir bra volum på denne modellen, sier Strande.

Her demonstreres en av Sharps profesjonelle touch-skjermer. Foto: Stian Sønsteng
Sharps IGZO-teknologi gir veldig gode detaljer i trykkfølsomme skjermer.
Petter Strande i Sharp Norge håper på godt julesalg for selskapets nye boombox.
Til toppen