Skjermdump fra Sibas applikasjon ”Den store prisjakten”. Foto: Siba

SIBA FORTSETTER PRISJAKTEN

– Det viser seg at våre bransjekolleger tar helt andre priser i butikk enn på nett, og vi forlenger Den store prisjakten for å øke pristransparensen.

Det skriver Victor Bengtsson, landssjef Siba Norge, i en epost til fagbladet Elektronikkbransjen. Kjeden lanserte før jul en mobil-applikasjon der de ber kundene ta bilde av produkter som er dyrere hos konkurrentene. Bildene samles på nettstedet denstoreprisjakten.no, og hver uke fra 5. desember til 27. januar trakk kjeden ut et gavekort på 3.000 kroner blant dem som deltok. Bengtsson er svært godt fornøyd med resultatet.

– Vi har fått svært gode tilbakemeldinger fra konkurransedeltakerne, men også fra norske forbrukere som har sammenlignet prisene på vår konkurranseside på nett. Dette har vist seg å være en effektiv kommunikasjonskanal for å øke transparensen i det norske markedet, og vi kommer til å forlenge konkurranseperioden også etter januar, skriver Bengtsson.

I mange tilfeller er det ulike priser i butikker i samme kjede

Den svenske kjeden innførte i sommer en ny prispolitikk, der forskjellen mellom butikkpris og nettpris ble fjernet. Bengtsson er forbauset over bidragene som er kommet inn i konkurransen.

Høyere enn markedspris

– Det viser seg at våre bransjekolleger tar helt andre priser i sine butikker enn på nett. I enkelte tilfeller kan det dreie seg om flere tusenlapper for en TV eller en smarttelefon som Samsungs Galaxy S3. Dette betyr at konkurrentenes fysiske butikker i mange tilfeller er dyrere enn sine egne nettbutikker, samt dyrere enn Siba. Vi har også lagt merke til at butikkprisene hos våre bransjekolleger langt fra er enhetlig. I mange tilfeller er det ulike priser i butikker i samme kjede, og en fellesnevner er det at prisene i butikk er langt høyere enn markedsprisen som gjelder på nett. Siba har lik pris på nett og i alle sine butikker, uansett hvor i Norge de ligger, skriver Bengtsson til fagbladet Elektronikkbransjen.

For å delta i konkurransen laster man ned en applikasjon, som finnes både for Android og Apple. Deretter besøker man en Sibas konkurrenter, finner et produkt som er dyrere enn hos Siba, tar et bilde av prisskiltet og laster det opp via applikasjonen som er utviklet i samarbeid med produksjonsselskapet X-com.

Elkjøp jakter selv

Kommunikasjonssjef Åshild Indresøvde i Elkjøp Nordic ønsker ikke å kommentere Sibas prisjakt spesielt, men sier på generelt grunnlag at kjeden opplever at kundene som handler forbrukerelektronikk er svært prisbevisste.

– Elkjøp har i alle år hatt som mål at vi skal tilby de beste prisene i markedet, og det har vi fremdeles. Det finnes en rekke verktøy for å orientere seg som pris, og 80-90 prosent av våre kunder gjør dette før de handler. Vi legger mye ressurser i å ha god oversikt over prisene i markedet slik at vi kan tilby våre kunder de beste prisene, sier Indresøvde til fagbladet Elektronikkbransjen.

Victor Bengtsson, Norgessjef Siba Norge AS
Kommunikasjonssjef Åshild Indresøvde i Elkjøp Nordic.
Til toppen