Sikre leveranser i Norge med lager i Sverige

– Det nye felleslageret for Norden gir oss nye muligheter til å sikre leveransene, også til Norge.

Det sier daglig leder for Tura Scandinavia i Norge, Jo Petter Kjeldset. Han legger vekt på at det gjelder både riktig mengde og varer levert til riktig tid. Alt i alt betyr det bedre service til firmaets kunder.

Alle produktene kommer fra det nye hovedlageret i Nässjö. Kjeldset sier at de største utfordringene hittil har vært å få overgangen fra det tidligere lageret til det nye å fungere optimalt. Han mener dette er løst nå.

– Varene kommer frem til riktig tid og i riktig mengde.

– Betyr varer fra ulike leverandører til samme kunde en spesiell utfordring for dere?

– Nei, nå mener vi det fungerer prikkfritt. Vi ser det også som en fordel at innkjøpere er ansvarlige for hver sine produktområder og arbeider spesifikt med dette, sier Kjeldset.

Foto viktigere

Nøkkelkundeansvarlig Terje Nygård i det norske selskapet har som oppgave å arbeide med nye markedssegmenter.

– Det går primært ut på å arbeide med netthandel og det vi kaller ikke-rasjonelle markeder, som for eksempel bensinstasjoner, sier han.

Dette arbeidet begynte like etter at firmaet hadde etablert seg på Skullerud i Oslo i 2004. Typisk for produktområdene i dette segmentet er Koss hodetelefoner, minnekort, tilbehør for mobiltelefoner og kabler. På dette området møter Tura stort sett utenlandske konkurrenter. Fotosegmentet blir stadig viktigere også for det norske selskapet.

– Til å begynne med arbeidet vi med å kartlegge markedet for tilbehør for foto i Norge. Mye var nytt for oss, og vi måtte jobbe med fokus på de største fotokjedene først. Senere har vi gått mer ut til frittstående faghandlere, sier Nygård.

På foto møter Tura primært Aronsen som konkurrent og i tillegg har Elite-kjeden et eget merke for tilbehør. En annen konkurrent er Farnes.

Egen nett-side

Tura har suksess med Koss hodetelefoner i Norge, og Terje Nygård har laget et eget nettsted for dette, www.koss.no.

– Bakgrunnen for den er at Koss er såpass utbredt og veldig mye solgt produkt i Norge. Vi ønsker å ha en hjemmeside der norske forbrukere kan gå inn å finne hvilke handlere som selger Koss i sitt nærområde og i tillegg om produktene, egenskaper og garantibetingelser. Koss er spesiell i Norge med livstidsgaranti på hodetelefonene. Vi vil også gi brukertips og vise modellutvalget, slik at brukerne kan finne hva som passer best for seg.

På nettstedet ligger serviceskjema, som forbrukerne kan fylle ut og sende sammen med varen til serviceverkstedet. Her ligger også feiltips. Det er for å unngå at hodetelefoner som ikke er gått i stykker, men der det for eksempel bare har kommet hår foran membranet, ikke behøves å sendes inn til service. Nygård ser nettsiden mer som en informasjonskilde enn et sted for salg.

Powered by Labrador CMS